Tko treba namještaj a nije obišao ovog vikenda zatvoreni sajam Ambienta, ne mora imati osjećaj da je nešto propustio. Svoje izloške izlagači, uključujući i one strane, koji su većinom bili prisutni preko svojih zastupnika i(li) distributera, neće daleko nositi. Vratit će ih u paviljon 12, u stalni prodajni prostor namještaja i predmeta za kuću na Zagrebačkom velesajmu. Jedino za čim trebaju žaliti sajamski je popust, koji je u nekim slučajevima iznosio i do 30 posto.
Iako je ove godine okupila više izlagača nego lani, Ambienta je i dalje vidljiv dokaz duboke krize koju proživljava domaća industrija drveta i namještaja. Namještaj je kao i mnogi drugi danas planetarni proizvod. Sirovine, kapital, dizajnerski potencijali i radna snaga miješaju se bez osjećaja za lokalno porijeklo, ali paradoksi grane koja je umjesto da napreduje toliko nazadovala, ne mogu a da se ne žaloste. Najbolje drvo odlazi iz Hrvatske kao jeftina sirovina ili poluproizvod, rijetki uspješni proizvođači finalnih proizvoda kvalitetne sirovine i repromaterijal moraju uvoziti, a u trgovinama je najviše namještaja iz uvoza. Tu ima svega, od vrijednih pretežito talijanskih i slovenskih imena, do jeftinih i manje kvalitetnih, pa do gotovo bezimenih poljskih tvrtki.
Nove stolarske radionice
Među domaćima pažnju treba usmjeriti na neka nova imena. Mnoge stolarske radionice s obiteljskom tradicijom, koju današnji vlasnici nastoje obnoviti novim poduzetničkim duhom, nisu u stanju doći ni do štanda na Ambienti, pa svoje promidžbene letke s najnužnijim podacima dijele pred vratima. Druge su se, umjesto za najzahtjevniji program namještaja, odlučile za parkete, stubišna gazišta, ograde, okvire i druge drvne proizvode, uključujući ložive brikete kao pametno iskorišten drvni otpad. Među njima treba zapamtiti imena Čiček iz Zlatar Bistrice i Galeković iz Mraclina. Stolar Lacković iz Bistre masivni namještaj izrađuje u tradicionalnom stilu, a stolom od sirovog drveta, koji je na štandu služio samo za potrebe izlagača, pokazao je da u svom osjećaju za umjetnički tretman drveta ima smisla i za drukčiji stil, čiju bi komercijalnu mogućnost tek trebalo otkriti. Među proizvođačima kuhinja koji mogu konkurirati boljoj klasi iz talijanskih i slovenskih tvornica, uz već poznatog Mesarića sve značajnija je grupa L Panel. Njihov slogan "kuhinje iz Hrvatske" podsjeća da je riječ o vrlo uspješnom projektu grupe bivših branitelja, koji pametno rade i šire posao od kojeg dobro žive.
Trgovci vole standardno, tuđe, kičasto
Poneki su malim pomacima unutar postojeće ponude pokazali da se s više pažnje odnose prema potrebama potrošača. U Art Idei Šebalj, specijaliziranoj za pojastučene krevete, može se naručiti veći izbor nestandardnih dimenzija i francuski ležajevi s praktičnim bočnim stanicama. Meblo odnedavno prodaje i dekorativne tkanine renomiranih talijanskih proizvođača, koje uz stručni savjet dekoratera i šije u zavjese, odnosno posreduje u usluzi tapeciranja.
Unatoč vlastitim manama, domaći će se proizvođači s pravom požaliti na trgovce, kojih većina voli standardno, jeftino, tuđe, kičasto... Ali i među njima ima iznimki, shvatili su da je potrošača koji traže nešto drugo dovoljno za njihov opstanak. Primjer je zagrebački Mobiline, koji u suradnji s tvrtkom Razgoršek, slovenskim partnerom Ikee, nudi dio programa pojastučenog namještaja povoljnije nego u Grazu.
Tekst i slika Karmen OŽBOLT