NA DANAŠNJI DAN

Jedna od najstrašnijih tramvajskih nesreća šokirala je Zagreb: U kobnom tramvaju broj 13 poginulo 19 ljudi

Mirogojska nesreća
Foto: Davor Višnjić/PIXSEL
1/6
31.10.2022.
u 09:53

Bila je to najteža tramvajska nesreća u svjetskoj povijesti, a o tragediji koja je cijeli grad zavila u crno pisao je i sam ZET u svojoj monografiji, objavljenoj povodom 120. rođendana.

Na današnji dan 1954. godine dogodila se stravična nesreća kad je tramvaj broj 13 vozeći s Mirogoja iskočio iz tračnica, a život je izgubilo 19 ljudi.

Kao danas, bio je dan prije Svih Svetih. Tramvajska vožnja kao i svaka druga. No, malo tko je znao da će taj dan biti zapamćen kao jedan od najtragičnijih u povijesti Zagreba. A problem je bio u kočnicama. 

Tog dana, 31. listopada 1954. godine, u nesretnoj 13-ici vozilo se 60 putnika prugom od Mirogoja prema Gupčevoj Zvijezdi. Međutim, došlo je do nesreće u kojoj je poginulo 19, a ozlijeđeno 37 osoba. Tramvaj je skočio iz tračnica kod Gupčeve zvijezde, nekoliko puta se prevrnuo oko svoje osi, srušio nekoliko stabala i zabio se u željezni stup. 

U Mirogojskoj ulici stoji spomen ploča za stradale u nesreći.

Foto: Facebook Leo Nicolier

Bila je to najteža tramvajska nesreća u svjetskoj povijesti, a o tragediji koja je cijeli grad zavila u crno pisao je i sam ZET u svojoj monografiji, objavljenoj povodom 120. rođendana. Prepričava tako kako je vozač tog dana primio šezdesetak putnika, jer u se na Mirogoj vozila motorna kola bez prikolice. Polazeći kraj mirogojskog stajališta, vozač je otpustio ručnu kočnicu za 4 od 5 okretaja, i puštajući se nizbrdo i ulazeći u prvi zavoj htio je uključiti tračničku kočnicu, no primjetio je da ona ne djeluje. 

 Kad je već pokušao kočiti ručnom kočnicom, uza sipanje pijeska, kola su već dobila takvu brzinu da je za kočenje ručnom kočnicom, u nizbrdici, bilo prekasno.  Tramvaj je jurio sve većom brzinom i na zadnjem zavoju polumjera 80 metara, ispred Gupčeve zvijezde, izletio je iz tračnica. Prema nekim zapisima, brzina tramvaja bila je veća od 80 kilometara na sat. Vijest o nesreći brzo se proširila metropolom, građani su panično nazivali bolnice i odlazili na Zavod za sudsku medicinu, dok su liječnici prionuli na posao spašavanja  ozlijeđenih putnika. Prizori koje su mogli zateći, prisjećaju se kasnije ljudi koji su sudjelovali u istrazi tog slučaja, bili su stravični. Neke ljude moglo se identificirati samo po tome s kim su se nalazili u društvu, a za identitet nekih doznali su putem otisaka prstiju. 

Foto: Davor Višnjić/PIXSEL

- Nakon iscrpne sudske rasprave presudom je utvrđena vozačeva krivnja jer je neoprezno i nepropisno krenuo i nije pravodobno kočio ručnom kočnicom. Z bog te nereće obustavljen je tramvajski promet na dionici Gupčeva zvijezda - Mirogoj, a ponovno je bio uspostavljen tek 1964. godine - piše u ZET-ovoj monografiji. Nova motorna kola na toj pruzi bila su kasnije posebno opremljena električnom, jakom zračnom, elektromagnetskom (tračničkom) i ručnom kočnicom a vozila su, uz propisane najveće brzine, prema Mirogoju do 15. svibnja 1967. godine, od kada su taj posao "preuzeli"  autobusi.

Video - Strašan incident u tramvaju u Zagrebu: Huligani tuku mladiće

Komentara 2

NO
nori
10:14 31.10.2022.

Broj 13 ili 21 kao što piše na spomen ploči !?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije