Stroga nova pravila

Šifre umjesto imena upisanih u vrtić

Foto: Thinkstock
1/2
23.05.2018.
u 06:37

Za baze podataka trebaju: privola, ugovorna i zakonska osnova, javni interes...Nema iznimaka, bez obzira na to je li riječ o multinacionalnoj kompaniji, krojačici s obrtom ili iznajmljivaču apartmana

Želite i dalje primati novosti, potreban nam je vaš pristanak...' 'Obavezni smo osigurati vašu suglasnost za upotrebu vaše elektroničke pošte isključivo u svrhu...' Ovih dana zatrpani smo ovakvim internetskim porukama, a razlog je to što 25. svibnja u cijelom EU na snagu stupa Opća uredba o zaštiti osobnih podataka. To znači da vam na vašu e-mail adresu, koja je također osobni podatak, više neće smjeti stizati nikakve obavijesti, reklame, pozivi i ostalo ako pošiljatelju za to niste dali izričitu suglasnost, vlastiti pristanak.

Navedena Uredba odnosi se na svakoga od nas.

Obveznici uredbe

– Obveznici Uredbe su tvrtke, pojedinci koji obavljaju neku profesionalnu aktivnost, udruge, bolnice, klubovi i fizičke osobe kada obrađuju osobne podatke izvan potreba kućanstva (npr. postavljanje videonadzora ispred ulaznih vrata), djelatnosti koje se bave obradom osobnih podataka visokog rizika, djelatnosti u zdravstvenom, turističkom i odgojno-obrazovniom sektoru te djelatnosti koje se bave obradom podataka dobivenih videonadzorom, biometrijom, kao i bankarski sustav. Uredba se odnosi i na sve državne institucije – kažu u Agenciji za zaštitu podataka, na čije se riječi nadovezuje i čelnik Instituta za zaštitu osobnih podataka Zorislav Antun Petrović navodeći da svi koji u poslovne svrhe prikupljaju, pohranjuju i obrađuju osobne podatke spadaju pod utjecaj Uredbe koja propisuje kako to raditi da osobni podaci budu adekvatno zaštićeni.

– Nema iznimaka, bez obzira na to je li riječ o multinacionalnoj kompaniji, krojačici s obrtom ili iznajmljivaču apartmana. Svaki poslovni subjekt prikuplja osobne podatke barem svojih zaposlenika, vlasnika, partnera i kupaca – ističe Petrović. Nastavlja da će od 25. svibnja tvrtke i udruge u svojim bazama smjeti imati samo podatke za čiju pohranu postoji pravna osnova – privola, ugovorna i zakonska osnova, interes ispitanika, javni interes i interes voditelja obrade koji ne smije nadjačati interes ispitanika.

– Ne može se više dogoditi da netko na internetu pronađe e-mail ili telefon zaposlenika autoservisa ili neke općine te onda nudi na prodaju čokoladu ili turistički aranžman. Ti podaci nisu postavljeni na internet zato da bi zaposlenici dobivali ponude, već zato da bi ih mogli kontaktirati potencijalni klijenti, partneri ili građani. Ako netko koristi objavljene kontakte da bi ponudio servisu nekakve rezervne dijelove ili općini uslugu korisnu njezinim stanovnicima, to je u skladu s uredbom jer se smatra da je to interes obiju strana. Ako se pak netko javi sportskom klubu da bi doznao gdje kupiti ulaznice za košarkašku utakmicu, nakon odgovora na pitanje klub mora obrisati podatke o onome tko je upit uputio. Ne smije ih pohraniti i onda slati ponude za, primjerice, kupnju novih dresova. Pohrana i korištenje tih podataka nakon završetka svrhe zbog koje je klub došao u njihov posjed kršenje je Uredbe. Slično je i ako se javite nekoj trgovini s pitanjem koje modele hladnjaka imaju. Nakon što je odgovorila na to pitanje, trgovina mora zaboraviti da je ikad imala te podatke, izuzev ako se izričito složite s tim da ih može sačuvati. Znači, mora se dati privola s točno navedenom svrhom čuvanja podataka koju trgovina također mora čuvati – slikovit je Petrović.

Javni interes

Petrović dodaje da kod raznih uplatnica nema razloga za promjenu jer je u pitanju ugovorna osnova prema principu – mi smo sami tražili od HEP-a isporuku struje, odnosno od isporuku vode. – Kada je riječ o javnom interesu objavljivanja osobnih podataka, najbolji su primjer imovinske kartice dužnosnika koje se objavljuju na temelju Zakona o sprečavanju sukoba interesa – ističe Petrović.

Primjeri iz čestih situacija

Na javnim listama lozinke ili šifre

Zbog zaštite osobnih podataka djece u vrtićima, školama i ostalim odgojno-obrazovnih ustanovama, za svaku javnu objavu tih podataka mora postojati pravna osnova (privola roditelja/zakonskih zastupnika). Nema li toga, primjerice, pri objavama lista upisanih u te ustanove trebaju se koristiti lozinke ili šifrirani podaci.
Foto: Thinkstock

Nalaze nam može dići onaj koga smo ovlastili

Pri podizanju nalaza krvi ili bilo kojeg drugog liječničkog nalaza oni će se moći uručiti samo osobi na čije ime i prezime sami nalazi i glase. U drugom slučaju, liječnički nalaz (što je isto osobni podatak) moći će podići samo netko tko ima pismeni pristanak, privolu za to preuzimanje, od osobe o čijim je nalazima i riječ.
Foto: Ilustracija, Marijan Susenj/PIXSELL

Protivljenje telefonskoj prodaji

Ako potrošači ne žele da ih se kontaktira zbog prodaje određene usluge ili proizvoda, potrošač u svakom trenutku ima pravo usprotiviti se takvoj obradi u svrhu marketinga. Također, pozivanje putem telefona moguće je za takvu vrstu marketinga uskratiti i upisom u Registar “Ne zovi” koji se vodi pri HAKOM-u.
Foto: Zarko Basic/PIXSELL

Predizborni SMS zabranjen bez privole

U vrijeme raznih političkih predizbornih kampanja, kada se s biračima šalju silni dopisi (na njihove kućne adrese), ili se, koristeći moderne tehnologije, birače zasipa e-mail porukama, SMS-ovima, MMS-ovima i slično, političke će stranke za to morati imati posebno prikupljene privole za takvu vrstu marketinga.
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

Ključne riječi

Komentara 6

Avatar Udruga_obrisanih
Udruga_obrisanih
09:20 23.05.2018.

"Dokon pop i tikve krsti", tako i ovi EU i naši uhljebi smišljaju kojekakve gluposti da bi opravdali svoje postojanje

DH
dalibor.hren
09:09 23.05.2018.

Gledao sam film "Glup i gluplji", ali oni su prema nama apsolutna nula -273 celzijevaca!

KE
kenedy
08:40 23.05.2018.

Ma, cipove ugradit i nema brige...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije