Takozvana “pravednija” naplata odvoza komunalnog otpada prema volumenu, a ne prema kvadraturi stana, trebala bi nakon nekoliko odgoda konačno zaživjeti iduće godine.
Kako kažu u Ministarstvu zaštite okoliša, uredba o komunalnom otpadu na koju se već dulje čeka trebala bi uskoro biti donesena, a prema njoj će gradska Čistoća izmijeniti dosadašnji cjenik za uslugu odvoza smeća.
Veći računi u lipnju?
– Uredba je prošla javnu raspravu i u tijeku je obrada prikupljenih primjedbi. Očekujemo da će se naći na Vladi krajem siječnja 2015. – objasnili su u resornom ministarstvu i odgovorili na pitanje kad bi se o tom dokumentu moglo odlučivati, nakon čega bi trebao stupiti na snagu. Tada će svaki grad za svoje područje morati definirati način prikupljanja miješanog komunalnog otpada, uključujući učestalost odvoza i cijenu usluge, i to tako da je jedan dio cijene fiksan i vezan uz trošak održavanja sustava, a drugi dio uz količinu otpada koje kućanstvo proizvodi.
Novi način najviše bi mogao pogoditi obitelji koje žive u manjim stanovima i koje će zbog veće proizvodnje smeća morati zakupiti veće spremnike za koje će u konačnici plaćati i veću cijenu nego dosad. Ona bi pak mogla biti prikazana na računima koje će dobiti u lipnju.
– Sigurni smo da ćemo imati pola godine vremena za prilagodbu koju ćemo definirati u odluci. Zagreb ima 370.000 kućanstava kojima odvozimo smeće, pitanje je kako ćemo mi uopće uredbu koja već dobrano kasni moći primijeniti. Mi ne možemo napraviti novi cjenik jer ga bez uredbe nema smisla ni donositi pa će nam za sve trebati vremena – kazali su nam iz gradske Čistoće.
Osim problema s definiranjem cijene, veliki problem bit će sklapanje ugovora koje će Čistoća morati ugovoriti sa svakim predstavnikom suvlasnika stanara. Njime će stanari odlučiti koliki spremnik u zgradi žele i koliko će im ga puta Čistoća prazniti. Tako će plaćati i cijenu koja će se dijeliti na ukupan broj stanara. Upravo ta odluka koja se prepušta stanarima mogla bi biti sporna.
– Zamislite Mamuticu koja ima stanovnika kao manji grad u Hrvatskoj. Rijetko se stanari mogu dogovoriti i o manjim stvarima pa će plaćanje Čistoći biti kompliciranije – dodali su u podružnici koja odluku i uredbu treba provesti.
Do 2020. zacrtano
No, prema uredbi, moguće su i uštede, ovisno o tome koliko će građani reciklirati. Time će manje puniti spremnike i smanjiti broj odvoza.
– Uredba definira cilj povećanja količine odvojeno prikupljenog korisnog otpada, stakla, plastike i papira po godinama, tako da 2020. dođemo do zacrtane obveze odvojenog prikupljanja 50% stakla, papira, plastike i metala – kažu u Ministarstvu zaštite okoliša.
Znači, račun za odvoz se podijeli na sve jednako? Kao što se nekad plaćala voda pa je EU donijela odluku da je to protuzakonito. Svaki građanin mora platiti samo koliko potroši! Ili koliko smeća napravi. U startu se krše zakoni i pravila EU...Umjesto da gradski uhljebljenici, pardon, zaposlenici odrede koliko će tko plaćati, lakše je ovako. Neka se stanari raskupusaju međusobno. Svakom jednako. "Najpravednije". Svakako najlakše za predstavnika stanara kojem su uvalili novi posao. Isto četveročlanoj obitelji kao i samcu. Posebna su pak priča cjelodnevna dežurstva uz kontejnere za smeće na ulici, da nam netko ne ubaci svoje smeće, ali za to "zadovoljstvo" treba ipak pričekati pola godine. Bit će krvi do koljena. U zemlji balkanoidnih divljaka i birokratske mafije na brdovitom Balkanu.