Vozač kamiona koji je na odmorištu na autocesti A3 kod Novske – vozeći još neutvrđenom, ali sudeći po posljedicama i izgledu mjesta nesreće ozbiljnom brzinom – ubio dvoje djece i teško ozlijedio još dvije osobe pravda se otkazivanjem tempomata, a zatim je prst krivnje uperen na kočnice kamiona. Istraga još traje, uzroke ove strašne nesreće tek treba utvrditi. Za situaciju poput ove najbitniji sustavi su upravo kočnica i tempomat.
- Današnji tempomati su vrlo napredni sustavi, koji održavaju razmak od kamiona ispred sebe, te ga čak i zaustavljaju ako radar prepozna prepreku ili vozilo ispred. Zablokirani tempomat se kao i na automobilu jednostavno stavi izvan funkcije izbacivanjem mjenjača iz brzine, da ne spominjem kočnice i retarder koji ga vrlo lako eliminiraju – pojasnio je Mato Pavličević, glavni urednik magazina Transport, specijaliziranog upravo za kamione.
Nakon prve informacije o zakazivanju tempomata, pojavila se i ona da su kamionu otkazale kočnice. S obzirom na to da je prema zadnjim podacima čak 48 posto kamiona i autobusa na našim cestama tehnički neispravno, ta mogućnost je, smatra M. Pavličević, vjerojatnija. Međutim, kod kamiona i autobusa radna kočnica (ona koju svakodnevno koristimo i na automobilima) služi samo za završno zaustavljanje. U protivnom bismo ih vrlo brzo uništili, pogotovo u vožnji nizbrdo kamionom ukupne mase od 40 tona.
- Kamioni osim radne kočnice imaju i motornu kočnicu ili dekompresijsku motornu kočnicu čija snaga može biti i veća od one samog motora. Pored njih, tu su i retarderi, hidrodinamički ili elektromagnetski. To su vrlo snažne kočnice, koje sigurno zaustavljaju i teška vozila. Kočiona snaga retardera iznosi približno dvostruku vrijednost motorne snage vozila. S retarderom se može obaviti 80% svih kočenja i to bez trošenja kočnica. Neki profesionalci s njima obave čak 90 % i više svih kočenja – navodi M. Pavličević.
Goran Husinec, sudski vještak za cestovni promet i vozila kaže, pak, da se s tempomatom mogu dogoditi razni problemi, ali da ti problemi ne bi mogli utjecati na zaustavnu moć kamiona.
- Ispravne kočnice ne mogu zakazati. Tako su napravljene, imaju dvokružni sistem. Ako su bile ispravne, kočnice nisu mogle otkazati. Vjerojatniji je problem s tempomatom, ali to ne znači da kamion ne može stati. Ne možemo sada prejudicirati, ali iz dosadašnjeg iskustva može se dogoditi da zakaže tempomat, pa da vozača uhvati panika i da sve ode u krivom smjeru – rekao je Goran Husinec.
Kamion koji je na odmorištu pokosio djecu vjerojatno će u Centar za kriminalističko vještačenje, kako bi se utvrdilo je li bilo problema s tempomatom ili s kočnicama. No, stručnjaci se slažu da se može zaustaviti i kamion s pokvarenim tempomatom ili kočnicama. Sada se nameće pitanje kada je vozač kamiona shvatio da ima problem s tempomatom ili kočnicama, ako ga je imao. Također, kojom je brzinom morao ući na odmorište da rezultat bude takav horor, takvo bojno polje? Zašto nije kamion izbacio iz brzine te ga usporio motornom kočnicom? Mnogo je pitanja na koja istraga i stručna vještačenja tek trebaju dati odgovor. Bez da znamo rezultate vještačenja, ipak se ne možemo ne zapitati zašto vozač nije odlučio kamion usporiti odnosno zaustaviti na zaustavnoj traci. Zašto baš na odmorište?
'Ako su bile ispravne, kočnice nisu mogle otkazati'. Veleumna izjava. Ovaj stručnjak je sigurno iz jedne male cvjećarnice u New Yorku.