TEŠKA NESREĆA

Stručnjak o zrakoplovnoj tragediji kod Slunja: 'Uzrok? Sve ukazuje na jedan problem...'

Mjesto pada aviona nalazi se na nepristupačnom šumovitom terenu
Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
1/38
30.05.2022.
u 21:56

Milošević kaže da već godinama upozorava da bi bilo dobro nabaviti prijamnike koji bi pomogli u potrazi. Danas svaki avion ima odašiljač koji se aktivira u slučaju udara.

Stručnjak za zrakoplovne nesreće Josip Milošević kaže za Večernji list da ljeti nesreće nisu neuobičajene u slučajevima kad se piloti s premalo iskustva upuštaju u letove u vrlo složenim meteorološkim prilikama koje nisu u stanju "hendlati". – Ne znaju što bi u takvim slučajevima bilo najpametnije učiniti. A najpametnije bi bilo da se okrenu za 180 stupnjeva i vrate natrag na aerodrom s kojeg su poletjeli te pričekaju da se vrijeme poboljša – kaže.

Moguće i zaleđivanje

Pilot Cessne je, dodaje, vjerojatno uletio u jaku naoblaku. Minimalna visina nadvisivanja prepreka je 150 metara pa je trebao imati kartu s kotama planinskih vrhova kako bi znao koju bi visinu treba imati kod preleta tog područja.

– Kad uđu u oblak i ne vide ništa oko sebe, kao da su upali u lonac pun mlijeka, piloti bez instrumentalne obuke nastoje pronaći orijentire na zemlji, sve se više spuštaju ne prateći parametre leta koje im pokazuju instrumenti pa se nađu u situaciji da udare u brdo. Kod manjih aviona to se često događa. Ili se ne poznaje vlastiti zrakoplov ili se nema iskustva i dovoljno drila što napraviti u kritičnim situacijama – napominje Milošević koji je kao mladi pilot uletio u oluju i jedva izvukao živu glavu.

Olujni oblak bio je, prisjeća se, visok jedanaest kilometara i u njemu ga je "bacalo" kao da je komadić papira. To mu je bilo neprocjenjivo iskustvo.

– Najgora opcija je ići direktno kroz olujni oblak. Ovo kod Slunja i nisu bili baš olujni oblaci, bili su to teški oblaci puni vode u kojima je čak moguće i zaleđivanje. Mogao se dogoditi led u karburatoru, mogao je motor izgubiti snagu ili se zalediti krila i izgubiti performanse. Sad to ne možemo otkriti jer, ako je i bilo leda, on se otopio čim je avion pao – pojašnjava.

Zaleđivanje se može dogoditi na temperaturama između minus sedam i plus 21 stupanj. Pred istražiteljima nije lak posao. Takav mali avion nema zapisivač leta, snimač glasa u kabini ili druge sustave koji bi javljali što se događa sa zrakoplovom. – Koliko znam, nije bilo grmljavine i nije ga udario grom pa da bi se poremetila elektronika – dodaje. Moguće je da su do nesreće doveli nepoštivanje propisa o nadvisivanju prepreka na tlu, loša komunikacija s kontrolom leta i neiskustvo.

Nabaviti prijamnike

Milošević kaže da već godinama upozorava da bi bilo dobro nabaviti prijamnike koji bi pomogli u potrazi. Danas svaki avion ima odašiljač koji se aktivira u slučaju udara.

– Zemaljske potražne službe bi trebale imati takve prijamnike, obučiti ljude za rad s njima i nabaviti specijalne dronove koji mogu tražiti i po noći – kaže. Razgovarali smo i s pilotom koji je više puta ulijetao u olujne oblake. Kaže da se pilot ulaskom u oblak kod Slunja uspaničio, vjerojatno spustio prenisko te udario u nešto. 

Ključne riječi

Komentara 9

HO
horvatj707
22:34 30.05.2022.

Pa kao prvo bitna je informacija da li je pilot prijavio plan letenje u IFR ili VFR režimu. Ako jer prijavio VFR (visual flight rule) onda je za sve postupke odgovoran isključivo on sam. Kontrola letenja nema u tom slučajuju nikakav utjecaj na njegove odluke. Ako je prijvio IFR (instrumet flight rule) onda je trebao slušati upute kontrole letenja.

Avatar NenadNikolicZagreb
NenadNikolicZagreb
06:48 31.05.2022.

Pilot se pogubio kada je vidio pred sobom zid oblaka. To se dešava ili zbog samouvjerene prepotencije kod iskusnijih pilota ili zbog teškog neznanja i nemara u pripremi leta kod vikend pilota. Naravno da je dobio sve letačke dozvole koje je tražio u pilotsoj školi. I avion je bio spreman za letenje prema pravilima letenja u vizualnim uvjetima. Ali svako pravilo letenja je sastavljeno od brojnih upozorenja gdje iza svake rečenice stoji neka avionska katastrofa. A katastrofa se može desiti i onima koji moraju to profesionalno odraditi. Pa tako najveća slovenska katastrofa je bila kada je putnički avion trebao sletjeti na brdoviti sredozemni otok a posada je napunila taj let s članovima svojih obitelji koji su se tijekom letenja prešetavali po putničkoj i pilotskoj kabini. A nije dobro pripremila samo letenje i udarili su u strmo brdo navodno zbog polukružnog skretanja pri slijetanju u krivom smjeru. Kod nadobudnih pilota, jer biti pilotom podiže ugled kod mladih djevojaka, je uvijek uzrok u neiskustvu, nedisciplini i "lako ćemo" što rezultira neodgovornom pripremom leta i odbijanju stučnih savjeta. I vojni piloti tako lete, nema vojnog zrakoplovstva gdje zbog nediscipline godišnje ne strada po koji ili više mlađahnih nositelja pilotskog znaka.

RA
radolizem
05:27 31.05.2022.

To je kao da jedrilicom od 6 metara uletiš u oluju. Mali sportski avioni su za letenje u idealnim uvjetima - sve ostalo je kocka.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije