POSLOVANJE NIJE REGULIRANO

Hoće li Hrvatska zabraniti rad Uberu? Presudit će premijer Plenković

uber, taksi
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
1/6
06.12.2016.
u 10:50

Ministar Oleg Butković skloniji je tome da se rad Ubera zabrani, no odluka o tome donijet će se na razini hrvatske Vlade

 O sudbini Ubera, platforme za naručivanje usluge prijevoza, u Hrvatskoj uskoro će se donijeti politička odluka, a to je, kako neslužbeno doznajemo – zabrana ili legaliziranje njegova poslovanja. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković krajem prošlog tjedna jasno je rekao da Uber u Hrvatskoj posluje nelegalno i, kako doznajemo, skloniji je opciji da se zabrani njegov rad.

No konačna odluka bit će donesena na razini Vlade jer o tome uz Butkovića moraju donijeti sud ponajprije premijer Andrej Plenković te potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva Martina Dalić. I dok se ta odluka ne donese, inspekcija prometa će, kažu u resornom Ministarstvu, hvatati Uberove vozače i oduzimati im vozila. Tu pak postoji problem kapaciteta jer cijelo područje Hrvatske pokrivaju samo 34 prometna inspektora.

Potrebna licencija

Prema podacima Ministarstva prometa, inspektori Uprave prometne inspekcije u ovoj su godini izrekli prekršajnih mjera Uberovim vozačima u iznosu od 1,5 milijuna kuna. Naime, u Ministarstvu prometa ne dvoje da Uber, koji je stigao u Hrvatsku prije nešto više od godinu dana, posluje nelegalno. Oni za to imaju uporište u Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu koji kaže da je za prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu potrebna licencija koju izdaje nadležno tijelo državne uprave u županiji, odnosno Gradu Zagrebu.

S obzirom na to da partner-vozači Ubera obavljaju prijevoz putnika putem aplikacije, takav prijevoz se, smatraju u Ministarstvu, može obavljati samo kao taksi prijevoz. U Uberu pak tvrde da oni nisu taksi služba, nego iznajmljuju putnicima vozača i vozilo, no u Ministarstvu smatraju da za to ne postoji pravna norma jer nijedna jedinica lokalne samouprave nije donijela akt kojim bi se uredilo iznajmljivanje vozila s vozačem kao oblikom posebnog prijevoza sukladno Zakonu.

U Ministarstvu su utvrdili i da tvrtka Uber Croatia obavlja marketing i promociju uime i za račun druge tvrtke – Uber B.V. Nizozemska te da je nizozemski Uber vlasnik aplikacije i upravlja njome u Hrvatskoj te sklapa ugovore s partner-vozačima i kod nas. Uber je, prema spoznajama Ministarstva, potpuno ili djelomično zabranjen u Mađarskoj, Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Rumunjskoj, Japanu, Indiji, SAD-u, Španjolskoj, Nizozemskoj.

Pravna zastupnica Uberovih partnera Martina Prpić iz odvjetničkog društva Kovačević Prpić Simeunović kaže da Uberovi partneri pružaju uslugu posebnog oblika prijevoza sukladno odredbi članka 60. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, koji predviđa djelatnost iznajmljivanja osobnih vozila s vozačem. Prema njenom mišljenju, navedeni Zakon je nedorečen u dijelu definiranja i regulacije usluge iznajmljivanja osobnih vozila s vozačem.

Različito tumačenje

– Naime, članak 60. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, bez navođenja konkretnih parametara, delegira odgovornost za regulaciju tih usluga na lokalnu upravu i samoupravu, odnosno na Grad Zagreb. Trenutačno, prema informacijama, tijela lokalne uprave i samouprave u Hrvatskoj i Grad Zagreb nisu regulirala uvjete za obavljanje ove djelatnosti. Zbog toga dolazi do različitih pravnih tumačenja mogućnosti pružanja te usluge, koja je predviđena nacionalnim zakonodavstvom, što stvara pravnu nesigurnost i otežava rad samim pružateljima usluga koji uredno podmiruju sve obveze prema državi – kaže Martina Prpić.

U Uberu kažu da je potrebno što prije modernizirati postojeću hrvatsku regulativu sukladno preporukama Europske komisije koja zagovara razvoj ekonomije dijeljenja i novih poslovnih modela poput Ubera. Na tom predmetu surađuju, kažu, s predstavnicima iz više ministarstva te se nadaju da će nakon Švedske, Estonije, Litve i Portugala i Hrvatska postati referentna država u području digitalne ekonomije i ekonomije dijeljenja.

Taxi Cammeo pak, koji je u Splitu pokušao raditi kao i Uber, iznajmljivati vozila s vozačem, jučer se povukao iz tog grada.     

>> Butković: Uber radi nelegalno, ali i Cammeo u Splitu. Uber: Naši vozači posluju po zakonu. Cammeo: To je prvi put da su tako izravni

>> Je li Uber 'samo' aplikacija ili je ipak taksi tvrtka?

Komentara 32

ST
stefj
11:36 06.12.2016.

Eh, kako dozvoliti Uber kada bi onda birokracija ostala bez dodatnog izvora prihoda? Kako bi onda Irfan i njegov sin (jel se tako zvao) tukli druge taksiste i vikali na putnike?... Uber je jako dobar primjer borbe protiv monopola, birokracije, korupcije i prenormiranosti. Jednostavno, čisto i kvalitetno... Najbolja stvar je ocjena vozača, pa putnik može birati hoće li uzeti vozača ili ne. Koliko puta sam imao neugodnosti u taksiju, a o prevari s "navijenim" taksimetrima da ne pričam. Račun nikada nisam dobio... Butković ovdje očito štiti neke lobije, ako je čista tržišna igra, kako onda muljati...

KO
kometonja
11:35 06.12.2016.

Bilo bi mi svejedno da te vrle taksi službe netko nadzire, ili barem da ista ruta košta istu količinu novaca. Kod iste taksi službe to zna varirati 20ak kuna, za kratke relacije po centru Zagreba. Također, mislim da nisam nikada, ali nijednom, dobio račun od "licenciranih" taksi prijevoznika. Ne računam Cammeo jer im treba objašnjavati gdje se i kako voziti. Jednom je lik stao nasred ceste i otvorio kartu zagreba (ne navigaciju, papirnati altas) i tražio je put dok je na taksimetru rasla cjena vožnje. U drugom je slučaju (radio taxi, čini mi se) šofer igrao igrice na mobitelu cijelim putem i mogao je nekoga pregaziti, u najmanju ruku. Toliko o "profesionalcima". Uber je barem dovoljno pošten da ti pošalje račun i rutu kojom si se vozio na e-mail, to što država nema infrastrukturu za podržati interes građana, to je drugi problem.

AA
Aartur
11:47 06.12.2016.

Najbolje neka zabrane odmah i privatno vlasništvo, tako da Hrvati znaju na čemu su

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije