Davor Vranić (41), bivši pilot iz Visočana pokraj Zadra, nepravomoćno je oslobođen krivnje da je iz nehaja prouzročio smrt tada 35-godišnjeg Šime Ražnjevića iz Polače. Ovakvu presudu potkraj prošlog tjedna donio je Općinski sud u Zadru, i to nakon 11 godina.
Ozlijeđen i kadet
Slučaj koji je šokirao zadarsku i širu javnost dogodio se davne 1998. godine u mjestu Polača nedaleko od Biograda. Davor Vranić je kao pilot instruktor, za obuke učenika, lopaticom rotora helikoptera usmrtio svojeg prijatelja i kuma Šimu Ražnjevića.
Davor Vranić je, podsjetimo, tada spustio helikopter u polje kako bi pozdravio Ražnjevića koji je sa suprugom i malodobnom kćeri obrađivao polje. Kada su se pozdravili, Vranić je ušao u helikopter i uzletio, a helikopterom je preletio nad obitelji Ražnjević.
No, u jednom je trenutku izgubio kontrolu nad helikopterom. Rotorom je udario u zemlju, a lopatica rotora udarila je u glavu Šimu Ražnjevića koji je preminuo na mjestu.
U toj helikopterskoj nesreći lakše je ozljede zadobio i Marko Včelik, učenik kadet.
Šteta na helikopteru, koji je u potpunosti uništen, procjenjivala se na milijun američkih dolara. Vranića se optužnicom teretilo da je iz nemara izazvao opasnost za život i imovinu većeg opsega, što je za posljedicu imalo i smrt Šime Ražnjevića.
Četiri godine vještačenja
Neslužbeno doznajemo da je presuda donesena nakon jedanaest godina jer je samo za vještačenje helikoptera trebalo četiri godine.
Vještaci, kako doznajemo, nisu mogli sa sigurnošću utvrditi da je nesreću izazvao tehnički kvar, pa je naposljetku i presuđeno u korist optuženog Davora Vranića.
helikopter je vraški teška stvar za savladati, teže od pilotiranja avionom. Veliko iskustvo je ono što je nužno, a to ovaj pilot vjerojatno nije imao. U moru pravila aerodinamike koja utječu na ponašanje helikoptera, jedno je možda bilo presudno. Nakonn što se digne par metara iznad tla, helikopter ne smije stajati na mjestu jer se jave tzv. \'Vortex ring state\' sile (stanje kada helikopter ulazi u kovitlac uzrokovan istiskivanjem zraka ispod sebe). Ako je heli na velikoj visini, postepenim kretanjem prema naprijed može zaustaviti to stanje. No ako je blizu tla, obično nema pomoći