Još nemate bicikl? Specijalizirane trgovine, dućani sa sportskom opremom, web-shopovi i oglasnik. Mjesta su to gdje se može nabaviti nova “pila” na dva kotača. A osim što je riječ o prijevoznom sredstvu koje čuva okoliš i ljudsko zdravlje, idealno će doći i za 38. Večernjakovu biciklijadu koja će se 28. lipnja, uz bogat popratni program, održati na Jarunu. Kako bi vožnja protekla bez problema, pak, pri kupnji bicikla valja obratiti pozornost na nekoliko važnih stvari.
– Najprije se mora se ustanoviti kuda se i kako planirate voziti kako bi se odredilo koju vrstu trebate. Postoje, naime, različite kategorije, odnosno gradski, cestovni, cross i brdski bicikli. Tu su još i touring bicikli, BMX, dirt jump i slično, koji su manje zastupljeni kod nas – govori Božidar Katanović iz Marko-Projekt bikeshopa u Središću.
Sigurnost na prvom mjestu
Za one koji žele dati prednost udobnosti, idealni su gradski bicikli, koji imaju vrlo komfornu poziciju sjedenja i glatke gume za bolju efikasnost, odnosno manju potrošnju energije, a cijene im se kreću od 1600 do 4200 kuna. One koji vole izazov češće će privući cestovni bicikli, popularne “specijalke”, koji su isključivo za asfalt. Vrlo su lagani, s iznimno uskim i glatkim gumama za što manji otpor, zbog čega mogu postići velike brzine. Brdski su bicikli, pak, kao što sam naziv govori, namijenjeni “off-road” vožnji, imaju sportski položaj i šire ripnaste gume, a stoje i do 50.000 kuna.
– Tu su i cross bicikli, koji su hibrid gradskih, cestovnih i brdskih te su trenutačno jedna od najpopularnijih kategorija za rekreativce. Imaju vrlo udobnu poziciju sjedenja, uske i glatke gume s laganom ripnom pa su pretežito za cestu, ali sposobni su podnijeti i makadamske i lagane šumske puteve – objašnjava Katanović. Njihove se cijene, dodaje, kreću od 3500 do 15.000 kuna.
Nakon što se odabere prava vrsta, na redu je, dodaje, oprema.
– Gume i kočnice najvažniji su dijelovi i iz sigurnosnih razloga treba paziti da su uvijek ispravne – ističe Katanović.
Sigurnost je na prvom mjestu, slažu se u specijaliziranoj trgovini Giant u Ulici Grada Mainza, no valja voditi računa i o tome da se odabere dobar okvir, prilagođen vozaču, jer o tome ovise ostale komponente bicikla.
– Najveća je greška što mnogi misle da je to samo okvir. No on je najvažniji dio bicikla i treba se raspitati koliko sile može podnijeti, savija li se, je li mekan ili tvrd... – objašnjava Luka Ferderber. Žene, primjerice, imaju bicikle sa spuštenim ramama da se lakše mogu popeti na njih, a oni za muškarce napravljeni su s višim.
Plus redoviti servis
– Može se točno i precizno izmjeriti koja veličina treba vozaču. To se zove fitting, a računa se tako da se prvo izmjeri visina biciklista i mjera unutrašnje dužine noge. Zatim se mjere množe s predodređenim vrijednostima koje ima svaka kategorija i dobije se veličina okvira u inčima – ističe Ferderber. Posljedice koje mogu iskusiti vozači zbog krivog odabira bicikla ili nekih njegovih dijelova su bol u leđima i mišićima. A da se spriječe i druge ozljede, poput pada zbog neispravnog prometala, sugerira se i redovito servisiranje.
– Koliko često, ovisi o tome koliko se često bicikl vozi, kako se šaltaju brzine, je li vozač “tvrd”..., ali u pravilu stanje bi trebalo provjeriti svakih 1000 do 2000 prijeđenih kilometara – savjetuje Ferderber.