Vraćaju li se u Hrvatsku, nakon nekoliko desetljeća, muške i ženske osnovne škole? To pitanje postalo je ponovno aktualno nakon što je o tome bilo riječi na međunarodnoj konferenciji “Obitelj i škola: ključ odgoja za vrijednosti” kojeg je organizirala udruga U ime obitelji.
Iako u Hrvatskoj, preciznije u Zagrebu, već postoje ženska i muška osnovna škola – Ružičnjak i Lotrščak, koje su osnovali roditelji jer su željeli da se njihova djeca obrazuju u jednospolnim školama.
Ne utječe na učenje
Ipak, u Hrvatskoj je daleko više roditelja kod kojih pitanje o istospolnim školama izaziva čuđenje. – Molim, ma kakva istospolna škola? Što, da moje kćeri idu u školu u kojoj su samo djevojčice? Ma nikada – tako nam je komentirala majka osnovnoškolke i maturantice, dodajući s razumijevanjem – tko voli, nek izvoli. Iako zagovaratelji jednospolnih škola tvrde kako su one prilagođenije djeci jer djevojčice ranije kognitivno sazrijevaju od dječaka, struka je prema tim tvrdnjama, ipak, poprilično rezervirana.
– Za teorije da djevojčice i dječaci različito uče i prihvaćaju informacije nisam baš sigurna da su znanstveno utemeljene. Različita djeca različito uče, pa tako postoje i razlike između djevojčica, kao i razlike među dječacima. Mislim da ne postoje veće razlike između dječaka i djevojčica nego što mogu postojati između dva dječaka ili dvije djevojčice – komentira psihologinja prof. dr. Mirjana Nazor. Ona od načina učenja važnijim smatra socijalno-emocionalnu komponentu razvoja djeteta.
– U mješovitim školama djeca uče prihvaćati različitost, od izgleda, preko ponašanja pa do interesa, igara... Dobro je da razlike postoje i da su djeca s njima upoznata od najranije dobi jer su razlike bogatstvo i ne smijemo ih se odricati – ističe prof. Nazor. I ravnatelji javnih škola s kojima smo razgovarali protiv su razdvajanja djece po spolu.
“To je nazadovanje”
– Ne mogu vjerovati da o tome netko ozbiljno može govoriti i da netko misli da djecu treba razdvajati. Djeca žive u prirodnim zajednicama jer je prirodno da smo izmiješani. Pitam one koji to žele, odgajamo li djecu za laboratorije ili život. Djeca moraju naučiti živjeti u zajednici s drugima, borimo se za inkluziju djece s poteškoćama, a sada bismo razdvajali djevojčice od dječaka – zgraža se ravnateljica OŠ Pučišća Lucija Puljak. Slično govore i njezine zagrebačke kolegice.
– Ta ideja nije dobra jer djeca trebaju odrastati zajedno, učiti se međusobnom poštovanju i različitosti spolova. Zajedničko odrastanje olakšava im život u odrasloj dobi. Cijelu osnovnu i srednju školu uče o različitim interesima, fizičkoj privlačnosti, prepoznavanju tipa osobe koja im se sviđa, a grade i kriterije za odabir partnera u odrasloj dobi – kaže Silvana Galinović, ravnateljica OŠ Miroslava Krleže. Ideja razdvajanja dječaka od djevojčica neprihvatljiva je i Frediju Glavanu, ravnatelju opatijske Osnovne škole Rikarda Katalinića Jeretova. – To je nazadovanje... Neprihvatljiva mi je ideja da će djeca uspješnije svladavati gradivo i sadržaj ako se razdvoje djevojčice od dječaka. Na kraju i obitelj je mješovita – komentira Glavan.
Istospolne škole, kao i ostali oblici škola, primjerice vjerske, waldorfske ili Montessori škole, mogu se osnivati, ali njihov osnivač, odnosno vlasnik, nije država već pojedinci, različite udruge ili vjerske zajednice.
>>'Škola nije smetala ni Austro-Ugarskoj ni Kraljevini SHS'
U Hrvatskoj već odavno postoje škole samo za cure i samo za dečke, ali svaka prilika je očito dobra za napadati U ime obitelji, Željku i ostale iz udruge, iako je taj napad temeljen na laži i dezinformacijama. Koje jadno novinarstvo...