Na autocesti A3 kod Nove Gradiške u subotu navečer dogodilo se ukupno 9 prometnih nesreća u kojima je sudjelovalo više vozila pri čemu je poginula jedna osoba, dok je 12 prebačeno u obližnju bolnicu Prometni stručnjak Željko Marušić napravio je analizu nesreće te je iznio prijedloge kako je moguće spriječiti buduće slične nesreće.
Moguće uzroke nesreće koje navodi Marušić u svojoj analizi za Autoportal prenosimo u cijelosti.
"1. Vozač u inicijalnom sudaru, a i većina ostalih uključenih u sudar, brzinu nisu prilagodili uvjetima (Zakon o sigurnosti prometa na cestama, članak 51. stavak 1).
2. Vozač u inicijalnom sudaru, a i većina ostali uključeni u sudar, nisu držali propisani razmak od vozila ispred (članak 109. stavak 1).
3. Članak 108. je manjkav u stavku 3., jer propisuje da se pri smanjenoj vidljivosti “smiju” koristiti stražnja svjetla za maglu, a trebalo bi biti “moraju”, kao u Sloveniji, Njemačkoj, Austriji, Italiji, Švicarskoj, Francuskoj… Dio vozila uključenih u sudar, a moguće i prvo, nije ih imalo upaljeno stražnje svjetlo za maglu, što je, izvjesno, bio okidač nesreće te je potom povećao njen intenzitet.
4. Treba posumnjati da su neki vozači, možda i vozač iz inicijalnog sudara, u kritičnim trenucima koristili mobilni telefonski uređaj, smartphone, (članak 196. stavak 3), pa policija treba napraviti cjelokupnu elektroničku forenziku mobilnih uređaja vozača uključenih u sudar.
5. Treba posumnjati da su neki vozači gospodarskih vozila, možda i osobnih, u kritičnim okolnostima vozili uz potporu tempomata, što je mogao biti jedan od uzroka nesreće te povećati intenzitet i pogoršati posljedice nesreće.
6. Treba posumnjati da su neki vozači gospodarskih vozila, možda i osobnih, u kritičnim okolnostima vozili umorni, što je prvenstveno posljedica nemogućnosti, u sadašnjim uvjetima, kontrole njihovog rada i aktivnosti u vremenima kad bi se trebali odmarati – “siva ekonomija”…
7. Dio vozila uključenih u sudar imalo je nedovoljno dobre i loše gume, a dio čak vozio na ljetnim gumama (!), što je bio jedan od negativnih faktora koji su izazvali sudar, a sigurno je povećao njegov intenzitet i pogoršao posljedice.
8. Policijski nadzor vozača i vozila na autocestama, posebice u lošim uvjetima kakvi su bili na lokaciji i u trenutku nesreće je loš, praktički su vozači bili prepušteni sami sebi i mogli su nesmetano, opasno kršiti prometne propise", navodi Marušić.
Pogledajte fotografije užasa devet prometnih nesreća na A3
Marušić smatra kako bi uvođenje ovih pet mjera dovelo do toga da bi se spriječile buduće slične nesreće.
"Poboljšati nadzor prometa na autocestama i državnim cestama prvenstveno uvođenjem integralnog videonadzora, kojim bi se evidentirali i potom kažnjavali najopasniji prekršaji – prevelika brzina, neprilagođena brzina, premali razmak, korištenje mobitela, nepropisno pretjecanje… Dotada, posebice u kritičnim okolnostima, policija treba pojačati izravni, fizički nadzor prometa", navodi.
Smatra kako u uvjetima smanjene vidljivosti te od 22 do 6 sati treba uvesti zabranu korištenja tempomata za održavanje brzine vožnje. Isto tako smatra, da u uvjetima smanjene vidljivosti treba uvesti potpunu zabranu korištenja mobilnog uređaja, a policija treba uvesti elektroničku forenziku korištenja mobitela u vožnji (poput konzumacije alkohola) u redovitu proceduru nadzora prometa.
"Od 15. studenoga do 15. travnja za sva vozila na cestama i autocestama u RH, te gospodarska vozila izvan RH, treba uvesti obvezu korištenja zimskih guma te zabraniti korištenje lanaca. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje. Intenzivirati mjere za suzbijanje “sive ekonomije”, posebice u djelatnostima koje uključuju korištenje osobnih i gospodarskih vozila te njihovo održavanje i servisiranje", ističe Marušić.
U devet prometnih nezgoda 12 ozlijeđenih i jedna poginula osoba na spomenutoj dionici A3 kada se spustila gusta magla. Poznavateljima navedene dionice A3 poznato je da se tamo često događaju teške prometne nesreće te je nužno smanjiti brzinu kretanja i povećati razmak između vozila.