PROMO

Izvedba Indoša i Vrvilo na Trgu. Vrhunski eksperimentalni underground ponovo na ulicama Zagreba

Artupunktura
Foto: Ratko Mavar
1/18
16.10.2023.
u 10:32

Kao dio Artupunkture 2023., mapiranja novih vizija i ekosustava grada i projekta Društveni procesi, DB Indoš Kuća ekstremnog muzičkog kazališta izvela spektakularni eksperimentalni glazbeni performans na Trgu bana Josipa Jelačića.

U petak 13. listopada 2023. na zapadnom pločniku Trga bana Josipa Jelačića, Kuća ekstremnog muzičkog kazališta priredila je izložbu-akciju, a 14. listopada i upečatljivi radikalno-eksperimentalni kozmofonični performans Sampladelija u noći živih umrlika (ili, Matošiana kakva nikada nije bila), autora Damira Bartola Indoša i Tanje Vrvilo. 

Atraktivna izvedba je privukla brojnu publiku, a svi koji su prolazili Trgom bana Josipa Jelačića u petak i subotu 13. i 14. listopada zaustavljali su se ispred mnoštva željeznih skulptura, kutija ispunjenih oprugama i oklopljenim glazbenim instrumentima sa zatvorenim šaht poklopcima koje je osmislio izvedbeni i vizualni umjetnik Damir Bartol Indoš i imenovao Šahtofonima. Indoš je poznat kao legenda zagrebačke eksperimentalne scene, sa značajnom međunarodnom reputacijom.

Foto: Ratko Mavar

Šahtofonski instrumentarij za izložbu-akciju scenska je i zvučna atrakcija Kuće ekstremnog muzičkog kazališta autorskog dvojca Damira Bartola Indoša i Tanje Vrvilo, koji su 13.10. pozivali sve radoznale da zajedno s njima ozvuče mnoštvo spojenih željeznih opruga, okovanih harmonika i harmonija, dva trombona, električnu i bas gitaru, šahtofonizirane melodike, željeznu violinu, željezno violončelo, panele s bušilicama i wah-wah pedalama. Na šahtofonskom platou središnjeg zagrebačkog Trga spontano je formiran međunarodni improvizirani šaht orkestar svih dobi, a osobito su nadahnuti izvođači bila djeca. Iz megafonskih reflektofona izlazila je dramska petlja Božene Kraljeve, njezina davna izvedba Samotne noći Antuna Gustava Matoša na gramofonskoj ploči.

Foto: Ratko Mavar

Umjetnički šahtofonski instrumentarij postao je živa društvena zvučna skulptura kao dio dvodnevne interaktivne instalacije koja je uključivala izložbu-akciju prvoga dana i izvedbu kozmofoničnog performansa drugoga dana na istoj razini izvedbenog pločnika, prostora zajedništva izvođača i gledatelja sudionika društvenog i umjetničkog događanja. Izvedbene i prostorne točke trga označene su postavom Indoševog instrumentarija čiji se poklopci šahtova dovode u najveću blizinu njihova podzemnog ishodišta.

U subotu 14. listopada u 20 sati, u vrhunskoj radikalnoj glazbenoj izvedbi, isti šahtofonski intrumentarij za društvene i umjetničke akcije oživio je u kozmofoničnom performansu sinergije ekstremnoga glazbenog zvuka u javnom prostoru, aktivirajući temelje zagrebačkog eksperimentalnog performansa, zvuka i poezije.

Performans i glazbena izvedba Sampladelija u noći živih umrlika (ili, Matošiana kakva nikada nije bila) Damira Bartola Indoša i Tanje Vrvilo reanimira „mit umrlika“ Antuna Gustava Matoša uslojavanjem i remedijaliziranjem tekstova, slika i zvukova do hipertekstualnog delirija u umjetničkoj suradnji s glazbenicima iz radikalne post-punk glazbene skupine Trobecove krušne peći: Darkom Begićem, Ivanom Vinskim, Mariom Barišinom i Gordanom Dorvakom, glazbenikom iz bivše glazbene skupine SexA Ivanom Bilosnićem Bicom Evom Badanjak iz feminističke post-rock skupine ŽEN i posebnim izvođačem u ovoj izložbeno-izvedbenoj akciji slobodnim pjesnikom i legendarnim kantautorom Milanom Manojlovićem Manceom.

Foto: Ratko Mavar

Ekstremni naslov otkriva postdramsku praksu i tematsko žarište rada, umjetnički postupak sampliranja (uzorkovanja) kao metodu prisvajanja, variranja, kolažiranja i montiranja preuzetog materijala iz različitih vremena koji prožima pop-kulturu i žanr horora političkom aktualnošću. Međutim, performans vraća praksu i temu svom apsolutno suvremenom uporištu aktualizacijom Antuna Gustava Matoša uz 150. obljetnicu rođenja pjesnika i njegov „mit umrlika“ iz pariške pripovijesti Samotna noć (1900.), dok se oslanja na stilističko višeglasje, vivisekcije i nasilje nad živim tekstom i fragmentima briljantne interpretacije dramske glumice Božene Kraljeve iz 1969. glasom podvrgnutim ritmičkom grebanju naprijed-nazad i ponavljanju uživo.

Damir Bartol Indoš umjetničku je vizuru gradio kao član neoavangardne kazališne skupine Kugla glumište (1975. – 1982.), jedne od najvažnijih kazališnih, multimedijskih i interdisciplinskih skupina u Hrvatskoj i bivšoj Jugoslaviji. Kugla glumište stvorilo je novu koncepciju kazališta kao urbanog rituala i društvene situacije. Od 1990-ih, pod imenom DB Indoš Kuća ekstremnog muzičkog kazališta ostvaruje niz projekata i gostovanja u zemlji i svijetu s brojnim domaćim i stranim umjetnicima i glazbenicima. Njegov rad je iznimno cijenjen u svjetskim i domaćim eksperimentalnim krugovima, te predstavlja sam vrh takve umjetnosti u svijetu. Od 2005. u autorskoj suradnji s glumicom Tanjom Vrvilo realizira eksperimentalne kazališne radove i performanse u različitim izvedbenim i izložbenim prostorima.

Foto: Ratko Mavar

Tanja Vrvilo je izvedbena umjetnica, filmologinja i filmska kustosica čiji rad povezuje radikalne umjetničke prakse i obrazovanje. Osim suradnji s Indošem, od 2007. autorica je i kustosica Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma, značajno međunarodnog festivala o politikama filmskog kustostva iz Zagreba. Bavi se esejistikom iz područja eksperimentalnog i umjetničkog filma, surađuje s brojnim muzejima, predavala je na međunarodnoj filmskoj akademiji film.factory slavnog Béle Tarra u Sarajevu, a sada predaje na Umjetničkoj akademiji u Splitu.

Izložba-akcija i zvučni performans izvedeni su sklopu projekta Društveni procesi koji se bavi radikalnim i društvenim umjetničkim praksama u javnom prostoru, a sve skupa je dio ovogodišnje Artupunkture, manifestacije koja promišlja Zagreb kao konstantno mjesto novih i istraživačkih umjetničkih i kulturnih praksi u svim dijelovima grada, u organizaciji Turističke zajednice grada Zagreba s ciljem afirmiranja svijesti o Zagrebu kao jednom od kulturnih centara Europe. Razna događanja ovih dana, kao i ovaj vrhunski underground performans dokazuju da je Zagreb to oduvijek i bio.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije