Nekoliko dana prije Božića u malom engleskom gradu, recimo da se zove Chippenham, mlada Zagrepčanka ušla je u dućan fotoaparata i opreme za fotoaparate. Željela je kupiti božićni dar koji će ponijeti bratu u Zagreb, čitač memorijskih kartica. Ali, u dućanu tih čitača nisu imali, sve su ih prodali.
Tada se dogodilo nešto što mlada Zagrepčanka nikako nije očekivala. Prodavačice su se stale duboko ispričavati što dućan nema čitača i ponudile su Zagrepčanki da će joj pomoći pronaći u blizini dućan koji još tih čitača ima. Ispričavale su se toliko da je djevojci iz Zagreba pomalo postalo neugodno: na tako što u Zagrebu, gdje je odrasla, nije navikla. Ali, dućan koji ima čitača je pronađen, Zagrepčanka je otišla tamo, kupila taj mali uređaj i brat je dobio božićni dar koji ga je razveselio.
Prijaznost, ljubaznost, susretljivost i uslužnost ništa ne koštaju...
Da nije bilo ljubaznosti prodavačica u Chippenhamu, to se ne bi dogodilo. Ne bi se dogodila ni trgovina. Jedan dućan prodao bi jedan čitač memorijskih kartica manje, proizvođač kartica imao bi jedan neprodani čitač na skladištu više, engleski BDP bio bi uskraćen za par funti, engleski izvoz i blagostanje bili bi infinitezimalno manji, ali ipak manji.
Sve to govori nam nešto izuzetno važno: ni sve državne ekonomske politike zajedno, ni cijena novca centralnih banaka, ni tehnološke revolucije ne pokreću novu ekonomiju tako snažno kako je pokreće ljubaznost. A što je pritom najbolje, prijaznost, ljubaznost, susretljivost i uslužnost ništa ne koštaju, ne predstavljaju nikakav trošak i beskonačan su gospodarski resurs.
Važne su i “strukturne reforme”, ali...
“Iskreni osmjeh, telefonski poziv koji ste već trebali obaviti ili rukom pisana poruka mogu podići moral i probuditi pozitivne promjene u svakoj organizaciji”, kaže američka konzultantica i trenerica ljubaznosti Allison Clarke. “Ljubaznost ne traži nikakav napor, a može otkloniti depresiju, smanjiti zamor i biti melem koji svakom timu treba da bi se bolje povezao i osnažio uzajamno povjerenje. Mala gesta prijaznosti može nekome uljepšati dan pa čak i promijeniti život”. Investicijskom analitičaru Billu Conerlyju (seekingalpha.com 15. prosinca) nisu se zatvarala električna vrata na njegovu minivanu pa je rješenje problema potražio na internetskom forumu. I našao ga je: “izvadite osigurač broj 13, pričekajte 30 sekundi, vratite ga i probajte opet zatvoriti vrata.”
I, zaista, vrata su proradila. “Netko je bio toliko ljubazan da je uložio svoje vrijeme da pomogne drugima. Sa samo osam redaka na internetu uštedio je ljudima hrpe novca, vremena i živaca.” I Conerly je, kao i mlada Zagrepčanka u Chippenhamu, htio kupiti alat za obradu drveta, ali nije mu bio jasno kako on radi. “U manje od 24 sata na internetskom forumu nekoliko ljudi odgovorilo je na moja pitanja i ja sam kupio alat. Kao ekonomista izvrsno upućenog u to kako sebičnost upravlja komercijalnim odabirima, zapanjilo me otkriće koliko je danas važna uloga prijaznosti.” Pouka: važne su i “strukturne reforme”, ali ako nešto hrvatsku ekonomiju zaista može spasiti od sekularne stagnacije, to je ljubaznost.
tako nešto kod nas je izuzetak