RAT NA FEJSU

Karamarko je meta Lideru Opozicije, a Otpisani 'deru' po Milanoviću i ekipi

Milanović i Karamarko
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
1/3
22.06.2015.
u 16:00

Nedostatak dvosmjernosti, manjak autentičnosti i kreativnosti glavne su mane komunikacije na društvenim mrežama

Nekad je to bio Bijes Prvi. Nemilosrdno, a opet urnebesno duhovito secirao je tadašnju HDZ-ovu vladu. Posebno ondašnjeg ministra Ivicu Kirina. Kiro prosviro, legendarni videouradak, nasmijavao je naciju, a bivši je ministar provalom genijalnog lapsusa da ga napadaju na "jubitou" inspirirao i na novi nastavak satiričnog videa. Kirinove rečenice bile su zbrkane i smušene da bi se mogle usporediti s nezgrapnošću slona u staklarnici, a tada anonimni internetski satiričar, koji tobože nije bio politički motiviran i predstavljao se kao zagrebački student, na pladnju je imao serviran materijal koji je trebalo samo pametno upakirati u podrugljiv videomaterijal. Tako je bilo 2006./2007. godine i sve je bilo u režiji ljudi povezanih sa SDP-om.

Naknadno je otkriveno da je alter ego Bijesa Prvog PR stručnjak Krešimir Macan, što je i sam priznao nakon što je cijelu priču o Bijesu Prvom objavio Nacional, ali da u priči sudjeluju i tadašnja SDP-ova PR savjetnica Zinka Bardić te Marko Rakar. Ispravno je tada Nacionalov novinar napisao da je ljevica spoznala političko-marketinšku moć interneta, dok se HDZ nije odveć snalazio u čarima i mogućnostima mreže. I zapravo nije ni potrebno puno pameti i dokaza da na prvu bude očito kako uvijek iza uradaka koji ciljano ismijavaju jednu političku opciju, samo naglašavajući servirane mane njenih istaknutih pojedinaca, uvijek stoji suprotni politički tabor. I to je posve legitimno.

Jednako je i osam godina kasnije. Bijes Prvi pao je u zaborav, a na Facebooku HDZ masakrira Lider Opozicije. Doduše, ne izrađuje satirične videouratke, nego statusima na Fejsu vadi mast svojoj omiljenoj meti – Tomislavu Karamarku, šefu HDZ-a. Tako ga u jeku afere Mercedes naziva RentaCaramarko i nakon njegova vjenčanja s Anom Šarić piše: "Udao se jesi, ali i dalje si u prekršaju. Sretno, mladenci!". I Lider Opozicije kao nova zvijezda političke satire na društvenoj mreži, poput Bijesa Prvog, daje intervju, i to za 24 Express.

I on se predstavlja kao tobože politički neutralan i, eto, samo želi biti opozicija "političkom strahu, radikalizmu, mržnji, primitivizmu..." Da, da. Istovremeno njegove Facebook statuse na svom profilu uporno dijeli i slavi SDP-ova glasnogovornica Danica Juričić Spasović.

Nepromišljeni aktivizam

Količina i sadržaj njenih objava na Facebooku, koji se uglavnom okomljuju na HDZ i Karamarka, više podsjećaju na nepromišljeni aktivizam nego na smišljenu političku strategiju osobe koja formalno predstavlja jednu političku stranku. SDP-ova glasnogovornica, naime, svojim aktivnostima na Facebooku ostavlja snažan dojam da upravo ta stranka stoji iza Lidera Opozicije.

Time jednoj legitimnoj političkoj strategiji, kao što je internetska satira, potkopava i one natruhe neutralnosti. Grešku u koracima čini i Lider Opozicije kada se prošle srijede pojavljuje na novinskoj konferenciji HDZ-ovca Tomislava Ćorića. S obzirom na to koja je pitanja ondje postavio, bilo je jasno da je riječ o aktivistu, a ne o novinaru i da je riječ o provokaciji. U HDZ-u odmah su ga prozvali ubačenim SDP-ovim provokatorom. Tamo se predstavlja kao Lider Opozicije, a na pitanje kako mu je ime odgovara: Zlatan Husić. U međuvremenu na Facebooku se pojavljuje stranica Otpisani, za koju je isto tako očito da je povezana s HDZ-om i na kojoj izlaze informacije da je Husić u Zagreb došao iz Sarajeva, da je ondje bio aktivni član SDP-a BiH te da je povezan s D. Juričić Spasović i s Krešimirom Macanom. Osim toga, na toj se stranici trančiraju Zoran Milanović i njegova ekipa. Macan priznaje da je Husića upoznao kada je radio u kampanji SDP-a BiH i da mu se javio nakon što je došao u Zagreb te da su drugarski popili kavu. I tu, kaže, priča završava.

– Očito priča bez mene nije interesantna. Nisam politički angažiran i nemam veze s tim što Lider Opozicije radi. Bijes Prvi bio je neka druga priča – rekao nam je Macan koji PR-ovski vješto koristi situaciju pa netom nakon našeg razgovora na svom Facebook profilu objavljuje post s porukom "Macan Almighty... imponira mi što tako mislite, ali nisam odgovoran za baš svaku p...... na hrvatskoj političkoj sceni". Danica Juričić Spasović kaže pak da ne zna jesu li ljudi s kojima komunicira članovi političkih stranaka i da ih to i ne pita.

– Rata na društvenim mrežama nema, one su točka slobode koja okuplja ljude da jasno izraze s čim se slažu ili ne slažu kroz kritiku ili parodiju. Najčešće se razmjenjuju i komentiraju vijesti objavljene u hrvatskim i inozemnim medijima, prenose se i objave brojnih Facebook grupa, zanimljivih stranica ili objava pojedinaca. U tome možete sudjelovati ili ne morate. Kao kad upalite ili ugasite televizor – rekla je SDP-ova glasnogovornica s čijeg su profila nestale pojedine objave Lidera Opozicije. Ona tvrdi da nije ništa brisala, nego smatra da je on možda uklonio neke postove. I Lider Opozicije nakon četvrtka usporio je objave na svom profilu. Zadnje objave tiču se HDZ-ove presice u srijedu na kojoj je otkrio svoj identitet. S njim smo uspostavili kontakt preko Facebooka. On na "komplot" s Macanom i D. Juričić Spasović kaže da poznavati nekoga ne znači raditi skupa. Također, poznavati se s nekom osobom, nastavio je, ne znači da je to urota kao što se to iz nekih stolica pokušava forsirati. Referira se samo na odnos s Macanom, dok SDP-ovu glasnogovornicu ne spominje.

"Svaki čovjek ima pravo poznavati i upoznavati druge ljude i biti nečiji prijatelj bez ikakva interesa. Poznajem mnogo više ljudi s jačim angažmanima od spomenutog dvojca pa se to ne može okarakterizirati kao poslovni odnos. Macana poznajem iz Sarajeva iz kampanje 2014. godine i to je jedina naša dodirna točka. Bio sam aktivan u toj kampanji SDP-a BiH i na taj svoj aktivizam i angažman sam ponosan. Lider Opozicije privukao je mnoge. Tako se stvaraju poznanstva, a za to i postoje društvene mreže danas", napisao je Lider Opozicije i dodao da mu je primarni motiv slobodno pisanje i iskazivanje mišljenja bez ugnjetavanja bilo koga i uskraćivanja prava bilo kome. Većinom prenosi, nastavio je, kako dišu mediji i ne napada privatno, već piše na osnovi nečijeg političkog djelovanja. No, Lider opozicije pokazao se amaterom u usporedbi s Bijesom prvim. Identitet, odnosno identiteti Bijesa prvog otkriveni su tek godinama kasnije, a Lider opozicije "pao" je nakon svega pet mjeseci. Njegov profil otvoren je, naime, u siječnju ove godine. I već svi znamo da je on Zlatan Husić, povezan sa SDP-om. I dok se SDP očito orijentirao na društvene mreže, političku satiru i agresivno pumpanje na Facebooku, HDZ se na toj društvenoj mreži u smislu satire ne snalazi. Osim stranice Otpisani, koja se po svemu što se tamo objavljuje može povezivati s HDZ-om, na Fejsu nema ozbiljne satire koja bi s desnice pucala po ljevici. HDZ, zapravo, ima sasvim drugačiji pristup.

Lažni profili za sve negativno

Većina afera koja se tiče ljevice plasira se preko televizijske emisije "Bujica" kontroverznog Velimira Bujanca ili preko portala Direktno.hr, koji je osnovao Miljenko Manjkas, sada glavni medijski savjetnik šefa HDZ-a. Bujanec je i u predsjedničkoj kampanji Kolinde Grabar-Kitarović dobrano povukao pa je telefonom u emisiju uključio i Vojislava Šešelja, srpskog ratnog zločinca kojeg je Haag pustio iz pritvora zbog bolesti, koji je tada vrijeđao Vesnu Pusić i Ivu Josipovića. U Bujici je objavljena i snimka kako ministar Orsat Miljenić na cesti dogovara namještanje posla SDP-ovki, inače kćeri trenera koji trenira džudo Miljenićevu kćer.

Bujica je objavila i snimke Danice Juričić Spasović kako se dopisuje sa Zlatanom Husićem. Netko joj je tajno snimao mobitel, što već prelazi granicu dobrog ukusa.

Božo Skoko, izvanredni profesor odnosa s javnošću na Fakultetu političkih znanosti, smatra da društvene mreže pružaju niz mogućnosti u približavanju biračima i općenito u vođenju kampanje i zato ih nijedan ozbiljan političar ne bi smio ignorirati. Dapače, nastavio je, omogućuju način komunikacije kakav ne mogu omogućiti tradicionalni mediji.

- Društvene mreže treba mudro koristiti kako učinci njihova korištenja ne bi bili kontraproduktivni! S jedne strane nedostatak dvosmjerne komunikacije s virtualnim prijateljima ili manjak autentičnosti, vjerodostojnosti te kreativnosti u odašiljanju poruka mogu umanjiti popularnost političara na društvenim mrežama! Baš kao i pretjerane negativnosti, pa i vrijeđanje drugih, što smo imali priliku vidjeti proteklih mjeseci, iako njihovim simpatizerima to može izgledati i štosno – rekao je Skoko. Naglašava da komuniciranje na društvenim mrežama može biti i dvosjekli mač za političare jer s jedne strane ljudi očekuju iskrenost i neposrednost, a s druge sve što objave sutra može biti u novinama.

– Društvene mreže često se koriste za negativnu kampanju. Obično se negativne objave plasiraju s lažnih profila. Nerijetko se potpuno izmišljene informacije objavljuju na kojekakvim portalima pa onda šire društvenim mrežama. Kratkoročno se tako može počiniti šteta političkom protivniku ili se barem može nakratko pod upitnik staviti njegova vjerodostojnost kod dijela javnosti koji nisu sasvim siguran u svoj odabir. Dugoročno to može čak motivirati pristaše druge strane odnosno dodatno ih mobilizirati da budu još aktivniji. Sigurno se takvim negativističkim pristupom općenito narušava vjerodostojnost i Facebooka i općenito komunikacije na društvenim mrežama, iako je sve uobičajeniji način političke borbe – zaključio je Skoko.

U svakom slučaju, iako datum izbora još nije definiran, politička borba između dvaju najjačih polova – ljevice i desnice – poprilično se zahuktala. Najveći igrači na političkoj sceni potpuno su progutali manje stranke koje se u srazu političkih divova uopće ne snalaze. Ta se borba prelila i na društvene mreže, sklone portale i televizije, pa će do samih izbora još biti svega. Već je sad jasno da se igra poprilično prljavo i s jedne i s druge strane. Trenutačno je u ofenzivi SDP i većina afera koja se nametnula u medijskom prostoru posljednjih dana išla je u štetu HDZ-a. Kao što je u SDP-ovoj strategiji za izbornu kampanju prije nekoliko mjeseci u medijima i bilo najavljeno, glavna je meta Tomislav Karamarko. SDP-ov američki PR-stručnjak Alex Braun detektirao je, očito, Karamarka kao personifikaciju HDZ-ovih pobjeda i treba ga "razvaliti" aferama. Sumnjamo da će dugo trebati čekati HDZ-ov odgovor na te artiljerijske napade, a isto tako nema sumnje da će kampanja za iduće parlamentarne izbore biti najžešća dosad.

Komentara 52

KA
Kaka551
16:14 22.06.2015.

Karamarko je čovjek za kojega ću glasat na izborima, pravedan je i jedini je pravi političar u Hrvatskoj.

UR
uragan
16:28 22.06.2015.

Karamarko budući predsjednik Hrvatdke a ovajvdrugi seli u Koreju

NO
Notepad
16:51 22.06.2015.

Karamarko premijer, Milanovic povijest !

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije