Nakon što se prvi pacijent iz Hrvatske podvrgnuo eutanaziji u Švicarskoj, u kojoj je to dopušteno, nameće se pitanje ima li čovjek koji je neizlječivo bolestan i pravo na smrt unatoč tome što je temeljno pravo čovjeka pravo na život?
Kršenje prava i sloboda
Eutanazija koja je kod nas zabranjena izuzetno je osjetljivo medicinsko, ali i filozofsko i bioetičko pitanje o kojem su mišljenja među stručnjacima podijeljena. Eutanazija je danas legalizirana i u Nizozemskoj, Belgiji, Luksemburgu, nekim državama SAD-a. Prošli tjedan kanadski Vrhovni sud odobrio je eutanaziju teško oboljelih odraslih osoba kod kojih se ne očekuje poboljšanje zdravstvenog stanja, uz njihov pristanak. Odluka suda stupit će na snagu za godinu dana. Suci su ocijenili da članci zakona kojima se zabranjuje eutanazija krše Povelju prava i sloboda jer si neke osobe zbog zabrane prerano oduzimaju život iz straha da to neće moći učiniti poslije kada im bolovi postanu neizdrživi. Za razliku od akademika Davora Miličića, koji je protiv eutanazije, njegov je kolega Amir Muzur, profesor i pročelnik Katedre za društvene i humanističke znanosti u medicini na riječkom Medicinskom fakultetu za pravo na eutanaziju.
– U ovisnosti o vjerskim i kulturnim afinitetima onoga koji ovo pitanje promišlja, može se dati prednost kvaliteti života, slobodi odabira pojedinca, odnosno poštovati pod svaku cijenu svetost života. Osobno mi se eutanazija čini uvijek prihvatljivom, no sve mora biti dobro regulirano da se izbjegne opasnost od njezine zloporabe, odnosno mogućnost da se ona nekome nametne. Više od 12 godina eutanazija je dopuštena i zakonom regulirana u Nizozemskoj pa tamo nema nekih problema. Rasprava o eutanaziji uključuje nužno diskusiju o pravu na odabir kvalitete života. Ne vidim zašto bismo bili toliko restriktivni prema eutanaziji i zabrinuti za Hipokratovu zakletvu, koja je ipak bila zakletva jednog drugog doba. Po Hipokratu se ne bi liječnici petljali ni u operaciju žučnog kamenca – kaže prof. Muzur. Filozof i bioetičar Hrvoje Jurić također je za pravo na eutanaziju.
Problematično i dopustivo
– Eutanaziju smatram moralno problematičnom, ali i moralno dopustivom. To znači da eutanazija ne može biti moralno obvezatna, ali bi je u određenim okolnostima trebalo dopustiti, a to se tiče i pravne regulacije. Mislim prije svega na dobrovoljnu eutanaziju, kada osoba pati od neizlječive bolesti, bilo da trpi nezamislive bolove ili da svoje stanje smatra narušavanjem svog dostojanstva, ali i na trajno vegetativno stanje i moždanu smrt, gdje se traži nedobrovoljna eutanazija pojedinaca čije je stanje nepovratno – smatra Jurić.
Dr. Pavo Kostopeč, kirurg KB-a Merkur, koji u svojoj svakodnevici susreće patnju bolesnika, smatra da eutanazija nije pitanje civilizacijskog dosega kako bi to neki htjeli prikazati, još manje tehničkog dostignuća suvremenog društva, već najizravnije kršenje nepovredivosti ljudskog života i negiranje neotuđivog prava na život. Unatoč tome što katkada svjedoči teškoj muci, Kostopeč svoj liječnički poziv smatra vrlo jasnim i nedvosmislenim.
– Osnovni je zadatak medicinske struke čuvati život od njegova začeća do prirodne smrti. To jasno stoji i naglašava se i u samoj Hipokratovoj zakletvi. Svako drukčije postupanje u suprotnosti je sa svime što smo cijeli svoj život predano učili i čemu smo prisegnuli vjernost – kaže ovaj kirurg, inače član HDZ-ova Odbora za zdravstvo. Dodaje da bi i eutanaziju hrvatskih građana u drugoj zemlji trebalo spriječiti.
Prema Hipokratu liječnici bi trebali raditi u interesu pacijenata, a ne u interesu da ih "žive oderaju." No, naravno, u kapitalizmu je sve dopušteno što omogućuje profit.