S prvim danom lipnja počinje teći rok za učitelje razredne nastave te za stručne aktive predmeta na razini osnovnih i srednjih škola u kojem moraju odabrati po kojim će udžbenicima raditi u novoj reformiranoj školi za život koja s primjenom počinje na jesen. Rok nastavnicima da izaberu materijale po kojima će učenici učiti istječe 15. lipnja, a ove godine nastavnici prvi put biraju udžbenike putem online aplikacije.
Nakladnici su spremni, a svoje nove udžbenike za primjenu kurikularne reforme za osnovne i srednje škole jučer su na konferenciji za medije predstavili članovi izdavačke kuće Alfa.
Za one s teškoćama u učenju
Riječ je o oko 50 naslova s pripadajućim dodatnim materijalima koji su se koristili i u eksperimentalnom programu “Škole za život”. Štoviše, poručuju iz Alfe, u eksperimentalnom dijelu reforme od 74 škole, koliko ih je bilo uključeno, za njihove udžbenike opredijelilo se više od 50 posto nastavnika. Kako su poručili iz Alfe, učenici će gradivo svladavati uz pomoć nove generacije udžbenika koji imaju novi dizajn, standardizirani format, manje su težine i praktičniji za nošenje u školskim torbama.
Nakladnici ne kriju da su problem “guranja” sadržaja na ministričinu propisanu maksimalnu težinu udžbenika imali naročito u predmetima s velikom satnicom, poput hrvatskog jezika i matematike, no u izradi udžbenika za nadolazeću školsku godinu nisu nužno morali kao u eksperimentu poštovati formu koja predviđa da se 30 posto gradiva digitalizira. Štoviše, digitalni materijal koji su predstavili bogat je 3D sadržajima, projekcijama, videomaterijalima, a uz pametne ploče kojima moraju biti opremljene učionice, nastavnici mogu koristiti digitalne sadržaje neovisno o tome jesu li spojeni na internetsku mrežu, čijom se podjednakom kvalitetom ne mogu pohvaliti sve škole diljem Hrvatske.
– Pametnom pločom učitelj se može povezati s učenikovim tabletom koji koristi na nastavi, primjerice u provjeri znanja ili pri ispunjavanju kontrolnih listića, i pratiti tijek radova, a rezultate učenicima, primjerice, prikazati za 13 minuta. Među ostalim, digitalni sadržaj učiteljima razredne nastave omogućuje virtualne šetnje Dubrovnikom, penjanje na zidine, pa tako jasnim vizualizacijama i prikazima učenici lakše usvajaju gradivo. Naročito gradiva koja su im apstraktna poput fotosinteze, svemira, sastava zemlje i brojna druga – kazao je Domagoj Dedić, voditelj marketinga Alfe. Kako je naglasio, digitalni sadržaji alatima i zvučnim zapisima pružaju učenicima dodatna objašnjenja i metodičke upute uz mnogobrojne dodatne zadatke da bi mogli još bolje razumjeti i usvojiti sve sadržaje predviđene kurikulumom. Novi udžbenici grafički su, jezično i sadržajno prilagođeni učenicima s teškoćama u učenju kojih je u hrvatskim školama više od 30 tisuća.
Radne bilježnice nisu obvezne
– Učenici s teškoćama ne žele se i ne bi se trebali razlikovati od svojih vršnjaka po tome kojim se udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima koriste u nastavi. Što se tiče sadržajne prilagodbe, ona se ponajviše odnosi na smanjenje opsega zadataka i vokabulara, na smanjivanje broja rečenica te uporabu jednostavnije sintakse. Vjerujemo da će ovi udžbenici pomoći nastavnicima u radu i omogućiti učenicima da s lakoćom uče i rade te da ih ne skrivaju od drugih učenika u strahu da su različiti od ostalih u razredu – kazala je Željka Butorac, profesorica logopetkinja koja je radila na prilagodbi novih Alfinih udžbenika.
Podsjetimo, svi učenici osnovnih škola diljem Hrvatske dobit će udžbenike na početku škole godine. Dobit će ih na trošak državnog proračuna, a po završetku školske godine moraju ih vratiti školi. Oštete li ih ili ih izgube, trošak udžbenika snosit će roditelji neovisno koje udžbenike birali sami nastavnici. Roditelji trebaju znati i da radne bilježnice više nisu obvezan nastavni materijali.