Bečki Institut za međunarodna gospodarska istraživanja procjenjuje da
će jugoistočna Europa, nakon ovogodišnjeg pada, osjećati posljedice
krize još i cijelu 2010. godinu, a tek bi od 2011. moglo doći do rasta
i postupnog oporavka.
Institutov stručnjak za Balkan dr. Vladimir Gligorov vjeruje da će zbog
politike koju vodi, kako fiskalne tako i monetarne, oporavak Hrvatske
biti nešto sporiji. Gligorov je nedavno pred austrijskim poduzetnicima
u tamošnjoj gospodarskoj komori najavio niz rebalansa proračuna u
cijeloj regiji, kod kojih bi smanjenja mogla biti između 10 i 15 posto.
• Hrvatska je Vlada nakon puno
otezanja i pritisaka krenula u pripremu rebalansa proračuna. Iako svi
relevantni ekonomisti i instituti sugeriraju Vladi da smanji troškove
10 posto, premijer i neki dan kaže da će ići na blažu varijantu
smanjenja rashoda. Griješi li Sanader kad zadržava stečena prava većine
korisnika državnog proračuna i građana?
– U načelu, Vlada ne bi trebala voditi procikličnu fiskalnu politiku.
Dakle, ako se usporava rast ili se, kao što je vjerojatnije, ulazi u
recesiju, smanjenje javne potrošnje imat će dodatni negativni efekt na
rast. Ako se ionako očekuje povećanje privatne štednje, dakle i kada je
riječ o kućanstvima i o poduzećima, održanje ukupne potražnje u
povećanoj će mjeri ovisiti o javnoj potrošnji. Opet, teže je smanjivati
prava nego diskrecijsku potrošnju. Drugo, i ključno pitanje jest može
li se naći novac da se financira planirana javna potrošnja. To je, u
biti, pitanje mogućnosti države da se zaduži na stranom komercijalnom
tržištu i po kojoj cijeni.
• Treba li smanjivati plaće i mirovine?
– Realno smanjenje plaća vjerojatno je neizbježno kako bi se povećala
konkurentnost hrvatske privrede. Mirovine su obično indeksirane, u
većoj ili manjoj mjeri, na plaće, tako da bi to dovelo i do realnog
smanjenja penzija. U Hrvatskoj je problem i broja umirovljenika,
posebno zato što je broj zaposlenih relativno mali. No, ako imate
fiksni tečaj, što je hrvatski slučaj, potrebno je nominalno smanjivanje
zarada, prema tome i penzija, a to je, kao što je jasno iz dosadašnjeg
iskustva, veoma komplicirano i teško ostvariti.
• Vlada je objavila desetak mjera, Čačić bi rekao namjera, jer zasad ništa nije konkretizirano. Kako komentirate te najave?
– Mislim da su sve to zaista namjere. To i ne može biti drukčije budući
da sve one imaju fiskalne konzekvence, pa se konkretno može razgovarati
samo kada se bude pravio rebalans budžeta.
• Jedna od njih je stimuliranje kamata za stambene kredite. Je li to dobar put da se sačuva tržište nekretnina i kupovna moć?
– Generalno mislim da nije dobro zaboraviti na efikasnost kada se
suočavate s teškoćama, pa i s krizom. Subvencioniranje kamata loše je
sa stanovišta efikasnosti. Ako država želi preuzeti nečije otplate
kredita, to bi trebalo i učiniti. No, sada je stanje na tržištu
nekretnina takvo da je vjerojatno bolje da se cijene nekretnina
prilagode potražnji, jer je sva prilika da su bile napuhane. Nema
smisla da porezni obveznik puše u mjehur od sapunice.
• Osim laganog smanjenja rashoda,
Vlada je sklona i uvođenju novih poreza. Spominju se trošarine na
mobitele, veći PDV, pa i porez na imovinu. Kakav će biti utjecaj novog
poreznog tereta?
– Ako nema mogućnosti zaduživanja ili je ono preskupo, povećanje poreza
je, na žalost, neizbježno. Opet, to će imati prociklične posljedice, to
jest, produbit će recesiju. Ovo pogotovu jer bi to značilo veći PDV,
jer svi drugi alternativni izvori nisu dovoljni.
• Vlada planira u svibnju iznijeti
državne obveznice na inozemna tržišta, zasad se spominje svota od 800
milijuna pa i do 1,5 milijardi eura. Hoće li obveznice naći kupce? Je
li racionalno zaduživati se uz kamatnu stopu iznad 10 posto?
– Zaduživanje svakako treba očekivati. Održivost javnog duga nije
trenutačno problem, tako da je svakako jedna mogućnost da se sada
poveća fiskalni deficit, a da se nakon oporavka privrede teži fiskalnom
suficitu kako bi se otplatili dugovi. Problem je hoće li se moći naći
kreditori i je li cijena prihvatljiva.
Kamatna stopa mogla bi biti previsoka jer tržište ocjenjuje da su
fiskalni rizici, za razliku od postojećih fiskalnih obveza, veliki i
možda neće biti održivi. Ovo je prije svega u vezi sa stranim dugom. On
ima neodrživ rast. Tako tržište može procijeniti da bi privatni sektor
mogao imati teškoća s refinanciranjem stranih dugova, što bi onda moglo
povećati javne obveze ako bi došlo do nelikvidnosti ili do bankrota.
Tako bi uvjeti zaduživanja mogli biti nepovoljni.
• Kuna je ostala stabilna valuta,
jedna od najstabilnijih među državama srednje i istočne Europe. Često
ste govorili o tečaju, kao i o tome da devalvacija može biti jedno od
rješenja, čime ste oponirali službenoj politici u Hrvatskoj. Mislite li
da guverner Rohatinski sada griješi kad inzistira na stabilnosti tečaja?
– Pa ja sam mislio da je fleksibilni tečaj bolji od fiksnog. Nisam
zagovarao devalvaciju, premda je to neizbježna tema ako imate fiksni
tečaj. U ovom trenutku centralna banka i nema izbora, što znači da će
nastaviti činiti sve da očuva stabilnost tečaja. Guverner Rohatinski
jasno je formulirao problem kako ga vidi centralna banka: nije važno,
rekao je, je li negativna stopa rasta 1 ili 3 posto, bitno je da je
kuna stabilna.
Dakle, stabilnost kune plaća se nižim rastom. Sljedeći problem će biti
pad cijena, budući da je potrebno da deprecira realni tečaj, a to se
može jedino deflacijom ako je tečaj fiksiran. Problem s tom politikom
je što ne mora biti održiva, a još je veći problem što može za
posljedicu imati spor oporavak privrede u sljedećem periodu. Zemlje
koje su pribjegavale deflacijama obično su u duljem razdoblju imale
relativno nisku stopu rasta. Tako da su troškovi fiksnog tečaja veliki
i na kratak i na srednji rok.
• Rohatinski sam kaže da nema srednjeg
rješenja, tečaj se ili pušta ili brani, a nešto veće kamate manje su
zlo od slabe kune. Dokad ga može braniti u ovakvim okolnostima u
svijetu? Komercijalne banke više i ne kriju da su protiv čvrstog tečaja.
– Tečaj će se moći braniti ako se uspije sa smanjivanjem ukupne
potražnje, a to znači potrošnje i investicija. Komercijalne banke plaše
se da bi u tom slučaju njihovi dužnici mogli ostati bez novca da
vraćaju kredite, a svakako će opasti potražnja za kreditima. Tako će i
same banke imati problem da održe likvidnost, pa i solventnost. Ako su
one ocijenile da je deprecijacija manji problem od deflacije, to je
veoma zabrinjavajuća poruka, jer je uobičajeni razlog da se brani
fiksni tečaj upravo stabilnost bankarskog sustava.
• Hoće li se istočnoeuropske države
urušiti pod naletom krize? Netko je ovih dana napisao da je prodaja
banaka strancima bilo najbolje što je istok Europe napravio jer je time
obvezao zapadne države da im pomognu. Hoće li pomoć stići?
– Stanje nije takvo da bi trebalo očekivati neku opću krizu na istoku.
Točno je da je rast znatno usporen i da je prenošenje recesije sa
zapada vjerojatnije danas nego što je bilo jučer. Što se tiče pomoći,
to je pitanje koje zadire u ustroj Europske unije i eurozone i nije
lako odlučiti kako da se ona koordinira. No, vjerujem da će neki paket
podrške bankama i fiskalnoj potrošnji biti neizbježan i da će do njega
doći. To se ponajprije odnosi na zemlje članice na istoku. Kad je riječ
o zemljama budućim članicama (kandidatima i potencijalnim kandidatima),
trenutačno su mogućnosti veoma ograničene. No, pomoć bankama odnosit će
se i na njih.
• Hoće li hrvatske tvrtke i država uspjeti refinancirati dugove koji stižu na naplatu ove godine i po kojoj cijeni?
– Vjerujem da hoće, ali takođe da će cijena biti visoka. No, to je samo
kratkoročno rješenje. Pitanje je odakle će se financirati investicije
ako su privredni izgledi loši. A oni sa sadašnjom privrednom politikom
mogu ostati takvi i u sljedećih nekoliko godina.
• Što može ponuditi MMF, to više što se urušava ekonomski model koji je dobrim dijelom stvoren pod njegovim okriljem?
– Pa, MMF nudi uvijek isto: podršku eksternoj likvidnosti. Model po
kojem MMF-ovi programi, prije svega stand-by programi, funkcioniraju
vrlo je jednostavan i nije u neposrednoj vezi s takozvanim
Washingtonskim konsenzusom, što je vjerojatno ono na što se najčešće
misli. Zemlja traži podršku deviznim rezervama kako bi mogla
ispunjavati obveze prema inozemstvu. MMF uvjetuje kredit kojim podržava
rezerve centralne banke ograničenjem rasta javne potrošnje, obično
preko nekog plafona na fiskalni deficit i preko plafona na povećanje
kredita. U ovom trenutku, kad je dakle recesija, ovi uvjeti mogu biti
znatno blaži jer ukupna potražnja pada ionako i taj je pad u stvari
izvor problema. Tako da bi sada stand-by program s MMF-om mogao biti
način da se osiguraju povoljniji uvjeti da se država zaduži u stranom
novcu.
• Ima li uporište stav da bankarska i
financijska kriza nije krenula iz Hrvatske, pa se u tako maloj zemlji
neće ni rješavati? Hrvatska je Vlada izabrala taktiku čekanja, dijelom
i pod utjecajem nekih hrvatskih ekonomista koji kažu da je kriza
pokazala da nema dobrog modela razvoja. Trenutačno trpe i ekonomije
koje su izvozno orijentirane, ali i one koje su rast temeljile na uvozu
i domaćoj potražnji.
– Hrvatski su problemi prisutni znatno prije izbijanja krize. Odavno je
bilo jasno da javni sektor nije pod valjanom kontrolom i da su strani
dugovi veliko ograničenje za mogućnost ubrzanog rasta gospodarstva. Taj
odnos: niži deficit na tekućem računu bilance plaćanja podrazumijeva
niži rast – to je poznato otprije. Također, potreba da se smanji javna
potrošnja kako se ne bi ugrozio tečaj, i to je poznato otprije.
Jasno je bilo otprije da je model razvoja koji je slijedila Hrvatska
iscrpljen i da je potrebno osloniti se više na rast izvoza robe. I sada
zemlje koje izvoze više i čiji je izvoz raznovrsniji, i koje nemaju
neke druge probleme, prolaze bolje od zatvorenijih zemalja s malom
izvoznom ponudom. Dakle, model razvoja u budućnosti trebao bi biti onaj
koji je zasnovan na rastu izvoznog sektora, i to prije svega robe.
Izvoz usluga već je razvijen.
• Možete li komentirati najave
ukidanja drugog mirovinskog stupa, odnosno otvaranje mogućnosti
povratka u prvi stup. Kakve su uopće mirovinske perspektive sadašnje
generacije 40-godišnjaka?
– Problem s drugim stupom poznat je od njegova nastanka. To su fondovi
koji su nastali zakonom i u koje je uplaćivanje obvezno. To znači da će
država biti obvezna preuzeti njihove gubitke, jer je riječ o obveznoj
štednji. Kako će se to učiniti, drugo je pitanje. Ima li uopće drugi
stup smisla, to je također ozbiljno pitanje, ali prije svega za zemlje
koje ga nisu uvele.
• Hoće li deflacija biti veći problem od lanjske inflacije?
– Deflacija je veći problem od inflacije zato što je to kao razlika
između igre s negativnom sumom i one s pozitivnom ili, u slučaju visoke
inflacije, nultom sumom. U deflaciji se raspodjeljuju gubici, a to je
jedna veoma komplicirana operacija i može imati ozbiljne socijalne i
političke posljedice.
• Što će usporavanje ulaska u EU donijeti Hrvatskoj i državama u okruženju?
– Ne mislim da će doći do usporavanja ulaska u EU, osim ako zemlje
kandidati i potencijalni kandidati ne smanje tempo reformi koje su
nužne da bi se postalo članom EU. Mislim čak da bi ovo mogla biti
prilika da se taj proces, kao i proces uvođenja eura, ubrza. Najveći je
problem što ne postoje regionalne inicijative – štoviše, postoje
regionalne prepreke ili prepreke koje zemlje članice iz regije
stavljaju zemljama koje bi se učlanile. To je ta balkanizacija koja
može opet biti problem.
Neće biti nove željezne zavjese u Europi
• Hoće li EU preživjeti ovu krizu?
Može li jedan od scenarija biti i stvaranje željezne zavjese prema
nečlanicama, primjerice, državama s Balkana?
– EU će opstati i novih granica neće biti. Proces odlučivanja u EU
kompliciran je i dulje traje, zato što je stabilnost važnija od
promjena. Ali ova kriza upozorava na potrebu europskog odgovora i ja
mislim da će se on i naći. Ali u EU ništa ne ide brzo.
Pad cijena
U ovome trenutku centralna banka i nema izbora, što znači da će nastaviti činiti sve da očuva stabilnost tečaja. Guverner Rohatinski jasno je formulirao problem kako ga vidi središnja banka: nije važno, rekao je, je li negativna stopa rasta 1 ili 3 posto, bitno je da je kuna stabilna. Dakle, stabilnost kune plaća se nižim rastom. Sljedeći problem bit će pad cijena.
Uvoz pada svuda, naša regija nije iznimka
• Srbija, BiH i manjim dijelom Makedonija veliko su izvozno tržište hrvatskih tvrtki. Kako se te zemlje nose s krizom?
– Uvoz pada svuda i to će se nastaviti. Zasad situacija nije nigdje
dramatična i postoji interes da se utječe, fiskalnim i drugim mjerama,
da se potrošnja očuva, a to bi trebalo biti povoljno i za uvoz tih
zemalja, odnosno za izvoz na njihova tržišta. Hoće li se u tome i
uspjeti, ostaje da se vidi.
Obamin plan
• Kako ocjenjujete plan američkog predsjednika Baracka Obame?
– Mislim da je Amerika ponovno pokazala da nema problema s političkom
odlučnošću. Plan je dobar, ali su problemi veliki i mislim da je ocjena
da će biti potrebno nekoliko godina do punog oporavka realna.