TRI PITANJA

Štern o embargu na uvoz ruske nafte: Ne isključujem sistem vožnje 'par - nepar'

Foto: Davorin Visnjic/PIXSELL
1/7
08.05.2022.
u 21:33

Energetski analitičar Davor Štern odgovara na tri pitanja

Ove nedjelje tri pitanja postavili smo Davoru Šternu, energetskom analitičaru.

Hoće li se, kad embargo na uvoz ruske nafte stupi na snagu, doista ponovno voziti po sistemu "par - nepar"?

U krajnjoj liniji i to je moguće. Već smo to jedanput doživjeli, ali iz drugih razloga, tada nije bilo deviza za kupnju nafte. Ruska nafta čini velik dio potrošnje Europe, od 30 do 40 posto, neki kažu i 50, teško je znati jer zemlje kriju podatke. Nafta neće prestati teći, ona će pod otežanim uvjetima ići drugim kupcima, Indiji i Kini, i uvijek je moguć reeksport, da se ta nafta, čim dođe u spremište ili tanker, pretovari. Ona nema na sebi pečat ruske nafte. Ako se pomiješa s drugom naftom, dobije se nekakav blend za koji nitko neće moći reći da je to ruska nafta. Otvoreni su putevi pronicljivim trgovcima da zarade mnogo novaca, pritom ne kršeći sankcije UN-a, nego samo Europske unije.

Što čeka Hrvatsku nakon uvođenja embarga na rusku naftu?

Ovisi kakav će taj embargo biti jer vidim da još nije sve do kraja detaljno dogovoreno. Ako će isključiti Mađarsku i Slovačku, to jest MOL, mi bismo zbog povezanosti s tom grupacijom trebali imati mogućnost dobivati derivate iz te dvije države koje će prerađivati rusku naftu po povoljnijoj cijeni, diskontiranoj u odnosu na svjetsku. Ako pak te dvije države neće biti izuzete, onda se moramo pouzdati u riječku rafineriju koja definitivno može opskrbiti tržište. Možemo kupovati naftu iz drugih izvora jer riječka rafinerija može prerađivati različite vrste nafte. Nije rađena samo za rusku. No, ne zaboravimo da cijela procedura traje šest mjeseci, a za to vrijeme može doći i do prekida rata u Ukrajini ili ublažavanja sankcija Rusiji. Kako bilo, dobro je da imamo riječku rafineriju i terminal u Omišlju preko kojeg bi prolazila nafta i za Mađarsku i Slovačku, a pitanje je još što sa Srbijom. U svakom slučaju, doći će do velikih potresa u naftnoj industriji Europe, pa tako i kod nas.

"Licitira" se s cijenama goriva koje bi mogle otići do 17, 18, 20... kuna. Što predviđate?

Teško je predvidjeti jer ne znamo kako će se tržište ponašati. Prvi dan nakon najave embarga porasla je četiri posto, pa onda pala za tri. Što će biti bliži rok od šest mjeseci za implementaciju, stvarat će se više psihoze i očekivati da cijena nafte na svjetskom tržištu poraste, a time i goriva.

Ključne riječi

Komentara 13

TA
Tajg
21:55 08.05.2022.

Sve te tkz. demokratske zemlje ne poštuju volju naroda. Ne samo da mnogi od nas izgrađuju domovinu, plaćaju velike poreze nego nama kao zahvalu dižu cijene stvaraju inflaciju, život stvaraju još težim, iseljavaju nas uskraćuji nama zdrastvenu pomoć, iživljavaju se u Sabaru, dižu političke povlastice, štede zločince zatvorske kazne i što je najgore nisu poštivali i samo iskorištavaju porezne obveznike i domovinu.

SU
Sudemi
21:54 09.05.2022.

Cjena nafte na tržištu je na razini iz 2018 dakle laž laž

TA
tabula
09:42 09.05.2022.

Kamo sreće da vlast prihvati mišljenje i argumente istinskog stručnjaka i profesionalca kakav je g. Štern, sigurno bi imali manje problema i u gospodarstvu, a i u kućnim budžetima.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije