Napetost između Irana i Velike Britanije u Perzijskom zaljevu ne jenjava. Britanska ministrica obrane Penny Mourdant zapljenu britanskog broda nazvala je “neprijateljskim činom”. Ministar vanjskih poslova Jeremy Hunt nakon žestoke telefonske prepirke s iranskim šefom diplomacije Javadom Zarifom izrazio je “duboko razočaranje” iranskim potezom.
Iranske vode zatvorene
Međutim, Iranci ne žele popustiti i osloboditi tanker unatoč prijetnjama SAD-a i Zapada sve dok Velika Britanija ne naredi vlastima u Gibraltaru da oslobode iranski tanker Grace 1 koji su britanske pomorske snage 4. srpnja zaplijenile pod optužbom da je krijumčario naftu Siriji čime je kršio sankcije Europske unije. Zemlje članice EU pozvale su Iran da oslobodi naftni tanker koji plovi pod britanskom zastavom, a zaplijenjen je u Hormuškom tjesnacu s 23 člana posade.
Njemačka i Francuska pozvale su Iran da oslobodi tanker Stenu Impero i njegovu posadu te da poštuju načelo slobodne plovidbe Perzijskim zaljevom ocijenivši iransku intervenciju “neopravdanom”.
Istodobno, britanski mediji pišu da Velika Britanija traži od europskih zemalja da ponovno uvedu sankcije Iranu zbog, kako navode, “neprijateljskog i gusarskog” ponašanja iranskih vlasti u Hormuškom tjesnacu.
Jeremy Hunt kazao je da zbog zapljene broda pripremaju plan sankcija protiv Irana, diplomatske i ekonomske mjere koje uključuju i moguće zamrzavanje iranskog novca i imovine. Osim toga, britanska vlada uputila je pismo Vijeću sigurnosti UN-a i glavnom tajniku Antoniju Guterresu u kojem tvrde da su brodu iranske snage prišle dok je bio u teritorijalnim vodama Omana i da je to “nezakonita intervencija”.
Do prije izbijanja “tankerskog rata” između Velike Britanije i Irana Teheran je tolerirao velikim tankerima koji su zbog plitke vode u uskom tjesnacu (u svojem najužem dijelu širok je 54 kilometra) umjesto teritorijem Omana plovili unutar iranskog teritorija gdje je veća dubina. Međutim, nakon izbijanja krize Iranci više ne dopuštaju tankerima plovidbu njihovim vodama kroz Hormuški tjesnac, plovni put koji dijeli Iran i Oman, a povezuje Omanski i Perzijski zaljev.
Brod za brod
SAD je poslao upozorenje da svi tankeri i brodovi koji plove Hormuškim tjesnacem budu oprezni kako ih ne bi dostigla sudbina britanskog tankera. Stoga, analitičari pitaju zbog čega toliko brodova i američke vojne sile u Perzijskom zaljevu ako tamo ne mogu osigurati prolaz tankerima
. Što se tiče Iranaca, njihov stav je jasan, situacija se u Perzijskom zaljevu neće normalizirati dok Velika Britanija ne oslobodi iranski tanker i dok Donald Trump ne omekša svoje stavove i ne suspendira dodatne sankcije prema Iranu.
Odnosi između Washingtona i Teherana pogoršali su se lani kad je Trump odbacio međunarodni sporazum o ograničavanju iranskog nuklearnog programa postignut 2015. i uveo sankcije koje su naštetile iranskom gospodarstvu.
Analitičari strahuju da bi zbog napetosti u Perzijskom zaljevu i sve težeg prolaska naftnih tankera kroz Hormuški tjesnac cijena nafte mogla drastično skočiti. Hormuškim tjesnacem prolazi trećina svjetske sirove nafte koja se prevozi morskim putem.
U vrijeme dok traje prepucavanje Teherana i Londona, iranska Revolucionarna garda objavila je snimke zauzimanja broda, a njezin glasnogovornik general Ramezan Sharif rekao je da je brod zauzet unatoč “otporu i uplitanju” britanskog ratnog broda koji ga je pratio, što dokazuje da je iranska Revolucionarna garda spremna čuvati svoj teritorij pod svaku cijenu ne mareći za žrtve.
hm, gdje je sigurnije ploviti kroz gibraltar ili perzijski zaljev? meni izgleda jednako, jedan tanker ovdje jedan tanker ondje, cemu velika frka