Zagreb

Ministri Divjak i Šarčević o načelu reciprociteta u obrazovanju učenika nacionalnih manjina

Suradnja između dvije države oko pitanja obrazovanja nacionalnih manjina
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
27.02.2018.
u 15:13

Divjak je objasnila kako je razgovor bio koncipiran u dva dijela, istaknula je da je rezultirao dobrim vijestima i na tome zahvalila srbijanskome ministru obrazovanja, znanosti i tehnološkog razvoja Mladenu Šarčeviću

Otvaranje lektorata hrvatskoga jezika u Novome Sadu, status učenika Hrvata u Republici Srbiji, te status učenika Srba u Republici Hrvatskoj u kontekstu načela reciprociteta, bila su neka od pitanja o kojima su u utorak u Zagrebu razgovorali hrvatska ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak i njezin srbijanski kolega Mladen Šarčević

Ministrica Divjak podsjetila je da je susret u utorak u Ministarstvu znanosti i obrazovanja (MZO) njihov drugi susret u manje od dva i pol mjeseca jer su se susreli 15. prosinca prošle godine u Subotici na poziv Hrvatskoga nacionalnog vijeća kada je tema razgovora bila položaj hrvatske nacionalne manjine u obrazovnome sustavu Republike Srbije i kada su počeli teme o kojima su sada razgovarali u  Zagrebu.

Od iduće akademske godine lektorat hrvatskoga jezika u Novome Sadu

Divjak je objasnila kako je razgovor bio koncipiran u dva dijela, istaknula je da je rezultirao dobrim vijestima i na tome zahvalila srbijanskome ministru obrazovanja, znanosti i tehnološkog razvoja Mladenu Šarčeviću. Kao jedan od zaključaka i dobru vijest koju je iznjedrio sastanak, Divjak je spomenula da će se u Novome Sadu iduće akademske godine otvoriti lektorat hrvatskoga jezika koji je dugo planiran što je, smatra, izrazito važno jer se u školama u Srbiji, a posebice u Vojvodini, izvodi nastava za hrvatsku manjinu, pa treba podići kvalitetu nastavnika i učitelja koji obrazuju djecu pripadnika hrvatska nacionalne manjine. Ministrica je izvijestila da će MZO osigurati financijska sredstva za taj lektorat.

Dodala je da je s kolegom Šarčevićem razgovarala i o statusu hrvatskih učenika u obrazovnome sustavu Republike Srbije, o načelu reciprociteta, istaknuta je i važnost osiguravanja udžbenika osobito za srednju školu jer je, podsjetila je, pitanje udžbenika za osnovne škole za hrvatsku nacionalnu manjinu u Srbiji s tekućom školskom godinom riješeno. S tim u vezi, izvijestila je da je najavljeno i osnivanje medicinskoga smjera na hrvatskome jeziku kako bi se omogućio puno veći obuhvat nastave i prilike za obrazovanje na hrvatskome jeziku. Ministrica je spomenula da u Hrvatskoj ima 28 srednjoškolskih programa na srpskome jeziku, od kojih su učenici upisali 16 programa što je, smatra Divjak, dobar obuhvat u srednjoškolskom obrazovanju na srpskome jeziku u Republici Hrvatskoj.

Izvijestila je da su u drugome dijelu sastanka otvorene teme od zajedničkog interesa, na prvome mjestu suradnja oko ispitnih centara i provođenja državne mature jer Republika Srbija namjerava uskoro početi provoditi pilot-projekt državne mature, koja se pak u Hrvatskoj provodi već osam godina. Razgovaralo se i o procesu vrednovanja rada visokoškolskih ustanova, zakonskim okvirima, mogućnostima i načinima usklađivanja potreba tržišta rada i društva za visokoškolskim kvalifikacijama, a ministrica je najavila kako će se poslijepodne srbijansko izaslanstvo susresti s ravanateljicom i zaposlenicima Agencije za znanost i visoko obrazovanje (AZVO).

Ministar Šarčević: Razgovarali smo i o struci

Srbijanski ministar obrazovanja, znanosti i tehnološkog razvoja, istaknuo je da je s kolegicom Divjak razgovarao i o struci, a ne samo o obrazovanju pripadnika hrvatske i srpske nacionalne manjine. Ocijenio je da je, kada je riječ o struci, Hrvatska već puno toga napravila, ali još ima puno posla. Smatra da je Srbija tek počela taj posao, ali da se radi vrlo brzo, iako ne prebrzo, a stručni tim koji radi na tome procesu ima veliko iskustvo i modeli su dobro ustrojeni, pa smo u mnogim pitanjima, vjeruje Šarčević, "već ispunili agendu do 2030. godine". Tako je, rekao je, među ostalim provedena reforma gimnazija, a informatika je uvedena kao obvezni predmet.

Ministar Šarčević objasnio je da je sada riješno pitanje jednoga lektora koji će otvoriti na Filozofskome fakultetu Sveučilišta u Novome Sadu, te da će se kasnije osnovati i lektorati i na Prirodoslovno-matematičkome fakultetu novosadskoga Sveučilišta, te na fakultetu u Somboru. Podsjetio je da je sastanak o temi novih lektorata održan s predstavnicima Hrvatskoga nacionalnog vijeća u isto vrijeme kada su se Zagrebu susreli i razgovarali hrvatska predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović i srbijanski predsjednik Aleksandar Vučić.   

Ministar Šarčević izvijestio je da je s hrvatskom kolegicom razgovarao i o operativnim pitanjima, među kojima su i digitalni srednjoškolski udžbenici za pripadnike hrvatske nacionalne manjine, te najavio da će u Srbiji u ožujku ove godine biti donesen novi zakon o udžbenicima. Ocijenio je kako je tijekom razgovora utvrđeno da postoji puno područja za suradnju, među kojima je i provođenje državne mature za što se Srbija priprema. Kada je pak u pitanju visoko obrazovanja, ministar Šarčević smatra kako je to vrlo dobra tema te da su tu i Hrvatska i Srbija na istim pozicijama  - izradi novih zakona.

Komentara 1

NO
nogogaz
15:38 27.02.2018.

Misli da smo u Njemackoj, sloveniji, francuskoj, engleskoj, austriji italiji...već manjina!?!?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije