Kako se ljeto približava sve je izvjesnije da će sezona biti dobra, financijski možda čak bolja nego ikad, ali ne ide jednako glatko na svim tržištima. Prodaja turističkih aranžmana za Hrvatsku u Poljskoj, za koju je i bilo očekivano da će dodatno trpjeti zbog rata u susjedstvu, ne ide kod svih agencija željenim tempom, a iz Croatia Luxury Renta upozoravaju da bi Poljaka moglo biti manje nego lani.
Pri tome, upravo su Poljaci lanjske sezone nadmašili sve prijašnje brojke i prvi put premašili milijun dolazaka. Kolebljivi su rezultati, iskustvo je agenata Croatia Luxury Renta, kod još jednog ukrajinskog susjeda, u Slovačkoj, koja nam je prije pandemije davala gotovo pola milijuna turista.
Odluka u zadnji tren
Ali zato, recimo, u Češkoj, odakle tradicionalno stiže sedamstotinjak tisuća gostiju, potražnja za objektima koje nudi Croatia Luxury Rent raste skokovito i bolja je nego lani za čak 23 posto. Iz većine europskih zemalja stižu dobre vijesti o interesu za Hrvatskom, ali malo je toga isto kao lani. Nema grozničavog iščekivanja da se krene kao lani nakon korone, Europa se suočava s rastom troškova, velika je zabrinutost zbog toga što će donijeti zima, a spomenuta Poljska vodi i brigu o gotovo 3,5 milijuna ukrajinskih izbjeglica. Blage rezerve prema putovanjima u toj zemlji vide se i u dosadašnjem dijelu godine. Dok domaći turizam u cjelini, s 2,4 milijuna gostiju i više od osam milijuna noćenja od početka godine bilježi 76% rezultata u dolascima i 85% u noćenjima, iz Poljske je ostvareno 70% dolazaka i 72% noćenja te rekordne godine.
- Unatoč svim izazovima vezanim uz situaciju u Ukrajini, građani Poljske i dalje uredno odrađuju svoje svakodnevne obveze i aktivnosti. S jedne strane, mogu se uočiti određene promjene u ekonomskim trendovima, ali s druge strane postoji iznimna želja i potreba Poljaka za odlaskom na odmor u normalnim okolnostima bez restrikcija i ograničenja. Pritom Hrvatska na tom tržištu ima status tražene i jako zanimljive destinacije, a Poljaci će najčešće birati ona odredišta koja će imati najbolji omjer cijene i kvalitete - kaže Agnieszka Puszczewicz, direktorica predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Poljskoj.
- Najave su dobre, Hrvatska je tražena destinacija, no sigurno će utjecaj na konačne rezultate imati i daljnji razvoj geopolitičke situacije. Puno toga ovisit će i o Hrvatskoj, o našoj ponudi i cijenama, a očekuje se da će se mnogi Poljaci na putovanje odlučiti u zadnji tren. Mreža letenja i strateška suradnja s avioprijevoznikom LOT-om daju realne mogućnosti za rast broja gostiju, posebice onih bolje platežne moći koji vole putovati avionom. Također, rezultate daje i kontinuirana diversifikacija ponude te pozicioniranje Hrvatske kao butique destinacije u posljednjih pet godina. Poljaci su pokazali privrženost Hrvatskoj pa će tako biti i ovoga ljeta - vjeruje naša sugovornica.
Već gledaju u jesen
Velikog entuzijazma nema nigdje, atmosfera oko putovanja stubokom se promijenila i u Njemačkoj koja Mediteranu, pa i Hrvatskoj, daje ponajviše turista. Nitko ne isključuje da će i ove godine u našu zemlju doći oko tri milijuna njemačkih gostiju, ali, kažu poznavatelji prilika, to nisu isti Nijemci kao lani.
- Prošle godine u ovo vrijeme svi su jedva čekali da se ukinu restrikcije putovanja i da krenu na odmor. Nešto se u pandemiji i uštedjelo i novac nije bio problem. A sad prosječni Nijemac već gleda u jesen, hoće li dizel doći na tri eura, koliko će plaćati plin, a mnogi razmišljaju i o mogućnosti otprije nekoliko dana da putuju željeznicom bilo kamo unutar zemlje po cijeni karte od samo devet eura. Prvi dan planulo je oko 500.000 takvih karata, a pretpostavlja se da će ih možda biti prodano i 10 milijuna. Osim toga, ljetos im je trošak dizelskoga goriva za 2000-3000 kilometara, koliko bi vozili do Hrvatske i tijekom odmora, iznosio oko 250 eura, a sada im samo za to treba dvostruko više novca. Sve u svemu, ako su nekad Nijemci svaki euro koji bi potrošili okrenuli dvaput, sad će ga okrenuti i triput - kaže jedan naš turistički radnik u Njemačkoj.
U Hrvatskoj ih, k tome, čekaju cijene više nego lani, a istodobno konkurencija, posebice Turska, pažnju privlači i niskim, tzv. cijenama pozivnicama. Grabež za turističkim eurima ovog se ljeta, kako se čini, neće tolerirati.
VIDEO Ovim njemačkim gradom vozi naopaki vlak: Pogledajte kako izgleda!
Kako mi krivo doživljavamo Poljake. Jel netko možda bio u Poljskoj u zadnjih 4, 5 g.? Pa oni imaju minimalno oko 6-8 milijuna građana iznimno visoke platežne moći. Boli njih briga za omjer eura kuna zlota. Nama je ključni problemm u turizmu što nemamo dovoljno ekstra ekskluzivnih objekata. Pa u 2020. najbolje su prolazili najskuplji hoteli i vile. Neki komentatori i dalje na hrvatski turizam gledaju kao da je 2004. Kao skupi smo. Ma nismo mi skupi, nego smo još uvijek nedovoljno skupi. Koliko god da to nekom smeta, HRV postala turistička velesila. Prema indeksu Country Brand Ranking za 2022., koji kao relevantan izvor koriste Svjetska banka i World Economic Forum, Hrvatska je 16. NAJSNAŽNIJI turistički brend na svijetu te 9. u Europi). Naravno, to ne znači da možemo spavat na lovorikama, nego naprotiv.