Božo Petrov predsjednik je Hrvatskog sabora, najmlađi u povijesti. Izgleda da čelniku Mosta nova funkcija godi. U medijima je često, rado daje izjave. Ne skriva da puno očekuje od suradnje s Plenkovićevim HDZ-om i kako vjeruje da bi ova Vlada mogla biti uspješna.
Prije godinu dana Most je odbio mjesto predsjednika Sabora. Što se promijenilo?
Mjesto predsjednika Sabora i ovaj i prošli put bilo je dio cjelokupnog paketa pregovora. Prošli put kad nam se nudilo mjesto predsjednika Sabora nisu bile dogovorene druge stvari ni smjernice, a pokazalo se da ona strana koja je s nama pregovarala nema želju da to bude pošteno i korektno. To je razlog zašto smo prekinuli pregovore s koalicijom Hrvatska raste, s tim da smo prošli put predlagali Roberta Podolnjaka kao mogućeg predsjednika. Ovaj put tu smo poziciju tražili zbog nekoliko stvari koje su nam važne, pogotovo određivanja dnevnog reda i ja je nisam tražio za sebe. Iz HDZ-a su nam poručili da bi to trebao biti lider stranke koja je s njima u partnerstvu.
Je li time oslabljen položaj Mosta u Vladi?
Ne. Svi koji misle da sam osobno bio bitan za Most u Vladi ili u Saboru, varaju se. Više ljudi je jednako bitno u Mostu. Ivan Kovačić je jedna od onih osoba koje smatram temeljem Mosta. On je izuzetno kvalitetan i sposoban i vjerojatno će bolje od mene obavljati taj posao. Most time nije izgubio, već dobio.
Koliko je Plenkovićeva Vlada, u odnosu na Oreškovićevu, Vlada kontinuiteta? Hoće li nastaviti istim smjerom?
Po onom što smo dogovorili, postojat će kontinuitet. To proizlazi iz svih smjernica dogovorenih prije formiranja Vlade. Budemo li se držali planova, bit će Vlada kontinuiteta, a Most će ostati u Vladi dok se budemo držali planova. Budemo li se držali dogovorenog, sve može funkcionirati odlično.
Kako komentirate to što je Vlada već doživjela izmjene, osnovano je ministarstvo za Gorana Marića?
To je bila odluka predsjednika Vlade koju podupiremo jer smatramo da u odnosu na prethodnih 20 godina treba poboljšati upravljanje državnom imovinom kako bi se olakšali brojni procesi na lokalnoj, županijskoj i državnoj razini budući da situacija nije sređena. Na primjer, zbog samo 20 metara četvornih u lokalnoj samoupravi koji su upisani kao javno dobro treba nekoliko mjeseci čekati dozvolu, a za to vrijeme potencijalni investitori već pronađu drugo mjesto ili državu za investiciju. Takvih je primjera dosta, na svim razinama. Nadamo se da će se to promijeniti ovim ustrojem.
Izjavili ste kako su zadnji pregovori s HDZ-om “dramatično” različiti od prethodnih. Po čemu konkretno?
Ovaj put se razgovaralo argumentima. Mi smo prvih 16,5 radnih sati potrošili na razgovore o sedam jamstava koje smo iznijeli prije izbora. Dok su mediji nagađali da radimo kadrovsku križaljku, mi smo stvarno razgovarali o načinu kako implementirati jamstva, argumentima i kontraargumentima. To je pokazatelj koliko je zapravo drukčiji pristup HDZ-a. Oni se nisu tek tako lako zaletjeli i obećavali, stvarno su bili studiozni, što nama odgovara. Želimo argumente, činjenice na stolu i na takav način želimo razgovarati dalje. Sudeći po tome, očekujem da će Vlada raditi dobro. To što sam izjavio da će Most izaći iz Vlade ako se svi ne budu držali dogovora izazvalo je popriličnu buru, ali to je potpuno normalno u svakom odnosu. Dok se poštuje dogovoreno, sve može funkcionirati odlično.
Je li moguće da su odlaskom Karamarka svi problemi između Mosta i HDZ-a bili riješeni?
Nisu riješeni. HDZ tek treba pokazati da se uistinu promijenio. Ono što smo mogli vidjeti u pregovorima to jest drukčije jer su ljudi koji su bili uključeni u pregovore drukčiji, tj. taj novi tip ljudi koji sad vode HDZ. Hoće li se i ostatak ljudi u HDZ-u promijeniti, to nije na meni, već na gospodinu Plenkoviću koji vodi HDZ i ljudima koji mu pomažu.
Mislite li da Andrej Plenković može promijeniti HDZ? Pa isti ti ljudi su prije nekoliko mjeseci dali 90.000 glasova Karamarku.
Točno. Vjerujem da može bude li postojala stabilnost Vlade i bude li imao dovoljno vremena posvetiti se i tom dijelu.
Po čemu je Plenković, kao politički partner, drastično različit od Karamarka?
Načinom na koji je pristupio rješavanju problema. Ne daje olako obećanja, traži argumente, nama to izuzetno dogovara. Želimo na taj način rješavati sve probleme koji bi se mogli javiti tijekom rada Vlade, uvažavajući činjenice i argumente. Ako se problemi racionalno budu stavljali na stol, ta Vlada ima šansu.
Prije godinu dana bilo vam je teže pregovarati jer ste zajedno odlučivali o svim ministrima, koristeći mogućnost veta. Zašto ste odustali od toga?
Odlučili smo se ne miješati zbog medija i svih građana Hrvatske koji su nam prigovarali zašto se miješamo u izbor HDZ-a iako smo mi od ukupno 120 dužnosničkih mjesta imali prigovor na njih šest, za koje smo smatrali da ne bi trebali biti u izvršnoj vlasti. Zanimljivo je što isti ti birači sada plaču zato što mi ne ulažemo veto, kao i gledati medije koji su nas razapinjali četiri mjeseca i proglašavali nas onima koji opstruiraju i ucjenjuju, a sada se snebivaju želeći da neke ljude zakočimo. Oni su ti koji su stalno pokazivali da ne žele da mi utječemo na kadar i zato smo sada probali drukčiju mogućnost.
Ipak, jučer ste stavili veto na izbor Milijana Brkića na mjesto ministra, danas je on vaš potpredsjednik u Saboru. Zar to nije uzmak od principa koje tvrdite da zastupa Most i vi osobno?
Kada smo na prvom razgovoru definirali da se nećemo miješati u to koga će HDZ predložiti, to se odnosilo na apsolutno sve. Dogovorili smo podjelu odgovornosti. Most će odgovarati za one osobe koje predloži i to je moj dio odgovornosti. Na HDZ-u je ostatak odgovornosti. Birači su nam u takvom omjeru i dali glasove. Mostu su dali 13 zastupnika, a da imamo 76, mi bismo birali Vladu. Neka građani shvate da i oni imaju odgovornost pa ako im se ovo ne sviđa, neka glasuju za Most.
Jeste li zadovoljni Plenkovićevim odabirom?
Taj ću odgovor zadržati za sebe. Namjerno. Rekao sam da se neću miješati. Vlada je odgovornost HDZ-a, a odgovornost Mosta u njoj su četiri ministra i međusobna suradnja.
Stječe se dojam da perete ruke.
Ne perem ruke. Želim kazati da odgovornost mogu uzeti u onom opsegu u kojem mi građani daju povjerenje.
Tako nije bilo prije godinu dana.
Nije, zato što smo htjeli da situacija bude bolja i da dođu kvalitetniji kadrovi, zbog čega smo inzistirali na zajedničkom odabiru. Ono što smo radili prvi put po meni je normalno. Normalno je da, ako smatramo da jedna osoba ne može obnašati izvršnu funkciju, to i kažemo. Zbog toga su nas razapeli. Ili nije bila sazrela situacija ili nisu razumjeli što želimo postići. Kako god, sad smo pokazali da postoji i druga verzija. Ja od svojih principa nisam pobjegao, ali sada testiramo verziju koju su i mediji i birači cijelo vrijeme zazivali.
Biste li ipak kao ministra kulture radije vidjeli Hasanbegovića nego Ninu Obuljen?
To je izbor gospodina Plenkovića.
A kako komentirate to što je Hasanbegović odbio mjesto predsjednika saborskog odbora?
To je odluka gospodina Hasanbegovića. Ne bih ulazio u preispitivanje njegovih ili bilo čijih odluka. To je svačije osobno pravo.
Najžešći kritičar HDZ-a Ivan Kovačić sad je potpredsjednik Plenkovićeve Vlade. Prošli put je prekinuo s njima još prije nego Most, zašto mislite da će sad dobro surađivati?
Ono što je on tada izjavio bilo je zato što je vidio da se do tada apsolutno ništa nije normalnim rječnikom i ponašanjem moglo postići. Promjena u HDZ-u koja se dogodila obećava da se neće morati koristiti tako eksplozivni načini da bi se upozorilo na problem. Za vrijeme ovih zadnjih pregovora Most nije pustio nijednu informaciju o njima, koliko znam ni pregovarači HDZ-a. Možda neke nezadovoljne struje iz HDZ-a. Ali to povjerenje se održalo četiri tjedna unatoč medijskim pritiscima i pokušajima de se nešto dozna. To je obećavajuće da će se sada drukčije rješavati problemi.
HDZ je najavio jačanje županija, Kovačić smanjivanje njihova broja. Kako ćete riješiti taj prijepor?
Što se tiče reforme lokalne i regionalne samouprave, obavljena je analiza, čeka se još jedan dio za županije. Mi smo zbog rezultata analize među jamstva ubacili i ono ograničenje izdvajanja za plaće iz proračuna. To je osigurač da će se uistinu dogoditi prava i cjelovita reforma regionalne samouprave. Danas imate da ih 30% koristi iznad 20% potrošnje na plaće iz prihoda lokalne samouprave. Kada to svedete na 15% i povežete s izglasavanjem proračuna, oni koji to ne naprave idu na izbore. To će stupiti na snagu 1. siječnja 2018. Time smo dali razdoblje prilagodbe i pripreme i dali smo vrijeme u kojem se može usuglasiti reforma lokalne samouprave s partnerima. Nadamo se da ćemo usuglasiti cijeli paket. Ako se ne usuglasimo, onda ide ovo, a zbog toga će se automatski događati reforma jer se one općine koje troše više neće moći financirati.
Mislite li da će HDZ pristati na odluku koja će izazvati negodovanje njihovih ljudi na terenu?
Već su pristali tijekom pregovora čim su pristali na smanjenje izdvajanja. Osim toga, zna se da moramo ići u reformu. Bilo bi idealno sve varijable staviti na stol, donijeti kvalitetnu i cjelovitu reformu, a da je ova odluka samo uvod.
Koliko se programi Mosta i HDZ-a podudaraju? Postoji li mogućnost da se vlast raspadne zbog mimoilaženje u nekim bitnim pitanjima, recimo mislite li jednako o Ini?
Sudeći prema razgovoru s Plenkovićem, mislimo na isti način. Važnost Ine u gospodarskom dijelu za Hrvatsku je velika. On kao i mi govori da ne može biti samo jedna rafinerija, riječka, već treba održati i sisačku. Podržavamo arbitražu. Tu nema dvojbi. Za nas je Ina bila važna u prošlosti, sadašnjosti, a bit će i u budućnosti, ma što gospodin Hernadi sanja. Ali, neki govore da bi moglo biti problema vezanih za ekonomske smjernice, s obzirom na ministre. Ponavljam da imena i prezimena ministara nisu važna, već program koji smo usuglasili.
Hoćete li se usprotiviti predlože li prodaju autocesta?
Mi nismo za prodaju autocesta, nema se što o tome govoriti.
Kako mislite da treba riješiti problem švicaraca, odnosno tužbe banaka?
Rješenje sigurno nije u arbitraži u Washingtonu. Banke trebaju prihvatiti činjenicu da su brojni građani ugroženi tadašnjim plasiranjem kredita u francima. Smatram da se može pronaći rješenje, ali sigurno ne na štetu građana koji se u ovom slučaju trebaju zaštititi.
Tko će i kad postaviti glavnog urednika HRT-a?
To treba napraviti što prije, a očekujem da HDZ predloži ravnatelja. Ta osoba trebat će puno toga obaviti: strukturne promjene, reorganizaciju troškova, poboljšanje kvalitete rada.
Ima li Most kvalitetan kadar za visoke funkcije koje popunjavate? Priča se da ministre birate po principu “Imaš li koga”?
Hahaha! Imamo kvalitetnog kadra, mi smo u zadnjih godinu i pol dana radili na privlačenju ljudi koji su stručni i htjeli bi pomoći Mostu i Hrvatskoj. Uvijek ćemo provjeravati osobe koje predlažemo jer ne želimo se dovesti u situaciju da Most da loš prijedlog. Greška se može potkrasti uvijek, a kada bi se dogodila, reagirali bismo promptno.
Imate li viziju, što ćete u svoje dvije godine mandata predsjednika Sabora iz programa Mosta pustiti u saborsku proceduru?
Sabor je idealno mjesto ako želite ubrzati procese. S HDZ-om imamo dogovoreno što bi se od planova trebalo ostvariti. Sabor je najviše zakonodavno tijelo i trebala bi se napraviti koordinacija između Vlade i Sabora za koji mislim da treba preko svojih zastupnika biti aktivnije uključen u donošenje prijedloga zakona. Pokušat ćemo povezati stručne službe i saborske odbore da se određene stvari prodiskutiraju prije no što se zakon predloži kako bi se postigao što veći konsenzus političkih stranaka i da bi prijedlozi bili kvalitetniji.
Kako se osjećate kao predsjednik Sabora, smatrate li da ste se snašli?
Nisam se prepao te funkcije. Ako želite samo formalno biti predsjednik Sabora, nemate prevelikih obveza, sve što morate znati je određen broj stranica Poslovnika i Ustava, što mi nije bio problem naučiti kako bih vodio sjednicu Sabora. Što se tiče vođenja sjednica, mislim da ih trebaju voditi i svi potpredsjednici. Ponudit ću to Milanki Opačić i Ivanu Vrdoljaku. To će pridonijeti demokratičnosti i kvalitetnijem radu. Ne bih volio biti predsjednik Sabora koji će samo formalno voditi sjednice i prosuđivati tko ima pravo govoriti i o čemu. Želim puno više od toga. Smatram da možemo postići konsenzus da kodeks ponašanja zastupnika u Hrvatskom saboru bude usvojen, da mu se vrati dignitet, da Sabor bude mjesto na kojem će se argumentirano i stručno raspravljati o svim pitanjima bitnim za državu. Meni je drago da su Nikola Grmoja, Miro Bulj i Ivan Pernar aktivni, takvi i trebaju biti zastupnici.
SDP i HNS se ne ističu, Živi zid vam je za sada najgorljiviji protivnik.
Ne mislim da su nam oni protivnici, oni također žele promjene u državi. Most se razlikuje u odnosu na Živi zid jer mi smatramo da trebamo preuzeti odgovornost da bi se promjene dogodile. To je najveća razlika. Neke stvari vidimo isto, znamo da se trebaju mijenjati. Očekujem od Živog zida da ulaže amandmane i piše prijedloge zakona, a ne samo da upozorava na probleme, što je u redu, ali je samo prvi korak u procesu rješavanja stvari.
Što mislite o Ivanu Pernaru kao saborskom zastupniku?
Drago mi je da je aktivan. Od njega ću uskoro tražiti strože pridržavanje Poslovnika i Ustava jer je prošlo dovoljno vremena da se mogao s njima upoznati. Nadam se da će ih se pridržavati i da mu Sabor neće koristiti kao pozornica, već će raditi za opće dobro. Dokle bude tako, podržavat ću njegovu aktivnost.
Kako ocjenjujete dosadašnji rad Sabora?
Sjednica na kojoj se konstituirala Vlada bila je bitno drukčija od one prošle, neću biti lažno skroman, smatram da je najveća zasluga Mosta što je podigao političke standarde u Republici Hrvatskoj inzistiranjem na načelima koja trebaju postojati u politici. Do pojave Mosta bilo je uobičajeno da se od 14 sati 11 sati raspravlja o ustašama i partizanima između SDP-a i HDZ-a. Nakon prošlih parlamentarnih izbora sve ono što se događalo rezultiralo je promjenom političke klime. Ni predizborna kampanja nije bila nalik na one prije njih. Jedna osoba je unijela promjene zahvaljujući uvjetima koje je stvorio Most, a gospodin Milanović nije promijenio političko djelovanje i on više neće biti predsjednik SDP-a.
Znači, smatrate da je Most zaslužan za odlazak Karamarka i Milanovića?
Mi smo samo bili dosljedni, a oni su birali svoj put. Oni su mislili da će se Most puno lakše slomiti, da će sklapati kompromise. Nisu razumjeli mentalni sklop ljudi koji predstavljaju Most. Gospodin Karamarko je mislio da su nam se previše svidjele fotelje i nije shvaćao ozbiljno kada smo mu govorili kako ćemo glasati što je dovelo do izglasavanja nepovjerenja njemu i potom raspuštanja Sabora. Ponosan sam na Most jer se nakon toliko godina dogodilo da se 12 zastupnika nije slomilo, da su ostali vjerni principima zbog kojih su ušli u politiku.
Ljudi zamjeraju što govorite o uvođenju reda, a prvog dana mostovci ne dođu na odbore.
Mostovci se prvi put nisu pojavili na odborima u deset mjeseci otkako smo ušli u Sabor i to zato jer nisu dobili obavijest. Dogodio se nesporazum. Neće se ponoviti. Znam da će mostovci obavljati sve svoje aktivnosti u Saboru.
Potvrdili ste da ćete kada dobijete zahtjev HND-a na dnevni red Sabora staviti raspravu o prijetnjama novinarima, a hoćete li i pitanje lustracije koje Bruna Esih najavljuje da će predložiti?
Kada ti prijedlozi dođu, imat ćemo uže i šire Predsjedništvo. To treba biti saborska praksa. Razgovarat ću i s predsjednicima klubova zastupnika i u skladu s dogovorom s njima ćemo stavljati točke na dnevni red. To je širina koja se treba pokazati u Saboru. Nemam ni??ta protiv rasprave o lustraciji.
Hoće li vam štetiti na lokalnim izborima to što dijelite vlast s HDZ-om?
Ne. Iako imamo zajedničku Vladu, postoji jasna distanca između onoga što radi Most, a što HDZ. Naravno da nam je želja da Vlada ostane stabilna, ali Most neće biti utopljen u veću stranku. Toga se ne treba bojati.
>>'Ivan Pernar brzo će izgorjeti, ali bolje od SDP-a buši Most'
Nego, što je bilo s Mostovim prijedlogom rezanja plaća zastupnicima? Što je bilo s najavom rezanja broja saborskih zastupnika na 99?