Autobusni prijevoz iznimno je popularan način putovanja, kako na relacijama diljem Hrvatske tako i za putovanja u europske metropole. Međutim, mnoge stvari na tom tržištu ne trebaju se uzeti zdravo za gotovo, jer putovanje autobusom ne ovisi samo o osobnim preferencijama i željama. Naime, u mogućnosti kupovine karata itekako utječu faktori poput iz kojeg dijela Hrvatske putnik kreće, kao i koje su opcije dolaska do željene destinacije unutar granica Hrvatske ili u inozemstvo.
Brojne zanimljive podatke na tu temu ponudilo je veliko istraživanje o stavovima populacije prema stanju u autobusnom prijevozu koje je provela Hrvatska udruga autobusnih prijevoznika. Članove udruge čine neki od najutjecajnijih autobusnih prijevoznika poput FlixBusa, Slavonija Busa i Vinceka. Istraživanje je provela agencija Ipsos na uzorku od 804 osobe različitih godišta i krajeva Hrvatske.
Istraživanje je pokazalo nekoliko bitnih zaključaka za poboljšanje zakonskih regulativa i omogućavanja boljih uvjeta za same putnike. Za početak, više od 80% ispitanika smatra da se zakon treba prilagoditi kako bi se osigurala veća konkurencija u autobusnom javno linijskom prijevozu bez ograničenja broja mogućih autobusnih prijevoznika. Time konkurencija postaje snažnija, čime bi se otvorio put prema većem broju mogućih destinacija unutar Hrvatske s povoljnijim cijenama. U tom kontekstu, istraživanje pokazuje da potrošačima najviše koristi donijele mogućnosti novih destinacija (62%), kao i povećanje frekventnosti linija za postojeće relacije (61%).
S većim izborom, svaki putnik imao bi mogućnost odabrati prijevoznika prema ponudi koja mu najbolje odgovora. Svaka skupina ima svoje prioritete tijekom odabira, što je istraživanje i potvrdilo. Na primjer, nekim 87% putnika želi kupiti kartu online i samo je putem pametnog telefona pokazati vozaču, kao i pristup internetu tijekom putovanja. Zato će naginjati autobusnim prijevoznicima kao što je FlixBus, gdje čak 65% ispitanika odabire ovog prijevoznika i radi internetske kupovine.
S druge strane, frekventnost putovanja autobusom ovisi o tome iz kojeg kraja putnik dolazi ili želi stići više nego što smo toga svjesni. Recimo, ako je vaše odredište Dalmacija, često nemate alternativu osim autobusnog prijevoza zbog loše željezničke povezanosti, za razliku od drugih dijelova Hrvatske. Pritom imate manji broj polazaka na raspolaganju, jer se unutar Hrvatske ne smijete voziti na linijama koje prometuju do zemalja Europske unije, iako na njima možda ima slobodnih mjesta. Istraživanje je pokazalo da većina putnika, čak 66% to smatra problematičnim.
Liberalizacija, odnosno otvaranje tržišta u autobusnom javno linijskom prijevozu svakako bi pružila kvalitetniju uslugu onima koji se najčešće voze autobusu – studenti te stanovnici iz Zagreba i Dalmacije koji su od ispitanika najskloniji otvaranju tržišta. Da mladi vješto barataju suvremenim trendovima, pokazuje i činjenica da čine i glavnu skupinu korisnika digitalnih usluga poput onih koje pruža FlixBus, među kojima dominira dob od 16 do 35 godina s 42% ukupnih korisnika čiji je broj u porastu. Tako neki prijevoznici omogućuju kupovinu karte svojim korisnicima, jer mnogi kolodvori u Hrvatskoj protuzakonito prodaju samo karte za autobusne linije svojih vlasnika prijevoznika. Oko 72% ispitanika protivi se takvoj tržišno nepoštenoj praksi, dok se čak 92% ispitanika slaže da sve autobusne karte trebaju biti dostupne putem interneta te da putnik mora imati izbor u načinu kupovine karata.
Putnici su kroz istraživanje jasno dali do znanja da žele veću mogućnost odabira vremena polazaka, izbora destinacija, izbora cijene i autobusnog prijevoznika s mogućnošću online kupovine, čime će sebi omogućiti optimalan odabir. Time putnici sami uzimaju kontrolu nad tržištem sa širom lepezom mogućih destinacija, što će u konačnici dovesti do onog najbitnijeg – ugodnijeg putovanja svima.