Svi zagrebački taksisti moraju do 1. siječnja imati vozila bijele boje. Na cestama ih je trenutačno oko 400 bijelih od ukupno 1400 pa preostalih tisuću ima mjesec i pol da kupe nova vozila, oboje ih ili oblijepe bijelim naljepnicama. Ako to ne učine, već ove zime mogu očekivati novčane kazne i oduzimanje dozvola za taksiranje.
Tko bi tada zadovoljio NATO
– Odakle mi nekoliko tisuća kuna da prebojim vozilo koje bi tada još i izgubilo na cijeni – kaže Tomislav Miljenović, vozač metalik zelenog Audija. Vlasnik crnog Chryslera Željko Vujičić dodaje da sva vozila i ne nude u bijelim bojama te da je građanima važna usluga, brzina i cijena, a ne jedinstvena "farba". Ivan Pilko, potpredsjednik Udruženja Radio Taxi Zagreb, koje okuplja 1030 vozača, smatra da je riječ o nepotrebnom propisu i udaru na većinu taksista obrtnika, koji nema zakonsku podlogu.
– Zakon uvjetuje samo da je vozilo tehnički ispravno pa bi Grad umjesto da se bavi bojom auta više trebao poraditi na subvencijama da nam pomognu da kupimo vozila koja manje zagađuju – ističe Pilko. Dodaje da je suludo zahtijevati da sva vozila budu bijela zato što neki putnici zahtijevaju baš crna.
– Često iz hotela klijenti naručuju crna elegantna vozila, a prije nekoliko godina, kada je u Zagrebu bio summit NATO-a, organizatori su tražili 150 crnih vozila, što smo mogli zadovoljiti – kaže Pilko.
Bijela se boja, podsjeća, prvi put pokušala uvesti u Odluku o autotaksi prijevozu još 1992. godine, no od toga se odmah odustalo. Potom se opet, 2010. godine, pokušala uvesti dolaskom na tržište Cammea i Eko taxija, koji su bijele boje uz brojne reklame na vozilima.
– Tada odluka nije prošla, no 2013. je uvedena s odgodom do siječnja 2016. godine. A taj datum je sve bliže, pa smo još 21. rujna na adresu gradonačelnika Milana Bandića i Gradske skupštine poslali prijedlog izmjene Odluke o autotaksi prijevozu, kojim tražimo da se ukine stavka o boji vozila – kaže Pilko.
Predsjednik udruženja Jozo Kovačević u prijedlogu je obrazložio da je Grad, prije nego što je donio odluku u bijeloj boji, trebao dati objašnjenje o tome koji je njen smisao.
– Nama je razlog uvođenja bijele boje jednostavno neshvatljiv, nerazuman i nepotreban. Usto, važno je naglasiti financijsku zahtjevnost provođenja odluke u praksu jer je posljednjih godina zbog gospodarske krize, niže cijene i nelojalne konkurencije, naš posao na granici financijske isplativosti – kaže Kovačević.
Napominje i da bi promjena boje ili obljepljivanje vozila taksiste koštala i do nekoliko tisuća kuna, što je, uz ostale troškove, previše.
Taksisti se nadaju da će gradonačelnik prihvatiti njihove argumente te da će do kraja ove godine promijeniti odluku. S obzirom na to da nju mora prihvatiti i Gradska skupština, ona bi se trebala naći na sjednici 2. prosinca. Iz Skupštine doznajemo da je na nedavnom utvrđivanju dnevnog reda Bandić najavio i temu o taksistima, odnosno da postoji mogućnost da se bijela boja izbaci iz odluke.
Ne odnosi se na Uber
– Treba pričekati hoće li se o tomu uopće razgovarati, no ako pred zastupnike dođe jedan razborit i opravdan prijedlog, nema razloga da ga oni ne podrže – kaže jedan od gradskih zastupnika.
Sami taksisti nadaju se da će Grad zauvijek izbaciti boju vozila iz odluke, posebno zato što se ona ne odnosi na vozila koja taksiraju preko aplikacije Uber.
– Oni nemaju ni taksi oznake ni taksimetre ni račune, a vozače koji voze po svim propisima još se maltretira da moraju imati vozilo bijele boje.
To je apsurd jer ni bijela vozila koja koriste u Cammeu i Eko taxiju nisu više bijela, nego imaju više od 50 posto vozila prekrivenog reklamama, što je zabranjeno tom istom odlukom – ogorčen je jedan od taksista.*
U Njemačkoj je primjerice standardna boja taxija boja slonovače i to im nije nikakav problem. Ako nemaju novaca za bijelu boju (po mom mišljenju bi žuta bila bolja jer je uočljivija i jednoznačnija) neka vrate koncesije, jer ima dosta ljudi koji bi ušli u taj posao. Nelojalna konkurencija bez taksimetra? Ovi iz udruge Taxi Zagreb naštimaju tarifu koju žele, bez da to klijent primijeti. Prije desetak godina (kada još nisu imali konkurenciju) pitam koliko otprilike stoji vožnja Glavni kolodvor - Malešnica - veli taksista 100 kuna (koje mi je po taksimetru i naplatio). Par dana kasnije se vozim Gl. kolodvor - Utrine - opet 100 kuna. Nakon par dana Gl. kolodvor - autobusni kolodvor s dva kovčega u jutarnjim satima i opet 100 kuna. U Hrvatskoj su vozila većinom donje srednje klase ili kompakti, starija, neujednačenog izgleda, dijelom i kičasto ukrašena a u njima se u slobodno vrijeme prevozi što-šta. U Njemačkoj su vozila većinom Mercedesi E-klase do tri godine starosti, koja služe isključivo za prijevoz klijenata. U Njemačkoj su vozila, osiguranja i gorivo znatno skuplji, usluga bolja i jeftinija.