Došli smo do mikro lokacije koju ćemo sutra u ranim jutarnjim satima pretraživati. Dokumenti koje smo danas pronašli ukazuju na to da se radi o papirima koji su se nalazili u zrakoplovu. Dio pripadnika MUP-a i dio pripadnika GSS-a ostat će noćiti na Strugama. Za sutra na raspolaganju imamo tri helikoptera i sve će biti usmjereno prema toj lokaciji. Papiri koje smo našli su jako vlažni i nažalost, ne možemo ih dirati jer bi se rasuli - rekla je Senka Marević iz PU zadarske.
Grafički prikaz mjesta potrage
Pogled iz zraka na mjesta potrage
Kao na Himalaji
Četvrti dan potrage za Miljenkom Bartolićem, Aleksandrom Walterom, Gerdom Govejšekom i Zvonkom Kellekom počeo je s nadom da će vrijeme konačno omogućiti bolje uvjete za potragu, a oko 9 sati poletjela su prema Velebitu tri helikoptera. No, vrlo brzo vrijeme se ponovno pogoršalo o čemu je nakon povratka s Velebita, gdje mu se na neko vrijeme izgubio signal, govorio i hrvatski alpinist Stipe Božić nakon što se ujutro vratio s Crljenog kuka.
Foto: GSS Zadar
– Vjetar je gore bio toliko jak da nas je bacao na tlo zajedno sa skijama koje smo imali na leđima. Ledena kiša stvarala nam je najveće probleme, a povremeno se Velebit nije razlikovao od Himalaje – rekao je Stipe Božić. O lošem vremenu svjedočio je i ministar MUP-a Tomislav Karamarko koji je jučer došao na područje potrage, odnosno ispred kanjona Paklenice, kao i specijalci MUP-a.
GSS Zadar - Uspon na Babin vrh, područje gdje bi mogao biti zrakoplov
Na dobrom putu
Dinko Vodanović, stručnjak za zrakoplovne nesreće rekao je da na jednom od dokumenata koje su pronašli piše Zračna luka Zagreb, a odnosi se na kretanje po platformi iz kojeg ispunjava posada aviona i koji se predaje za prijelaz po manevarskim površinama.
- Budući na njemu piše Zračna luka Zagreb to znači da je to dokument toga zrakoplova i da se tamo nije našao iz čista mira. To znači da smo na dobrom putu i da smo sve gdje smo usmjeravali spasioce radili zbog dobre procjene. Nadamo se da ćemo već sutra imati rezultate potrage - rekao je Vodanović.
Ne znamo da li je taj dokument bio ispunjen ili ne jer je bio na snijegu i vlažan je. Na njemu nismo uspjeli našim specijalnim kamerama utvrditi otisak, no mislimo da nije bio prazan i da je na njemu nešto pisalo - istaknuo je.
Rušenje aviona nema veze sa zabranom leta?
Na pitanje je li iz kasnijih preslušavanja razgovora i snimki doznao da je u vrijeme kada je navodno pao zrakoplov bila zabrana leta, Vodanović je odgovorio: Da, ali ne na toj visini. Zabrana leta je bila od šest tisuća do 16 tisuća stopa. Na upit zašto je bila zabrana Vodanović je rekao da upitamo MORH. Vodanović je istaknuo kako rušenje aviona nema nikakve veze sa pojednim špekulacijama da se to dogodilo zbog navodnog sudara sa nekom bespilotnom vojnom letjelicom ili zbog zabrane leta.
Foto: Marko Čuljat
U kasnijem razgovoru od Dinka smo doznali da je oko minutu i pol prije no što je zrakoplov je nestao s radara, pilot cessne bio upozoren od same kontrole leta da ulazi u područje u kojem je na snazi bila zabrana leta između 6500 i 1600 stopa. Dinko smatra da je u tome trenutku avion bio na 8500 feeta, te da je moguće da se prilikom spuštanja na dozvoljenu visinu dogodila turbulencija koja ga je mogla srušiti na Vaganski vrh koji se nalazi na visini od oko 5800 atopa. Dodao je da je između visine na kojoj je bila zabrana leta i visine Vaganskog vrha bilo dovoljno ali ipak i premalo prostora za proći u takvim lošim vremenskim okolnostima.
Karamarko: jedna od najopsežnijih potraga
– Vrijeme nam je najveći problem, a, primjerice, naši su specijalci morali puzati po snijegu da ih jak vjetar ne bi odnio. Ovo je jedna od najopsežnijih potraga u posljednje vrijeme kod nas – rekao je Karamarko. U potragu se danas uključilo po 80-ak pripadnika GSS-a i MUP-a te 20-ak pripadnika MORH-a, odnosno gotovo 200 ljudi. Prvi konkretan trag nakon četiri dana pretrage prostora pronašli su na sjevernoj strani Velebita pripadnici specijalne policije i zadarskog GSS-a, i to ispod Vaganskog vrha, odnosno Vagnja, na 1300 metara nadmorske visine.
Policija je rekla da su pripadnici ličko-senjske interventne policije pronašli plan letenja i da je utvrđeno da su tri lokacije na kojima su nađeni predmeti za koje se sumnja da pripadaju avionu – minirana područja.
Blizu lokacije
– Sada smo vrlo blizu otkrivanja lokacije za koju pretpostavljamo da se na nju možda srušio avion cessna. U neposrednoj blizini je 2004. godine sletio na šumu i avion cessna s dva mađarska državljanina koji su preživjeli baš zato što su pali na stabla, a to je bilo u ljetu – rekao je Dinko Vodanović. Šef zadarskog GSS-a Neven Zrilić jučer nam je telefonom kratko, s mjesta gdje su pronađeni papiri s uputama za pilotske slušalice, potvrdio pronalazak tih stvari. – Vrijeme je loše, počeo je padati i snijeg. Pronašli smo papire, a sada krećemo dalje – rekao je Zrilić. Danas rano ujutro demantirane su informacije da je cessna s četiri pilota uspjela preletjeti Vaganski vrh. Navodno je s ličke strane Velebita bliže Gračacu snimljen i nekakav predmet za koji se sumnja da je dio aviona, ali ta informacija nije potvrđena.
‘Tata je snalažljiv, napravit će iglu i sigurno preživjeti’
Kako već istječe peti dan od pada cessne i nestanka četvorice pilota, čekanje i neizvjesnost najviše pogađaju obitelji. Svi žude za bilo kakvim informacijama koje bi mogle prekinuti njihovu agoniju. – Sve što znamo doznali smo preko televizije i novina. U kontaktu sam samo s obitelji Waltera Aleksandra, ali ni oni ne znaju ništa više – rekla je supruga Zvonka Kelleka, jednog od nestale četvorice pilota. Ona, kao ni ostale supruge nestalih, ovih dana nije oka sklopila. – Sjećam se da je otišao obučen u laganu jaknu primjereniju za ljeto nego za snijeg. Kći non-stop ponavlja da je njezin tata snalažljiv i da će, ako treba, napraviti iglu u snijegu i sigurno preživjeti – potreseno priča gospođa Kellek. – Sve su to samo priče i pričice. Stručni ljudi reći će svoje. To je sve što mogu reći – rekla je supruga Waltera Aleksandra. Ni u obitelji Govejšek ništa nisu željeli komentirati. (J. L., L. K.)
Mjesto za vježbe preživljavanja
Vaganski vrh, lokacija na kojoj su pronađeni prvi predmeti koji se mogu povezati sa nestalim zrakoplovom, poznata je i po tome što su se tu svojevremeno održavale vježbe preživljavanja specijalne policije. Tu se, podsjećaju iz policije, još uvijek nalazi i nekoliko drvenih baraka. Inače, tijekom dana, dok smo čekali provjeru terena od mina da možemo nastaviti put u velebitska bespuća, naslušli smo se svakakvih dojava i poruka. Tako je netko dojavio da je zrakoplov pao u Mušaluku, i da je kružio kod Udbine. Najveći je biser bila dojava da je iz Ličkog Cerja na nekoj stijeni na Velebitu netko ugledao nešto tamno i znalački zaključio da se radi o mjestu pada aviona.