Od ukupno 1080 kilometara autocesta koje Vlada namjeravati dati u koncesiju, čak trećina nije upisana u zemljišne knjige. Hrvatske autoceste upravljaju sa 900 kilometara autocesta, a prema podacima te tvrtke, oko 270 kilometara nije uknjiženo, dok u slučaju Autoceste Rijeka – Zagreb od ukupno 180 kilometara 80 kilometara ne postoji u zemljišnim knjigama.
Dugotrajan postupak
Tako Republika Hrvatska formalno još nije upisana kao vlasnik na oko 270 kilometara autocesta koje namjerava monetizirati.
U HAC-u kažu da je postupak uknjižbe dugotrajan, a rješava se uz pomoć ishođenih pravomoćnih rješenja o izvlaštenju, zemljišnoknjižnih ispravnih postupaka, tužbama za utvrđivanje vlasništva kao i uz pomoć geodetskih elaborata izvedenih stanja. Navode i da se uknjižba autocesta za njih provodi uz pomoć nadležnih općinskih državnih odvjetništva. U ARZ-u kažu da se trenutačno provode sudski postupci na dva dijela, oko 12 kilometara, njihove autoceste za upis vlasništva, dok za preostale neupisane autoceste prikupljaju relevantnu dokumentaciju i provode pripremu za upis vlasništva. U ARZ-u i HAC-u navode da upis vlasništva uglavnom nije proveden na starim dijelovima autocesta, sagrađenim prije 2001. U ARZ-u ističu i da je dio vlasništva nad zemljištima na kojima je sagrađena njihova autocesta još na općinama, gradovima, ali i ukinutim oblicima mjesna uprave poput kotara pa ga treba samo upisati kao ispravan oblik vlasništva i ucrtati autocestu kao građevinu. Na novosagrađenim dionicama problem kod upisa u zemljišne knjige prethodno je stanje vlasništva poput neprovedenog postupka nasljeđivanja ili prethodne kupoprodaje...
No u ARZ-u smatraju da će najnovijim izmjenama Zakona o cestama ubrzati upis vlasništva nad autocestama. Taj je zakon izmijenjen u srpnju ove godine i pojednostavljuje proceduru upisa države kao vlasnika.
Vlada namjerava do veljače 2015. dati u koncesiju autoceste, i to na 40 godina za tri milijarde eura. Postupak davanja autocesta u koncesiju pokrenula je lani, kad je pozvala potencijalne koncesionare na iskazivanje interesa. A prema Zakonu o koncesiji taj postupak nije smio biti pokrenut prije nego što su se riješili imovinskopravni odnosi na autocestama. U članku 8. tog zakona navodi se da u slučaju davanja koncesije za obavljanje djelatnosti na nekretnini koja nije u vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno davatelja koncesije, davatelj koncesije dužan je razriješiti imovinskopravne odnose s tom osobom prije početka postupka davanja koncesije.
Zakon nije primjenjiv
No u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture tvrde da se taj članak ne odnosi na tu koncesiju.
– U slučaju monetizacije u koncesiju se daje postojeća mreža autocesta koja je u uporabi i shodno tome navedeni članak nije primjenjiv. Drugim riječima, davatelj koncesije neće postupiti na način koji bi bio suprotan zakonskim odredbama – glasi njihov odgovor. No pravni stručnjaci, specijalizirani za koncesije, kažu da se taj članak odnosi i na taj slučaj koncesije jer se nigdje u članku ne navodi da se on ne odnosi na autoceste koje su već u upotrebi.
Cak ni drzava nema 'papire' kad nekaj prodaje, mi smo lakrdijaski apsurdistan kakvog svijet nije vidio.