Obljetnica

Prije 27 godina MiG-om preletio na hrvatsku stranu: 'U pitanju su bile sekunde'

MiG-21
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
04.02.2019.
u 12:00

"Sletio sam na gotovo crnu ploču brzinom od 300 kilometara na sat", rekao je kasnije Borović

Na današnji dan prije 27 godina, 4. veljače 1992., pilot tadašnje JNA Danijel Borović preletio je MiG-om 21 u pulsku zračnu luku, čime je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (HRZ) dobilo prvi nadzvučni borbeni zrakoplov, a taj događaj označio je početak ustroja eskadrile lovaca u HRZ-u.

Borović se MiG-om 21 nakon polijetanja toga zimskoga dana u popodnevnim satima kao pratitelj za vrijeme vježbe presretanja u smjeru Bosanski Petrovac – Drvar na oko 3500 metara visine odvojio od vođe, skrenuo sa zadanog smjera i u sumrak krenuo prema Hrvatskoj.

U uvjetima lošeg vremena, kiše i sumaglice nad Likom, morao je mijenjati plan pa je Velebit preletio u smjeru Zadar – Nin u nepovoljnim uvjetima bez radioveze, mogućnosti navigacije, nalaženja orijentira i u opasnosti otkrivanja radara s Plješivice. Tijekom leta u nekoliko navrata razmišljao je i o iskakanju iz zrakoplova ponestane li mu goriva.

Vođen vlastitim dugogodišnjem letačkim iskustvom i osnovnim parametrima – smjer, brzina, vrijeme – uspio je pronaći smjer prema pulskoj zračnoj luci, na čiju je pistu uspio sletjeti unatoč teškim uvjetima, jer ju je JNA u povlačenju minirala i uništila svjetlosnu signalizaciju, pa je bila osvijetljena samo kamionskim svjetlima.

"Sletio sam na gotovo crnu ploču brzinom od 300 kilometara na sat", rekao je poslije Borović dodavši kako su u pitanju bile sekunde jer mu je već ponestajalo goriva.

Tako je uspješno završila dugo i pomno planirana jedna od najtajnijih, najneizvjesnijih i najspektakularnijih akcija u Domovinskom ratu. Borovićeva supruga i sin uspješno su također prebačeni iz Bihaća u Hrvatsku.

Nakon preleta Rudolfa Perešina u Klagenfurt 25. listopada 1991., piloti Hrvati u JNA i njihove obitelji bili su pod posebnom pažnjom Kontraobavještajne službe JNA i Službe državne sigurnosti. U nastojanju da spriječe ponovne pokušaje preleta, onemogućavano im je letenje raznim administrativnim preprekama, slanjem na izvanredne liječničke preglede i postavljanjem dijagnoza.

Početkom 1992. Boroviću je ponovno omogućeno letenje, ali isključivo na dvosjedu u ulozi nastavnika, a istodobno su mu iz Zagreba preko kontakta poslali poruku da se prelet, ako je moguće, učini što prije jer se bližilo međunarodno priznanje Hrvatske, koje je i uslijedilo 15. siječnja 1992.

Borović je 2003. umirovljen, na vlastiti zahtjev, u činu pukovnika.

Pogledajte i video o prvom velikom porazu Ratka Mladića:

Komentara 32

DU
Deleted user
12:25 04.02.2019.

Dečki, hvala vam od svega srca!!! I neka to bude primjer za buduća pokoljenja.

DU
Deleted user
12:26 04.02.2019.

Hrabro, svaka cast!

CR
CrniP
12:41 04.02.2019.

A kupili smo tada na crno i za male novce (daleko manje od 500 mil USD), ostalih 20-40 Mig-ova 21, te desetke Mi-8 i Mil-24. "...Nije mi jasno - kako to, kako to?!?" - netko nas sabotira :-)

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije