Na prvu, Morten Kabell izgleda poput tipičnog Danaca. I baš poput tipičnog Danca, gdje god može, putuje biciklom. Ne čudi, stoga, što se, kročivši na zagrebačko tlo, ovaj bivši gradonačelnik Kopenhagena – šokirao.
– Vaš grad je jako, jako opasan za bicikliste - rekao je umjesto “dobar dan” vidno uznemiren i nastavio:
– To se tako lako može promijeniti. Imate prostora, ulice su dovoljno široke, a grad nije prevelik. U samo nekoliko godina mogli biste izgraditi infrastukturu koja bi omogućila nesmetan promet biciklima – u jednom dahu objašnjava gospodin Kabell što bi se dalo napraviti.
Najbrži način
U Zagreb ga je doveo posao. Naime, u sklopu Njuškalove konferencije New Link održao je veliko predavanje o tome kako gradove učiniti “bicikl friendly”.
A da zna o čemu govori, svjedoči činjenica da je za njegova mandata u Kopenhagenu napravljeno jako puno baš za one koji vole bicikle.
– U Kopenhagenu 62 posto ljudi kao glavno prijevozno sredstvo koristi bicikle. Ne zato što smo ekološki osviješteni, već zato što je to najbrži način. Idem li autom na posao, treba mi 45 minuta, s biciklom stignem već za 15 minuta – poentira Danac.
POGLEDAJTE VIDEO Kako izabrati pravila lokot za bicikl i kako se upotrebljava
No, što kada je loše vrijeme, kiša, snijeg, hladnoća?
– Nema lošeg vremena, postoji samo loša odjeća – šali se gospodin Kabell i dodaje:
– Kad je dobra infrastruktura i kad postoji vozačka kultura, a ljudi se odjenu primjereno, vožnja biciklom moguća je u svim uvjetima. Malo je teže po snijegu, priznajem, jer je sklisko, no, opet je lakše nego autom. Nema mukotrpnog traženja parkinga, čišćenja – zaključuje.
I iako sve to što govori zvuči dobro, nemoguće je ne pitati ga – odakle krenuti i koliko takav pothvat košta?
– Treba početi izgradnjom jedne duge rute. Spojiti točku A i točku B. Vi sad imate puno malih, nepovezanih staza, to je besmisleno. Treba izgraditi jednu dužu dionicu na nekom vitalnom pravcu i onda raditi logična križanja. I takva mreža se nezaustavljivo širi. Prostora ima, samo ga treba prenamijeniti. Nama u Kopenhagenu trebalo je 13, 14 godina da napravimo infrastrukturu kakvu imamo danas, a sve to stajalo je 200 milijuna eura. Za taj novac napravi se tri kilometra tunela. Kad se sve odvagne, cijena i nije tako visoka – zaključuje Morten Kabell.
Naravno, osim što štedi vrijeme, ali i okoliš, prednost vožnje biciklom je i u tome što je ujedno riječ i o – tjelovježbi.
Zadovoljan narod
– Naravno, to je i odličan način prevencije debljine s kojom se danas bori zapadni svijet. Ma bicikli su čudo – ponosno zaključuje Danac smiješeći se, što me podsjetilo da se stalno napominje kako su upravo Danci najsretnija nacija na svijetu, u čemu je tajna?
– Ne bih rekao da smo najsretniji, rekao bih da smo zadovoljni. Dobro živimo i to nas veseli – kratak je i jasan. Ipak, smiješak s lica izbrisalo mu je spominjanje nogometa koji sam izvukla kao as iz rukava. Hrvati možda nisu sretni, ali Dancima smo na nedavnom SP-u održali lekciju...
– Evo, taj dan kad je Hrvatska pobijedila na Svjetskom prvenstvu u Danskoj nitko nije bio sretan – zaključio je Morten.
>> Ovo su crne prometne točke u Zagrebu i okolici
E ti bi da se sad svi vozimo na biciklu. Ja sam se na poniju vozio do četrdesete, jer nisam imao ni za auto ni za motor, što zbog male plaće, što zbog šoka prelaska u kapitalizam, i sad, kad konačno imam pravi auto, ovaj bi me vratio opet na bicikl!.