Budući da je samo gornji dio stakla na zadnjim vratima bio proziran, a donji zamagljen, Marko je podigao suprugu Sanju na ramena da bi uspjela razgledati unutrašnjost starog Volkswagenova kombija.
– Hajde, dobro pogledaj! Jesu sva sjedala unutra? Ima li tepih na podu? Je li jako uništen? – davao joj je upute suprug, na što mu je ona odgovorila da bi bilo bolje da su uzeli ljestve pa da sam pogleda. Ta je ideja zapravo čak i pala na pamet dvojici prijatelja koji su pak gledali kamione za vuču. Trebalo im je dobro pregledati i krov, da ne bi možda bio udubljen ili oštećen.
Ne smije se ni sjesti u njih
Osim penjanja, bilo je na velikom parkiralištu u Sesvetama s 235 izloženih automobila i zavlačenja pod vozila da bi se provjerilo je li motor još na mjestu. Virkanjem kroz staklo, probali su ljudi očitati i broj kilometara, a bilo je i kalkulacija je li “automatik“ ili ima ručni mjenjač, te radi li elektronika još uvijek.
Kreativnosti u vizualnom razgledanju automobila nije nedostajalo na skladištu TRCZ automobila koji danas organizira javnu dražbu službenih vozila. Zadnja je dva dana ondje trajao razgled ponuđenih vozila, pri čemu su potencijalni kupci smjeli samo gledati.
– Ljudi ne mogu sjesti u auto, probati ga upaliti ili voziti, ne smiju čak ni otvoriti haubu. Previše je automobila i previše je ljudi i to nam se ne bi isplatilo – objasnio je Marko Perić, voditelj licitacije na kojoj je određena početna cijena automobila, a potom se kupci nadmeću baš kao u filmovima. Svi koji danas sudjeluju na dražbi već su uplatili jamčevinu za vozila za koja se žele nadmetati, odnosno 10 posto početne cijene.
Riječ je o mjeri sigurnosti, objašnjavanju u TRCZ-u, a kupcima koji ništa ne kupe, novac se vraća. Početne su cijene automobila od 200 kuna do 155.000 kuna. Najjeftiniji su bili bivši policijski VW golf iz 1997. te Betamotor tempo 16 iz 1988. godine. Najveću je početnu cijenu dosegao BMW 520 d iz 2011. godine, a bilo je tu i vozila hitne pomoći, motora pošte, starih Lada Hrvatskih šuma, ali i nekoliko novijih Audija iz Ministarstva gospodarstva i Ministarstva regionalnog razvoja.
Ako ne vozi - u dijelove
Iako su se mnogi složili da je ovakva kupnja veliki rizik i da treba imati puno sreće, parkiralište je puna dva dana bilo puno. Ipak, većinom je bila riječ o mehaničarima, a tek onda o pojedincima koji su privatno došli u kupnju.
– Ako auto vozi, sredim ga i prodam po višoj cijeni. Ako mu nema spasa, prodam dijelove i opet nisam na gubitku – objasnio je automehaničar Krešimir iz Novog Zagreba koji redovito sudjeluje na licitacijama. A prvi je put na nju došao Zagrepčanin Boško Milivojević koji u Istri ima ranč s konjima, pa će mu dobro doći MUP-ov Land Rover Defender. Kako bi što bolje prošao, poveo je sa sobom prijatelja automehaničara da mu pomogne.
– Početna cijena mu je 7700 kuna i nadam se da neće prijeći 11.000. S time da je u lošem stanju pa ću morati još uložiti – rekao je Boško te zaključio da se ovakva kupnja ipak isplati. Istog je mišljenja bio i Ivek iz Sesveta koji je odlučio kupiti Mercedes iako je bio gotovo siguran da nema motor. – I da me bicikl vuče, ipak se vozim u mečki – rekao je kroz šalu Ivek te otkrio da će ga, ne bude li radio, prodati u dijelovima.