U Vukovaru još nisu obnovljeni objekti za koje su sve hrvatske
županije javno je obećano prije deset godina izdvajale
novac. Ambiciozan plan, koji je smišljen u kabinetu Franje Tuđmana te
zbog toga nazvan "Tuđmanovim modelom", podrazumijevao je da svaka
hrvatska županija i Grad Zagreb njih 21 obnovi po jedan
vitalni objekat u gradu heroju.
Ideja o modelu solidarnosti javno je predstavljena u Vlaku mira 1997.
Njime je Tuđman s tadašnjim državnim vrhom stigao u Vukovar, kojim je
tada još uvijek šefovao Jacques Klein.
Učinkovitost modela teško je mjeriti i nakon svih probijenih
rastegljivih rokova, jer riječ je ipak o obećanju, pa se darovanom
konju u zube ne gleda.
Logika i potrebe
Oni koji su se drznuli podrobnije analizirati model obnove zapitali su
se kako to županije s ukupno 112 milijuna kuna financiraju
obnovu Vukovara kad i njih financira država?!
Dakle, ipak samo država financira obnovu Vukovara, pa to više
iznenađuje smiješni by-pas, jer su materijal, radovi i porezi na
području od posebne državne skrbi manji, a o doniranom materijalu da i
ne govorimo.
No priči ni tu nije kraj. Naime, izbor objekata koje su županije
trebale obnavljati nije uvijek imao veze s logikom i osnovnim potrebama
ljudi koji su u Vukovaru odlučili živjeti. U tom je trenutku, čini se,
bilo važnije izabrati neki atraktivni objekt nego razmisliti treba li
to zaista gradu. Preslikano na život, prije se kupuju dekori za kuću, a
tek onda cigle, letve i beton.
Tako se, npr., krenulo u obnovu olimpijskog bazena, a većina kuća nije
bila ni blizu dovršenog, uređivale su se kapelice, Zavod za
zapošljavanje u gradu u kojem ništa ne funkcionira osim državne uprave,
a poduzetnici ga zaobilaze u širokom luku.
Apsurdi
Najveći apsurd, u koji se i dandanas upire prstom, jest obnova Kluba
umirovljenika. Iako zvuči vrlo humano, jer briga za stare i nemoćne
uvijek prolazi, istina je bitno drukčija obnovljene su društvene
prostorije u kojima se umirovljenici okupljaju na druženju, a to gdje
će spavati, živjeti ili liječiti se neka se brine netko drugi.
Na sličan je način Krapinsko-zagorska županija obnovila vrtić, no kako
nije bilo novca za opremanje, Grad Vukovar nekako je sklepao u
proračunu novac za domara koji je obnovljenu zgradu čuvao kako se oni
dužih prstiju ne bi polakomili pa s obnovljene zgrade poskidali nešto
što bi im, eto baš, zatrebalo u obnovi kuće.
Vukovarske statistike bilježe gotovo trideset tisuća stambenih jedinica
na kojima su procijenjena oštećenja od prve do šeste kategorije, koje
većim dijelom obnavlja država. Obnova najsporije teče u samom gradu u
kojem je, igrom slučaja, ostalo, prema popisima, oko 850 neoštećenih
kuća čije su manje štete vlasnici sami popravili.
Da li zbog dugotrajnog čekanja ili borbe s birokracijom, najbolje znaju
sami suočeni s problemom, tako tipičnim za Hrvatsku plaćanjem.
Zbog kašnjenja mjerodavnih financijera, različitih ministarstava,
blokirane su tvrtke čiji radnici rade na obnovi. Nema obećanog novca,
pa nema ni plaća radnicima jer bi vlasnik tvrtke što se prešutno
očekuje trebao nekoliko mjeseci isplaćivati plaće, barem dok
država ne plati njemu.
Gradovi i županija ne mogu požurivati ministarstva jer su tvrtke
poslove sklopile s ministarstvima, a ne s njima. I tako, u začaranom
krugu pretakanja obećanog novca, godine prolaze, a vukovarskim
obnovljenim zdanjima prijeti sudbina da, napuštena i nedovršena,
ponovno postanu ruševine.
Tuđmanov model pao na terenu
![vuk_tudj.jpg](/media/img/47/18/b533fcc6b78f8f949f27.jpeg)