Sto godina Varteksa

Slavna tekstilna industrija na povijesnim iskustvima stvara novu modnu revoluciju

Foto: Marko Prpic/PIXSELL
1/14
07.09.2019.
u 06:30

U Varteksu je radila i Žuži Jelinek koja slavu i uspjeh duguje upravo toj kompaniji u kojoj je zaradila prvi novac za kapute

Kad sam 1976. počeo raditi u Varteksu, bilo nas je 12.000. Takva je to velika kompanija bila. Baš sam odslužio vojsku i imao sam sreću što su trebali radnika za dućan jer je krojač otišao u penziju. Dao sam molbu i upao u krojački servis. Ostao sam punih 40 godina, sve do mirovine – kaže Stanko Petrinić (63) iz Varaždina, jedan od varteksovaca koji s ponosom gleda novi uzlet tvrtke u kojoj je proveo cijeli radni vijek. Završio je Tekstilnu školu u svom gradu, u razredu su bila samo četvorica mladića, ostalo su bile djevojke. Ne zna, kaže, koliko je odijela, hlača, suknji i haljina prošlo kroz njegove ruke. Radio je na skraćivanju odjeće.

– Većinom su se kratile hlače, rukavi sakoa i suknje te sužavale traperice. Rijetko tko je odmah pogodio svoju dužinu pa je trebalo kratiti, što je za mušterije bilo besplatno. Dolazili su mi na kraćenje i političari i direktori – prisjeća se Stanko, koji je svjedočio i modnim promjenama, od trapeza i minisuknji do levisica koje su se šivale u Varteksovu pogonu u Novom Marofu.

– Moda se često mijenjala. Pratim što se događa i s Varteksom koji je ponovno u modi. Istina, teže je nego nekad, ali ima šanse – kaže.

Foto: Varteks

Modne marke

Dio povijesti Varteksa može se vidjeti u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu, gdje je otvorena izložba “Priče koje kroje Varteks”, opisujući stoljetnu povijest tvrtke i njezinu ulogu na modnoj sceni i u tekstilnoj industriji. Tekstilna industrija d. d. Varaždin ili Tivar počela je raditi 1918., pokrenula ju je obitelj Stiasny iz Brna. Uskoro je počela i proizvodnja vunenog prediva i tkanina, 1926. izrada odjevnih predmeta, a 1929. stvara se i prva mreža prodajnih objekata. Prvi dućan otvoren je u Školskoj ulici u Varaždinu. Idućih 20 godina diljem tadašnje Kraljevine Jugoslavije otvorit će se 190 prodavaonica. Varteksovi proizvodi prodavali su se i “ambulantno”, u vozilima koja su obilazila gradove i sela, približivši se kupcima. Na to doba podsjeća Modabus, prerađeni autobus koji od 18. veljače krstari Hrvatskom.

– Modabus je jedinstveni takav koncept u Europi, a možda i globalno. Funkcionira kao showroom u kojem kupci mogu razgledati artikle, isprobati ih u kabinama, ali ne i kupiti. Kupuje se tako da kupac ili naši prodavači skeniraju QR kod na artiklu, što odmah povlači pripadni link s našeg web-shopa, koji se šalje SMS-om, WhatsAppom, Viberom ili e-mailom – objašnjavaju u Varteksu.

No, vratimo se u povijest. Po završetku Drugog svjetskog rata Tivar postaje Varteks, a to ime sačuvano je do danas. Povećava se broj prodavaonica, otvaraju se i pogoni u Bednji, Ivancu, Ludbregu, Vinici, Prelogu i Novom Marofu. Problem nedostatka radnika više stručne spreme u vrijeme kad je jedan inženjer pokrivao 800 radnika, u suradnji s drugim zainteresiranim tvrtkama riješen je osnivanjem Više tekstilno-tehničke škola s pet smjerova. S vremenom se razvijaju i modne marke kao što su Varteks International, Di Caprio (nije dobio ime po glumcu Leonardu, nego po Luigiju Di Capriju, partneru Varteksove engleske agencije Christies Agency), Phillipe Vartina, Luis Fabre, Lana, Edora, Oda, Focus, Contact, Bumble Bee... Varteks je 1983. počeo surađivati i s Levi’som.

Foto: Ilustracija/Marko Prpic/PIXSELL

Tijekom stotinu godina rada vrijednih dizajnera, krojača i šivača Varteks je postao sinonim za klasičnu eleganciju. Poznato je već da je u Varteksu radila i slavna zagrebačka šnajderica, kako se sama nazivala, Žuži Jelinek, koja je pomogla da se Varteks okrene prema nešto višoj modi pa je tako 1959. na Međunarodnom sajmu u New Yorku predstavila modele izrađene od Varteksovih tkanina koje je naručila slavna robna kuća Macy’s. Žuži Jelinek govorila je da slavu i uspjeh duguje upravo Varteksu, od kojeg je zaradila i prvi veći novac za kolekciju sedam kaputa. Veliko inozemno tržište Varteksovih robnih marki bila je i Velika Britanija, a odjeća se prodavala i u Njemačkoj, Francuskoj, Nizozemskoj, SSSR-u, Italiji, Švedskoj...

Suradnja s poznatim brendovima

Ulagalo se i u marketing, a 1966. izdan je i prvi katalog. Tivarova muška odijela prodavala su se uz reklamu: “Dobar kroj, izradba, izgled i izdržljivost odlike su naše robe. Daljnje prednosti: Vi vidite u zrcalu što kupujete! Pored toga smo najjeftiniji”. U povjesnici tvrtke ostalo je zabilježeno da ih je posjetio i predsjednik Josip Broz Tito, 1959. i 1965. U Varaždinu su se šivale i uniforme za vojsku, radne odore, odjeća za stjuardese i stjuarde.

Po osamostaljenju Hrvatske Varteks ulazi u razdoblje privatizacije. Pokrenuta je suradnja s poznatim svjetskim brendovima kao što su Hugo Boss od 1994., švedski J.Lindeberg 2003. i od 2017. Zadig & Voltaire, luksuzan brend koji je 1997. pokrenuo Thierry Gillier. Kao dizajnerica početkom godine angažirana je Martina Vrdoljak Ranilović, bivša kreatorica u I-gle. Lani je uspješno provedena dokapitalizacija Varteksa koja je omogućila stabilizaciju poslovanja i revitaliziranje brenda. Tvrtku je preuzeo Nenad Bakić. Varteks je predstavio i luksuzne kolekcije od kašmira, alpake i Loro Piana 130’s te započeo s ponovnim otvaranjem dućana, nakon višegodišnjeg intenzivnog smanjivanja prodajne mreže. U reklamnoj kampanji angažirane su poznate osobe iz javnog života, a posebnu pozornost plijenili su “nesavršeni muškarci u savršenim odijelima”, od glazbenika Ede Maajke i Leta 3 do znanstvenika Igora Rudana, poduzetnika Mate Rimca, kuhara Mate Jankovića i drugih. U ožujku je potpisan sporazum o suradnji s Tekstilno-tehnološkim fakultetom u Zagrebu. Surađuju na području znanstveno-istraživačkog i umjetničko-istraživačkog rada, razvoju obrazovnih programa, lakšem uvođenju studenata u svijet mode i tehnologija i drugo.

Foto: Ilustracija/Marko Prpic/PIXSELL

– Danas, sto godina kasnije, Varteks se vraća u punom sjaju. Kaputi, odijela, poslovni kompleti opet su zauzeli vodeće mjesto. Varteks stvara novu modnu revoluciju na ovim prostorima, i to na temeljima svog povijesnog iskustva i kulture odijevanja kao imperativa u društvenim odnosima – istaknuo je predsjednik uprave N. Bakić u povodu otvaranja izložbe. Na njoj se, uz ostalo, mogu vidjeti i kreacije Žuži Jelinek dizajnirane za Varteks, popratiti priče o ženama radnicama koje su omogućile razvoj tekstilne industrije te vidjeti brojne zanimljivosti o slavnoj tekstilnoj tvrtki koja je u velikoj mjeri obilježila način odijevanja na ovim prostorima.

Ključne riječi

Komentara 2

ME
Mesko
07:25 07.09.2019.

Respekt i priznanje Varteksu sve dok ga 90. nisu počeli čerupati direktori , tobože za nogometni klub. Kupovali gumbe za 20 godina u naprijed. Sad ima nade sa novim vlasnikom. Forsa, Varteks.

BA
Barbasmora
08:15 07.09.2019.

Najpoznatiji suradjuju sa "varteksima" iz vietnama banglsdesa...pa i hrvstske!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije