[paralele]

Stilski jaz Merkelove i Schrödera

19.09.2005.
u 16:09

Nakon Schröderova taktičnog raspuštanja parlamenta, unija CDU/CSU na netom održanim izborima u Njemačkoj nije uspjela ostvariti očekivanu premoćnu pobjedu. Osim jasnih razlika u stajalištima o pitanju nezaposlenosti, poreza i vanjske politike, izborna kampanja naglasila je i velik stilski jaz između čelnika dvaju vodećih kandidata za kancelarsko mjesto: s jedne strane izravna i konkretna, ali nedovoljno karizmatična Angela Merkel, a s druge strane popularni “medijski kancelar” Gerhard Schröder.

Schröderov SPD veći je dio kampanje odigrao upravo na kartu televizičnog kancelara koji je od raspisivanja izbora do prošle nedjelje razliku u postocima uspio smanjiti čak petnaestak posto. Predizborni plakati predstavili su kancelara kao “Snažnog. Hrabrog. Čovječnog.”, sugerirajući njegovu osobnu vezu s biračima. Gerhard Schröder vlastitu je osobnost materijalizirao još na prošlim izborima kad je u završnu utrku ušao s CSU-ovim Edmundom Stoiberom.

Svjestan da je u svim istraživanjima popularniji od vlastite stranke, kampanju je postavio kao pitanje izbora između “mene i njega”, a ne SPD-u i CSU-a. U studiji koja govori o tome kako su političari sve skloniji posegnuti za pojedinostima iz vlastitog privatnog života ne bi li prikupili političke bodove, Christina Holtz-Batcha osvrnula se i na Schrödera. Njegovo pojavljivanje na političkoj sceni Njemačke označilo je prekretnicu kojom su nestali tabui koji su do tada štitili privatne živote političara od medijskog razotkrivanja.

Razvod od treće supruge Hiltrud nisu intenzivno pratili samo tabloidi nego i ozbiljne novine poput dnevnika Su00FCddeutsche Zeitung koji je objavio i intervju s gospođom Schru00F6der u kojem ona oštro kritizira supruga zbog njegovih privatnih i javnih poslova.

Medijska fascinacija Schröderovim privatnim životom nastavila se nakon što se oženio četvrti put, tvrdi Holtz-Batcha. Najnovija supruga Doris Schröder Kopf nije imala ništa protiv dodijeljene joj uloge prve dame koju je na prošlim izborima odigrala vrlo američki, a na ovim vrlo oštro optuživši Angelu Merkel da ne može razumjeti probleme zaposlenih majki kad sama nema djece. Sam Schröder u javnim se nastupima proteklih nekoliko godina često referirao na pojedinosti iz privatnog života, najčešće na svoje siromašno djetinjstvo i skromno podrijetlo. U svoja dva kancelarska mandata dobro je naučio lekciju o medijima i političkoj komunikaciji pa Merkelovoj nije bilo nimalo lako neutralizirati lakoću njegovih medijskih nastupa.

Iako je svoju prednost uspješno gradila na nezadovoljstvu Nijemaca ekonomskom situacijom i visokom stopom nezaposlenosti, Merkel je morala uhvatiti ritam koji su joj nametnuli mediji i poraditi na imidžu staromodne i suhoparne istočne Njemice.

Zanimljivo je da su birači na početku kampanje bili voljni honorirati njezinu iskrenost i odlučnost kojom se držala važnih tema. Međutim, propusti u kampanji i dominantan Schröderov stil očito su poljuljali povjerenje jednog dijela birača. Gotovo poravnat rezultat između SPD-a i CDU/CSU-a, uspjeh FDP-a i kraje ljevice te pregovori za vlast koji tek slijede najavljuju mnogo posla za izborne analitičare.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije