Renata Duka

U savjetovališta će morati svi oni koji su pred bankrotom

29.07.2014., Zagreb - Pomocnica ministra pravosudja Renata Duka
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
Autor
Ivanka Toma
30.07.2014.
u 15:41

Sud će imenovati povjerenika koji će upravljati imovinom potrošača

Pomoćnica ministra pravosuđa Renata Duka predstavila je prvu verziju Zakona o stečaju potrošača koji je dan na javnu raspravu. Ambicija je da na jesen ide u Vladinu proceduru, a na snagu stupi početkom 2015.

U kojoj je fazi Zakon o stečaju potrošača? Jeste li još otvoreni za primjedbe i sugestije?

Naravno. Imamo prvu verziju i održali smo prvi okrugli stol. Od svih sudionika u postupku nastojimo prikupiti njihova praktična iskustva, a usto analizirati druge pravne sustave. Najveći problem je naći balans između namirenja vjerovnika i omogućavanja dužnicima da njihove obveze u određenoj mjeri u jednom trenutku prestanu postojati. To je i suština Zakona: ravnomjerno namirenje vjerovnika te omogućavanje novog početka dužniku koji je prošao rok kušnje.

Za koga se piše Zakon? Za sirotinju ili one koji ne znaju gospodariti svojim prihodima i imovinom?

Zakon je namijenjen onima koji su u financijskim teškoćama. Koncipiran je tako da će se u prvom stadiju, u savjetovalištima, ljudima pomoći da izađu iz financijskih teškoća. U savjetovalištima će se građanima pomoći izraditi plan otplate duga, uputiti ih kako da bolje upravljaju financijama ili ih uputiti na sudski postupak stečaja.

Naučit će kako bolje prelijevati iz šupljeg u prazno?

Onome tko ima velike dugove, a nema imovine, stečajni postupak će se u pravilu otvoriti i zatvoriti. No, osobe u postupku stečaja potrošača prolazit će razdoblje kušnje prije nego što budu oslobođene od obveza. Ovisno o nizu subjektivnih kriterija, o dobi, zdravstvenom stanju, obrazovanju i drugom, osobi će se u toj fazi sugerirati određeni potezi, primjerice, sezonski posao.

Savjetovališta su, dakle, glavni element Zakona o stečaju potrošača?

Tako je. Građane treba savjetovati kako da podmire dugove. Izradit će se plan kako da kroz određeno vrijeme riješe financijske probleme i vrate dugove vjerovnicima a da ne moraju ići u stečajni postupak pred sudom.

Hoće li dužnik morati poslušati savjete?

Da bi dobio prave savjete, bitno je da dužnik predoči sve istinite podatke, od toga koju imovinu ima, do toga tko su sve vjerovnici. Osobe u savjetovalištu će na temelju toga proanalizirati stanje dužnika i predložiti mu put za izlazak iz teške financijske situacije a da se pritom ne mora izložiti sudu i prisilnoj prodaji imovine kroz stečaj. Stečaj potrošača je bolna mjera i uvijek dolazi na kraju.

No, savjetovalište je obvezni put do suda?

Tako je. Prije nego što dođe na sud, dužnik mora pokušati sklopiti sporazum s vjerovnicima i riješiti problem. Savjetovanje bi moglo trajati 60 dana plus 30. Ako prođe 60 dana i vidi se da je dužnik na putu da riješi probleme i sklopi sporazume s vjerovnicima, onda se daje još 30 dana. Bitno je da nema prepreke da se dužnik više puta obrati savjetovalištu.

Tko može pokrenuti stečaj potrošača?

Dužnik, jer je to njegova odluka, a može i vjerovnik, ali uz dužnikovu izričitu suglasnost.

Koliko će savjetnika država morati zaposliti i tko će ih financirati?

Puno je prijedloga, a ne manjka ni zainteresiranih asocijacija za sudjelovanje. Interes su pokazali javni bilježnici, odvjetnici, ali i Fina koja ima veliko iskustvo iz predstečajnih nagodbi te ovrha novčanih tražbina. Skloni smo širem krugu omogućiti pružanje savjetovanja, ali pod uvjetom da su licencirani pri Ministarstvu pravosuđa. Savjetovališta će biti raširena po cijeloj državi. Razrađujemo više aspekata financiranja. Jedan postotak bi išao od naplate u stečajnom postupku, a postoji ideja i da bi se iz kreditnih plasmana banaka godišnje izdvajao jedan mali dio. Bitno je da nema protivljenja osoba od kojih bi se uzeo dio sredstava.

Hoće li ostati limit od 10.000 kuna za otvaranje osobnog stečaja?

Ima raznih prijedloga. Jedan od njih je da se iznos povisi na 50.000 kuna. O tome će se još razgovarati prije konačne odluke.

Što je razdoblje kušnje i koliko će trajati?

Ako ne dođe do nagodbe, sud će potrošaču imenovati povjerenika koji bi bio ključan u otplati dugova, upravljanju potrošačevom imovinom i bio bi most između suda, potrošača i vjerovnika. Tijekom postupka potrošač bi mogao podnijeti prijedlog za oslobađanje od preostalih obveza, a ako sud prihvati, odredio bi mu razdoblje dobrog ponašanja, ne kraće od dvije ni dulje od sedam godina. Nakon isteka tog vremena sud bi odlučio o oslobađanju od preostalih obveza.

>> Tireli: Zakonom o osobnom bankrotu Vlada ide na štetu dužnika

Komentara 10

BU
bubimima
16:16 30.07.2014.

U članku je navedeno tko će biti savjetnici i kako će se financirati, ali tko će financirati savjetnika za onoga dužnika koji nema ništa? A tko će biti povjerenici, koji će godinama pratiti dužnika, i kako će se oni financirati? Opet gomila novih neproduktivnih poslova čije financiranje nije baš jasno. Bojim se da će opet nastradati porezni obveznici koji uredno podmiruju svoje dugove.

BU
bubimima
16:21 30.07.2014.

Vlada će jednima oprostiti dugove, a istovremeno će onima, koji uredno podmiruju svoje troškove i štede, nametnuti nove poreze. Isplati li se onda u Hrvatskoj bolje biti rastrošan i stvarati dugove, ili biti štedljiv , pitam se?

BU
bubimima
16:09 30.07.2014.

Ne mogu vjerovati šta tu piše. Dužniku (pretpostavljam nezaposlenom) će se sugerirati da nađe sezonski posao? Zar za to treba savjetnik? Neka mu onda taj "savjetnik" i nađe posao uz 300000 nezaposlenih.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije