Punih je godinu dana otkad je premijer Plenković iz Vlade izbacio Most, a dva mjeseca kasnije u Banske dvore uveo HNS. To je bila prva, strateška rekonstrukcija Vlade u kojoj je HDZ promijenio koalicijskog partnera. Slijedi li i druga rekonstrukcija u kojoj će Plenković zamijeniti igrače koji su se umorili, koji ne rade dovoljno ili nemaju potreban elan i ideju? To je pitanje koje se povremeno otvara posljednjih mjeseci jer je posve jasno da nisu baš svi u Plenkovićevu timu u vrhunskoj formi. Odlaskom Mosta iz Vlade, premijer je imao povremene trzavice s HNS-om (ploča u Jasenovcu, kurikularna reforma...), ali one nisu usporedive s onima koje je imao s Mostom.
Puno veće turbulencije sada doživljava unutar vlastite stranke, isprovocirane ratifikacijom Istanbulske konvencije. Koja je pojela cijeli medijski i društveni prostor, pa je vrijeme da se premijer posveti odlukama i potezima koji se tiču života građana. Društvo ne treba biti opterećeno nemirima u HDZ-u, koji neće samo tako utihnuti, ali na Plenkoviću je odgovornost da upregne ministre i započne ispunjavati plan reformi koji si je Vlada zadala.
Krajnje je vrijeme i da premijer zamijeni ministre koji posustaju, država ne smije ispaštati zbog njegovih problema u HDZ-u koji će mu vrlo vjerojatno biti prepreka za smjene u Vladi. Bez čvrste podrške u HDZ-u, Plenković se teško može obračunavati s ministrima u Vladi iza kojih stoji stranačka baza, ali u nedostatku alternative Plenkoviću, HDZ bi progutao i te poteze. Kada bi se ocjenjivali Plenkovićevi ministri, ocjene bi za dobar dio njegove ekipe bile vrlo loše. Premijer može biti zadovoljan ekonomskim timom svoje Vlade - Zdravkom Marićem, Martinom Dalić - međutim s dobrim dijelom ostalih ministara ne bi trebao biti.
Andrej Plenković, predsjednik Vlade
Plenković ne odustaje od svojih nauma, ali za državu radi malo
Premijer Plenković dosad je pokazao upornost i da ne odustaje od svojih nauma, kako u HDZ-u tako u odnosima s partnerima (Most). Međutim, takvu odlučnost nije pokazao u državničkim odlukama. I Europa mu je zamjerila loše ili nikakvo provođenje strukturnih reformi. Vlada je ambiciozno zacrtala sve reformske poteze, ali u realizaciji nije se maknula dalje od početnih slova. Istina, Plenkovića su dočekali mnogi problemi, ali previše energije troši na odnose s partnerima, ali i unutar HDZ-a gdje mu se iskristalizirala jasna oporba. (Iva Puljić-Šego)
Martina Dalić, potpredsjednica Vlade i min. gospodarstva
Rijetki u Vladi pokazuju takvu čvrstoću
Trebala je reformirati upravu, pojeftiniti državu, srezati administrativne procedure, ali i neporezna javna davanja koja poskupljuju poslovanje. No dogodio se Agrokor, koji je Dalić odradila s istom srčanošću s kojom je, primjerice, Slavko Linić uveo fiskalizaciju ili Radimir Čačić u prvom ministarskom mandatu počeo gradnju autocesta. Rijetki su u ovoj Vladi pokazali takvu čvrstinu. Ako je cilj lex Agrokora bio spriječiti lavinu stečaja i zaštititi dobavljače, M. Dalić ga je ostvarila. Obveze iz prve rečenice još su nerealizirane pa je konačna ocjena dobar. (Ljubica Gatarić)
Marija Pejčinović Burić, potpredsjednica Vlade i min. vanjskih poslova
U sjeni premijera, koji zapravo vodi vanjsku politiku
Ministrica je u mandat ušla pod teretom pitanja hoće li i koliko će imati prostora za samostalne odluke i inicijative budući da je vanjska politika područje premijera Andreja Plenkovića. Pokazalo se da sva važna pitanja "prolaze" preko premijera, dok ih ministrica korektno odrađuje. Test će biti predsjedanje Vijećem Europe i poslije EU. Mandat je karakterizirao i zatišje u bilateralnim odnosima, manjkavo odrađena kandidatura za sjedište Agencije za lijekove. Pokrenut je (još jedan u nizu) model gospodarske diplomacije, otvaranje ureda HGK pri diplomatskim predstavništvima. (Sandra Veljković)
Damir Krstičević, potpredsjednik Vlade i ministar obrane
Podignuo vojni proračun i nabavio borbenu eskadrilu
Ministar obrane Damir Krstičević efikasan je ministar, u kratko vrijeme proveo je neke reforme i vratio dostojanstvo HV-u. Naslijedio je najniži vojni proračun, podignuo ga za petinu, na pet milijardi kuna, preokrenuo je trendove, vojsci vratio ukinute dodatke na plaće, vraća je iz "šuma" u strateške gradove Vukovar, Sinj, Varaždin, Ploče, a isposlovao je i nabavu borbene eskadrile F-16 iz Izraela. Njegov koncept Domovinske sigurnosti zaživljava, u što se javnost uvjerila tijekom požara, velikih snjegova, poplava i krize s vodom u Slavonskom Brodu. (Davor Ivanković)
Predrag Štromar, potpredsjednik Vlade i ministar graditeljstva
Pomoć pri kupnji stana daje mu političke bodove
Program subvencioniranja anuiteta odlično je prošao prošle godine pa je ministar odlučio nastaviti s akcijom koja je pomogla prodati stanove po traženim cijenama. Država je pripomogla i rastu cijena nekretnina što je negativna strana ovog programa. Štromara valja pohvaliti i zbog produljenja roka za legalizaciju objekata prije svega jer je tako omogućio veće prihode lokalnim jedinicama za koje se legalizacija pokazala kao eldorado. Odgađao je riješiti problem zaštićenih najmoprimaca možda i zbog toga što na popisu stanara ima političara. (Marina Šunjerga)
Zdravko Marić, ministar financija
Ministar s natprosječnim rezultatima
Popravljanje kreditnog rejtinga, smanjenje javnog duga, restrukturiranje cestarskih dugova, uravnoteženje javne potrošnje, pa i rast plaća važna su područja iz nadležnosti ministra financija u kojima država bilježi pozitivan iskorak. Po njima, Zdravko Marić ulazi u grupu ministara s natprosječnim rezultatima iza sebe i jasnom vizijom što želi postići. Znanja ima, ali kao i većina prethodnih ministara financija, glavnina mandata svodi mu se na to da od poreznih obveznika iscijedi dovoljno novca kako bi zadovoljio apetite široke Vlade i brojnih ministara. (Ljubica Gatarić)
Davor Božinović, ministar unutarnjih poslova
Migranti i mine stoje nam na putu do Schengena
Aktivan u otvaranju šalter-sala, obilasku obnovljenih prostorija policije te na međunarodnim sastancima, ministar Davor Božinović nada se da će do konca godine Hrvatska biti tehnički spremna za ulazak u schengenski granični prostor, u koji bismo mogli ući dogodine. No, da bi uistinu bilo tako, valja riješiti problem migranata koji svakodnevno ulaze iz BiH, a buduća vanjska granica EU još uvijek nije u cijelosti razminirana. Zbog malih plaća policijsko zanimanje mladima više nije atraktivno. Prema policijskim statistikama, broj žrtava u prometu konačno je u padu. (Marina Borovac)
Dražen Bošnjaković, ministar pravosuđa
Pravosuđe još uvijek bez pravih rezultata
Ministar je deset mjeseci, a u tako kratkom vremenu u pravosuđu je teško postići rezultate, premda je u tom resoru već stjecao iskustvo kao državni tajnik i ministar u Vladi Jadranke Kosor. Paket pravosudnih zakona s ciljem reorganizacije sudova spajanjem prekršajnih i općinskih sudova te fleksibilnijeg upravljanja sa stalnim službama prošao je prvo čitanje. Inkluzivnost, nekonfliktnost i uvažavanje argumentirane kritike za sada su pozitivni pristupi za dobrobit pravosudnog sustava. Ali, opipljivi rezultati reorganizacije sudova, razgovora sa Srbijom... tek se očekuju. (Marinko Jurasić)
Tomislav Tolušić, ministar poljoprivrede
Zemlja najprije stočarima i mladima
Doručak s hrvatskih farmi, Naše domaće, sada i ubuduće..., Tolušić je u stalnoj misiji promoviranja kvalitetnih domaćih proizvoda i proizvođača koje odnedavno štiti i Zakon o zabrani nepoštene trgovačke prakse. Novi Zakon o poljoprivrednom zemljištu prednost daje stočarima i mladima, zaustavljena je zloporaba zemlje zbog dobivanja poticaja, a više od milijardu kuna investicijskih projekata upravo u realizaciji. U 2017. i 2018. raspisani su natječaji za gotovo 2,4 mlrd. kuna novih ulaganja u agrar, pojednostavljene procedure, uvedena no-kill skloništa za napuštene životinje, donesen "mliječni paket"... (Jolanda Rak Šajn)
Oleg Butković, ministar mora i prometa
Riješio dobar dio cestarskog duga, na redu željeznice
Oleg Butković uspio je kao ministar mora, prometa i infrastrukture povoljnim izdavanjem euroobveznice i refinanciranjem kredita riješiti dobar dio duga cestarskog sektora. Pred njim je zahtjevna provedba plana poslovnog restrukturiranja cestarskih tvrtki. Za njegova mandata Hrvatska je dobila nepovratna sredstva EU za gradnju Pelješkog mosta, a ugovor za gradnju tog mosta bit će potpisan uskoro. Pred njim je i izazov restrukturiranja željeznica koje bi tek trebao slijediti. Dodatni mu je izazov i jačanje uloge hrvatskih jadranskih luka. (Josip Bohutinski)
Tomo Medved, ministar hrvatskih branitelja
Još uvijek nejasan trošak Zakona o braniteljima
Za razliku od svojeg prethodnika Freda Matića, aktualni ministar branitelja Tomo Medved aklamacijom je prihvaćen u populaciji koju predstavlja kao "jedan od nas". No posljednjih dana uslijedio je hladan tuš kada je ministar Medved na sjednici Vlade poslušno digao ruku podrške ratifikaciji Istanbulske konvencije, čemu se braniteljske udruge izrijekom protive. No podrška mu neće izostati unatoč još uvijek nejasnim projekcijama stvarnog troška Zakona o braniteljima kao i prilično netransparentnim poslovima (ne)traganja za nestalima iz Domovinskog rata. (Renata Rašović)
Blaženka Divjak, ministrica znanosti i obrazovanja
Ide se u reformu, a nastavnici nisu educirani
Reforma obrazovanja nije reforma koju može i smije raditi jedna osoba - još manje samo i isključivo čelna osoba Ministarstva. Isključivost u reformskom procesu koja se temelji na pretpostavci da svi ne dijele jednako mišljenje s ministricom nije put u kojem se može mijenjati školstvo. Iako ministrica naglašava da je reforma na profesorima i učiteljima i da su oni temelj svih promjena, upravo njima ostavila je najmanje vremena za prilagodbu novim načinima podučavanja. Imaju tek pet mjeseci, od čega su dva na godišnjem. A ni sadržaji po kojima trebaju učiti nisu im još gotovi. (Lana Kovačević)
Lovro Kuščević, ministar uprave
Pokazao integritet, ali i donio loš zakon
Ministar uprave Lovro Kuščević u slučaju HOS-ove ploče u Jasenovcu, koju premijer Plenković nije riješio čim je postavljena, pokazao je integritet jer nije dopustio da se odluka o micanju te ploče svali na njegovo ministarstvo. Međutim, izradom i donošenjem "lex šerif" Kuščević je lansirao iznimno loš zakon koji je potpuno zacementirao pozicije lokalnih moćnika. Već je izravnim izborom lokalnim čelnicima dana velika moć, a novim zakonom postali su nesmjenjivi, a time i pravi šerifi. Kuščević je u izradi zakona slijedio stav HDZ-a da je politička stabilnost primarna. (Iva Puljić-Šego)
Tomislav Ćorić, ministar zaštite okoliša i energetike
Zakoni idu, energetika i dalje bez pomaka
Resor ministra koji uključuje i brigu o najvećim državnim tvrtkama iznjedrio je nekoliko zakona koji će dodatno urediti tržište energenata. Svakako je najvažniji zakon onaj o tržištu plina koji je produljio rok djelomične regulacije cijene na dodatne tri godine. Zakonski su uklonjene i prepreke za realizaciju plutajućeg terminala u Omišlju, a nedavno su odabrani savjetnici čiji će posao biti predložiti rješenje za Inu. S druge strane, ministar se nije najbolje snašao u ekološkom incidentu s vodom u Slavonskom Brodu pa je primio puno kritika s lokalne razine. (Marina Šunjerga)
Milan Kujundžić, ministar zdravstva
Umjesto reforme neizvjesna privatizacija
Nema dana da i pacijenti i liječnici ne upozore na neodrživost zdravstvenog sustava, ali zdravstvena administracija i dalje nema nikakvog odgovora na to. Ništa od krucijalnih problema zdravstvenog sustava nije se ni počelo rješavati. Ministar često ponavlja da djeluje u tišini i ne hvali se javno svojim potezima, međutim, javnost nije percipirala nikakve dobrobiti od tih poteza, evo, ni nakon godinu i pol mandata. Umjesto ozbiljne reforme počinje privatizacija primarne zdravstvene zaštite, što pacijentima nije prioritet, štoviše, krajnje je neizvjesno što će im donijeti. (Romana Kovačević)
Goran Marić, ministar državne imovine
U nedostatku velikih projekata, prodaje stanove
Ministarstvo se odlučilo uhvatiti u koštac s uporabom državnih nekretnina pa nekada objave iz Ministarstva nalikuju onima agencija za nekretnine. Međutim, u nedostatku razvoja velikih projekata valja se pozabaviti i manjim potezima poput prodaje stanova, najmova na poslovnim prostorima ili zemljišta. Sramotno je da se desetljećima nitko nije brinuo o tom dijelu imovine pa je inzistiranje ministra na uređenom poslovanju pohvalno. Hotelske kuće uglavnom su već bile pripremljene za prodaju, ali dobro je da su ti procesi konačno nakon dvadeset godina i završeni. (Marina Šunjerga)
Nina Obuljen Koržinek, ministrica kulture
Riješila se Ilčića, raspalo se Vijeće za nakladništvo
Iako je ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek više nego upućena u složena pitanja upravljanja kulturnim sektorom, prvi dio njezina mandata nije prošao bez teških rana. Ministrica je na meti i desnih i lijevih kulturnih aktivista, a zbog beznadežne pozicije HDZ-a koji većinu u Saboru ima samo zbog ustupaka Andreja Plenkovića, ministrica nema slobodu odlučivanja. Doduše, riješila se neželjenog savjetnika Ladislava Ilčića, ali joj se raspalo Vijeće za knjižnu, nakladničku i knjižarsku djelatnost koje je sama izabrala. (Denis Derk)
Marko Pavić, ministar rada i mirovinskog sustava
Ne zna se kakvu mirovinsku reformu sprema
Ministar mirovinskog sustava rekao je da će promijeniti nekoliko važnih propisa koji reguliraju radni status zaposlenih i mirovinska prava građana te da će novi zakoni stupiti na snagu početkom iduće godine. Sve drugo obavijeno je velom tajne kao što je 2016. škrt na riječima bio i ministar financija Z. Marić s poreznom reformom. Za Marića se bar znalo da mu na reformi rade najbolji porezni stručnjaci u zemlji, za Pavića se ne zna ni to tko nam kroji buduće mirovine. Ne predstavi li to otvoreno građanima, mogao bi proći kao i Marić s porezom na nekretnine. (Ljubica Gatarić)
Gabrijela Žalac, ministrica regionalnog razvoja i fondova EU
Traži kadrove za brže povlačenje novca iz fondova
Ministrica i njezin tim pojednostavili su proceduru, ubrzali proces natječaja te osmislili dodatne projekte, a sve kako bi se što više novca povuklo iz fondova EU. Na putu bolje apsorpcije stoje joj problemi s kadrovima, odnosno nedovoljno stručnih ljudi na tržištu koji žele raditi u Ministarstvu, ali nastoji se snaći i bez njih. Najveći izazov čeka je u iduće dvije godine kada se treba programirati novo sedmogodišnje razdoblje u kojem treba koncentrirati programe EU na potrebe i resurse domaćeg gospodarstva i time ispraviti pogreške koje su se dogodile u programiranju za 2014.-2020. (Marina Šunjerga)
Gari Cappelli, ministar turizma
Slatke brige na kakve bi pristali svi prethodnici
Ministra turizma teško je uhvatiti na krivoj nozi. Brojke mu idu u korist, a ono čime se bavi, poput toga kako smanjiti pritisak u špice, a što mora riješiti do kraja mandata spada, moglo bi se reći, u slatke brige. Nakon što je "preživio" dizanje PDV-a na 25% ugostiteljima, sad za branšu može imati samo dobrih vijesti. Porezno rasterećenje poslodavaca, na smještaj i topli obrok za sezonce, već se prelilo u nešto veće plaće. U pripremi su zakoni koji će modernizirati TZ-e i promociju, inicirao je fond za turizam pri EU, otvara tržišta, produljuje sezonu, Hrvatsku profilira kao aviodestinaciju... (Radmila Kovačević)
Nada Murganić, ministrica za demografiju, obitelj i soc. politiku
Nepodijeljena osuda javnosti zbog niza gafova
Istina je da je na čelu ministarstva koje je pri svakoj podjeli vlasti poput neželjenog djeteta, ali ova si je ministrica svojim nastupima i izjavama priskrbila nepodijeljenu osudu javnosti kad je riječ o stručnosti i umijeću vođenja osjetljivog resora. Darovi djeci u privatnom vrtiću svoje suradnice, i to oni namijenjeni siromašnima, relativiziranje batina u braku nazivajući ih "bračnom dinamikom u četiri zida" i skandalozne odredbe koje uporno pokušava pretočiti u zakon koji se tiče baš svih građana u zemlji najgori su gafovi koje će joj pamtiti i nakon mandata. (Romana Kovačević)
U Tuđmanovo doba HDZ je stalno padao, a onda se ukazao Sanader:
Objavit popis članova saveza komunista, njih i njihovu djecu eliminirat iz javnog života i sve će biti u redu.