Veliki tjedan

Veliki je četvrtak, evo čega se katolici spominju u Vazmenom trodnevlju

Posljednja večera
Patrik Macek/PIXSELL
29.03.2018.
u 08:05

Na današnji dan Crkva se spominje Posljednje večere za koje je Isus Krist, uoči svoje muke i smrti, ustanovio sakrament euharistije.

Veliki je četvrtak, dan kojim počinju Dani Vazmenoga Trodnevlja, a na taj dan Crkva se spominje Posljednje večere za koje je Isus Krist, uoči svoje muke i smrti, ustanovio sakrament euharistije i sakrament ministerijalnoga svećeništva.

 Te iste noći Isus je svojim učenicima ostavio zapovijed bratske ljubavi.

 U svakoj se biskupijskoj zajednici na Veliki četvrtak ujutro slavi misa posvete ulja, na kojoj biskup i svećenici koji su dio dijecezanskoga svećenstva obnavljaju obećanja s ređenja. Blagoslivljaju se također ulja za slavljenje sakramenata: katekumensko ulje, ulje za bolesničko pomazanje i sveta krizma.

 Navečer, na misi Večere Gospodnje, Crkva se spominje Posljednje večere na kojoj se Krist dao svojim sljedbenicima za hranu spasenja, za lijek besmrtnosti, što je otajstvo euharistije, izvor i vrhunac kršćanskoga života.

Posljednja večera
1/31

Poniznim činom pranja nogu vjernici su pozvani na ljubav koja postaje služenje do darivanja sebe samih.

Prema tradiciji, vjernici završavaju Veliki četvrtak bdjenjem molitve i euharistijskoga klanjanja kako bi još dublje proživjeli Isusovu smrtnu borbu u Getsemaniju.

Veliki petak

Veliki petak dan je spomena muke, razapinjanja i smrti Kristove.

Toga dana liturgija Crkve ne predviđa slavljenje svete mise, no kršćanska se zajednica okuplja kako bi promišljala o velikom otajstvu zla i grijeha koje pritišće čovječanstvo i kako bi se ponovno, u svjetlu Božje Riječi i potpomognuta dojmljivim liturgijskim činima, spomenula Kristovih patnji.

Nakon izvješća o muci Kristovoj moli se za nakane Crkve, klanja se Križu i pristupa Euharistiji, blagujući čestice koje su pohranjene na misi Večere Gospodnje prethodnoga dana.

Kako bi se izrazila ljubav i dioništvo vjernika s patnjama Kristovim, kršćanska tradicija potaknula je razne oblike pučke pobožnosti, procesije i svete predstave koje žele što dublje u vjernikovu dušu utisnuti osjećaje istinskoga sudioništva u Kristovoj žrtvi.

Među tim pobožnostima posebno se ističe Križni put, koji je obogaćen raznovrsnim duhovnim i umjetničkim izričajima koji ovise o senzibilitetu različitih kultura.

Velika subota

Velika subota obilježena je dubokom tišinom. Crkve su ogoljene i nisu predviđena liturgijska slavlja. Dok iščekuju veliki događaj uskrsnuća, vjernici s Marijom u očekivanju mole i razmatraju. Velika se važnost pridaje pristupanju sakramentu pomirenja, neizbježnom putu čišćenja srca, što omogućuje vjernicima da iznutra obnovljeni proslave Uskrs.

Velika subota završava vazmenim bdjenjem koje uvodi u najvažniju nedjelju čitave povijesti, nedjelju Kristova Uskrsa. Crkva bdije uz novi blagoslovljeni oganj i razmišlja o velikom obećanju, sadržanom u Starom i Novom zavjetu, o konačnom oslobođenju od staroga ropstva, grijehu i smrti.

U tami noći novim je plamenom zapaljena vazmena svijeća, simbol Krista slavnoga koji uskršava. Krist, svjetlo čovječanstva, razgoni tmine te osvjetljuje svakoga čovjeka koji dolazi na svijet.

Uz vazmenu svijeću u Crkvi odjekuje veliki vazmeni navještaj: Krist je doista uskrsnuo, smrt nad njim nema više moći. Svojom smrću on je zauvijek pobijedio zlo i svim je ljudima podario Božji život.

Prema drevnoj tradiciji, za vazmenoga bdjenja katekumeni primaju krštenje, čime se ističe dioništvo svih kršćana u otajstvu smrti i uskrsnuća Kristova.

Dani Vazmenog Trodnevlja –  Veliki četvrtak, Veliki petak i Velika subota obično se nazivaju „svetima” ili “velikima” jer omogućuju ponovno proživljavanje središnjega događaj kršćanskoga otkupljenja te vjernike uvode u bitnu jezgru kršćanske vjere: muku, smrt i uskrsnuće Isusa Krista.

 To su dani koji čine srce i stožer čitave liturgijske godine, kao i života Crkve.

Komentara 50

Avatar Ante-Portas
Ante-Portas
13:29 29.03.2018.

topla bratska ljubav.

DU
Deleted user
09:03 29.03.2018.

Kakvo značenje imaju kruh i vino koji se poslužuju prilikom obilježavanja Kristove smrti? Isus je za beskvasni kruh što ga je dao apostolima kad im je zapovjedio da obilježavaju njegovu smrt rekao ovako: “Ovo predstavlja tijelo moje” (Mar. 14:22). Tajj je kruh bio simbol njegovog bezgrešnog ljudskog tijela, koje je on trebao žrtvovati u korist čovječanstva kako bi mu omogućio život u budućnosti. Tom prilikom pažnja je bila usmjerena posebno na život koji će Isusova žrtva omogućiti onima koji budu izabrani da zajedno s njim vladaju u nebeskom Kraljevstvu. Kad je svojim vjernim apostolima dao vino, Isus je rekao: “Ovo predstavlja moju ‘krv saveza’, koja će se proliti za mnoge” (Mar. 14:24). To je vino bilo simbol njegove krvi. Njegova prolivena krv trebala je omogućiti oproštenje grijeha onima koji pokažu vjeru u nju. Tom je prigodom Isus istaknuo očišćenje od grijeha koje će biti omogućeno onima koji će zajedno s njim vladati u Kraljevstvu. Njegove riječi ukazuju i na to da će novi savez između Jehove Boga i duhom pomazane kršćanske skupštine postati pravovaljan putem njegove krvi.

Avatar rubinet
rubinet
10:36 29.03.2018.

ovo je članak za one koji su nedjeljom umjesto u crkvu odlazili u dom kulture ili frontu ili prostorije socijalističkog saveza radnog naroda (SSRN)...na šah,čitanje ruskih klasika poput Kako se kalio čelik ili pak na plesanje/"igranje"/kozaračkog kola..unutar folklorne sekcije..

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije