Budućnost nije samo u svemiru nego je i na Zemlji, a i ide gotovo podjednakom brzinom. Odnosno u ritmu filmskih fantazija, upravo poput popularnih Transformera. Britanski mediji objavili su kako je RAF odlučio uložiti 200.000 funti u razvoj inovativnog zrakoplova koji je osmislila tvrtka Aeralis. Riječ je o avionu koji je poput nekog od velikih borbenih robota koji se začas pretvaraju u automobile ili kamione. Transformera, dakle. Za tri godine u zraku bismo trebali vidjeti modularni zrakoplov koji se jednostavnom operacijom može pretvoriti iz trenažnog u borbeni avion. Treba mu samo zamijeniti motore i krila pa avion sasvim mijenja svoje osobine.
U cijelosti britanski proizvod
Dakle, modularni dvosjed uvijek ima isti trup, ali na taj trup mogu se postaviti različiti motori i krila kako bi se dobila neka od tri predviđene verzije. Kraljevsko zrakoplovstvo u ovaj projekt ulaže jer se nada kako će na taj način smanjiti potrebu za većim brojem zrakoplova, pogotovo kada se radi o trenažnoj floti. Logično, ali tek ostaje vidjeti koliko je tako nešto izvedivo. Osnovna je verzija Aeralisova aviona trenažna, na njemu bi vježbali budući piloti borbenih zrakoplova. No u slučaju potrebe karakter i namjena ovog aviona mogli bi se i promijeniti. To je nešto na tragu Transformera, ali tu svaka usporedba prestaje, jer za tu promjenu potrebno je između 24 i 48 sati, ovisno o tome u što se osnovni zrakoplov treba promijeniti.
Postoji i još jedan razlog zbog kojeg britansko vojno zrakoplovstvo ulaže svoj novac u Aeralis. A to je obećanje da će to biti u cijelosti britanski proizvod. Tako barem kaže direktor te kompanije Tristan Crawford.
– Možemo postaviti različita krila i različite motore tako da osnovni avion bude trenažni zrakoplov, spor, ali lagan za letenje, kao da je leteći ekvivalent obiteljskog automobila – rekao je za utjecajni londonski The Times. I objava u tom uglednom listu dovoljan je dokaz da nije riječ ni o kakvoj maštariji koja će završiti kao crtica na Wikipediji, nego o nečemu u što se doista na Otoku i vjeruje.
Crawford je rekao i kako njihov revolucionarni projekt omogućuje i daleko više varijanti od ovih spomenutih. Osnovni, trenažni model podrazumijeva brzinu od 0,65 maha, naprednija verzija mogla bi letjeti brzinom od 0,85 maha, a najnapredniji trenažni Aeralis 0,95 maha. Ali u budućnosti bi to mogao biti i nosač goriva, dakle leteća cisterna, kojom bi se mogli napajati manji dronovi. Mogli bi, kaže Crawford, napraviti i varijantu koja bi imala i daleko širi raspon krila, a koja bi se mogla koristiti za izviđanje, pa čak i verziju bez posade koja bi zapravo bila dron. Podsjetimo, danas zrakoplovstvo poznaje zrakoplove sa sklopivim krilima te promjenjivim konfiguracijama motora koje dozvoljavaju vertikalno polijetanje i slijetanje. Jedan je od takvih aviona bio i Hawker Harrier koji je uz Veliku Britaniju i više drugih zemalja koristilo prvenstveno kao borbeni zrakoplov za korištenje na nosačima aviona. No i on je razvijen u suradnji s drugim zemljama.
Troškovi manji i za 30 posto
– Posljednji zrakoplov koji je Velika Britanija razvila sama bio je Hawk i to je bilo 1974. godine. Sve ostalo što je došlo poslije moralo se oslanjati na neku vrstu partnerstva s drugim državama kako bi se zamišljeno i ostvarilo – rekao je Crawford. Međutim, za sada nisu objavljene nikakve druge konkretnije specifikacije za ovaj zrakoplov, a malo se zna i o njegovim komponentama. Nije poznato ni koliko bi stajala svaka promjena konfiguracije, a vidjeli smo da je vremenski okvir za to prilično fleksibilan. No u Aeralisu kažu kako bi svakom zrakoplovstvu koje se odluči za njihov koncept mogli smanjiti troškove za 30 posto ako se radi o mješovitoj floti, što i jest slučaj kod mnogih zemalja. Iako ulaže nešto novca u ovaj projekt, RAF je objavio kako nema namjeru zamjenjivati sadašnje Hawkove koji služe u zrakoplovstvu kao trenažni zrakoplovi.
– Aeralis je usmjeren na novu ideju razvoja i korištenja borbenih zrakoplova, a nas veseli da smo u tome otišli najdalje te pomažemo da RAF drži prvo mjesto u razvoju takvih projekata – rekao je Crawford.
Svakako Aeralis nije jedini s ovakvom idejom, niz je tvrtki koje imaju ambiciju razviti ovako nešto, no rijetkost je da se za aktivnu potporu takvom projektu odlučilo i jedno ratno zrakoplovstvo
VIDEO: Srušeni dimnjaci Ciglane na Črnomercu
Autori projekta sire dezinformaciju identicnu koja je ucinjena s americkim F- 35 jer se zapravo radi o TRI razlicita aviona koji su namjerno napravljeni da vizualno podsjecaju jedan na drugog i radi odrzavanja niske (relativno) cjene proizvodnje koriste neke zajadnicke komponente!