ŠOPINGOMANIJA Gradnja i iznajmljivanje prodajnih prostora među unosnijim biznisom

Stiže i Ikea

Na otvaranju Avenue Malla u Zagrebu bilo je more ljudi
Foto: Anto Magzan
30.08.2007.
u 19:56

Usprkos tome što se u Zagrebu punih sedam godina udarnički grade novi šoping centri, svaki novootvoreni centar izaziva veliko zanimanje kupaca, što se pokazalo i jučer prilikom otvaranja luksuznog Avenue Malla.

Nakon njega, sredinom rujna kupce će ugostiti Mandi, trgovina koju popularno zovu i talijanskom Ikeom. Trenutačno se širom Hrvatske gradi dvadesetak velikih šoping centara, od kojih će se svaki prostirati na više od 30 tisuća četvornih metara.

Dva ulagača
Privatni konzultant Drago Munjiza kaže da tempo gradnje trenutačno diktiraju dvije grupe austrijskih investitora. Jedna od njih, okupljena oko grupacije Kramer, napreduje s gradnjom trgovačkoga grada kraj Zaprešića u kojemu bi se, kaže Munjiza, vrlo vjerojatno mogla naći i švedska Ikea.

Nakon što je Zagreb jučer dobio svoju prvu Zaru, Ikea i H&M jedina su dva preostala imena iz svjetske trgovine koja domaći kupci žele vidjeti u susjedstvu.  Zagreb ima sve šanse da postane regionalni šoping centar, što opravdava gradnju novih centara  kaže Munjiza.

U Zagrebu je od 2002. već sagrađeno 270.000 četvornih metara neto trgovačkog prostora, a tvrtke koje posluju nekretninama tvrde da će do kraja ovoga desetljeća glavni grad Hrvatske imati oko pola milijuna četvornih metara novih prodajnih površina. Procjenjuje se da će se sljedećih nekoliko godina u Hrvatskoj sagraditi više od milijun četvornih metara trgovačkih kapaciteta, a osim velikih gradskih središta kao što su Zagreb, Rijeka, Split i Osijek, na meti su i ostali manji gradovi. 

Ako se gledaju podaci o prodajnoj površini po broju stanovnika, tada se može reći da još ima mjesta za nove centre jer je kod nas još četiri do pet puta manje prodajnih površina nego drugdje  kaže Munjiza.

Propadaju trgovi
Austrija ima oko 250 kvadrata prodajne površine na 1000 stanovnika, Češka oko 200, Slovenija i Slovačka malo manje od sto, a Hrvatska tek nešto manje od 50. Od nje su trgovačkim centrima siromašnije samo Rumunjska i Bugarska.

Premda je i sam iz te brašne, Munjiza dodaje da je problem dolazak šoping centara u manje gradove, koji će tako promijeniti identitet. Propast će male trgovine u centru grada, a s njihovim nestankom uništit će se centar kao kulturno i trgovačko središte grada, kaže Munjiza.


Ukratko...

Novi centri
Ministarstvo gospodarstva primilo je 2007. 14 zahtjeva za izdavanje suglasnosti o otvaranju novih trgovačkih centara

Dućani
Hipermarketi drže 17 % tržišta, a male prodavaonice 38 % od 48.790 prodavaonica

Ikea potvrdila dolazak
Od Ikee smo još u travnju dobili odgovor da traže zemljište u neposrednoj blizini Zagreba, zajedno s partnerima. Ikea istražuje mogućnost ulaska na hrvatsko, slovensko i srbijansko tržište i, ostvare li se uvjeti, njihov se dolazak može očekivati u roku od tri do pet godina, kazao je Dragan Skalušević, Ikein manadžer za ovo područje. (Ro. K.)

600 eura
Avenue Mall niknut će i na Radničkoj cesti, gdje je investitor već kupio 80.000 četvornih metara. Pomama za atraktivnim lokacijama digla je cijenu zemljišta na više od 600 eura po kvadratu.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije