Najvažnije osobe obrazovnog sustava, nastavnici, profesori i učitelji, moraju steći nove osobine! Nema šale, tradicionalni način rada, autoritativan stil vođenja i superioran stav prema učenicima, što su njihove ključne osobine, moraju napustiti i već sljedeće godine frontalno krenuti u suvremeni sustav podučavanja pa u skladu tim odgovoriti na izazove i promijeniti svoj način rada.
Tradicionalno – suvremeno
Takva uputa objavljena je u tabličnom prikazu i plasirana u sustav za edukaciju u online okruženju (Loomen) u kojem moraju sudjelovati svi profesori kako bi se pripremili za “Školu za život”.
Za postavljanje tabličnog prikaza u sustav za edukaciju najzaslužnija je, doznajemo, pomoćnica ministrice Lidija Kralj.
Autor letka, među ostalim, poručuje profesorima kako su do sada radili tako da su davali općenite i nejasne povratne informacije o napredovanju učenika, a suvremeni učitelj u “Školi za život” – osim što učenika vodi demokratskim stilom uz uzajamno poštovanje – mora davati konkretne i upotrebljive informacije o napredovanju učenika.
Učiteljima i profesorima u uputama je dano do znanja da nisu vodili računa ni o učenikovim predznanjima i mogućnostima, a da od sada moraju fleksibilno prilagođavati sadržaje učenikovim predznanjima i jakim stranama kako bi u konačnici izgradili samostalnog i samopouzdanog učenika koji je spreman na cjeloživotno učenje.
O tome kako postići takav napredak u tom kratkom prikazu nema ni riječi.
Propisano što da vjeruju
Ipak, tu je još zahtjeva na koje bi prosvjetari morali odgovoriti preko noći.
Više nego ikada ranije istaknuto je da se smatraju suodgovornima za učenikov neuspjeh i da je odgovornost podijeljena na njih, na učenika i na roditelje. Činjenica je da se to podrazumijeva, ali i da se takvim isticanjem odgovornosti stavlja dodatni pritisak na profesore bez jasnog razgraničenja što je čija odgovornost.
Na upit jesu li tako pojednostavljenim ocjenama poput “osobine učitelja: autoritaran stil vođenja i superioran odnos prema učenicima...” uvrijedili profesore u sustavu u kojem su oni temelj reforme, u Ministarstvu obrazovanja oštro demantiraju.
– Naravno da je to potpuno netočno i da se ne radi ni o kakvom podcjenjivanju učitelja – kažu u Ministarstvu. Štoviše, dodaju da oni nisu autori uputa, već da je tablica originalno objavljena 2014. u publikaciji Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje i da su je tada radili stručnjaci iz područja pedagogije.
Ipak, više je nego jasno da se ovakvim banalnim prikazom suvremenog pristupa školi omalovažava trud nastavnika i profesora koji su godine rada proveli u školama.U online sustavu za edukaciju.
Tradicionalni pristup: Važni su ulazni podaci – predmetni sadržaj. Poučavanje se shvaća kao jednosmjerni prijenos znanja s ciljem pamćenja što većeg broja informacija. Sadržaj je unaprijed zadan i neupitan. Učitelj ne vodi računa o učenikovim predznanjima i mogućnostima. Glavni izazov: količina informacija koju treba prenijeti u ograničenom vremenu itd.
Suvremeni pristup: Važni su rezultati – ishodi učenja. Poučavanje se shvaća kao proces u kojem učenik stječe novo razumijevanje svijeta i sebe. Sadržaj je važan, ali je važnije uočavanje smisla aktivnim stavom i primjenom. Učitelj fleksibilno prilagođava sadržaje učenikovim predznanjima i jakim stranama itd.
Prosvjed ispred Ministarstva kulture
Jadno je i sramotno kada nam određuju što će i kako učiti naša djeca razni jugo jokići, drugarice divjak ili kada jedna drugarica kuharica sunčica findak već godinama izvještava o našem školstvu na primitivan, imbecilan način.