Dva su se tramvaja okrznula, jedan je pritom iskočio iz tračnica, a promet jučer ujutro Držićevom zaustavljen je na dva sata. I to upravo između sedam i devet, kada nema tko nije na jednoj od najprometnijih gradskih ulica. Kašnjenje ne bi ni bilo toliki problem, kažu Zagrepčani, jer nezgode se događaju, da se nisu usred kolapsa našli apsolutno svi u drugim tramvajima koji su se približili mjestu sudara.
Spojeni s dispečerima
– Vozačima očito nitko nije javio na vrijeme da trebaju preusmjeriti tramvaje – kažu nam čitatelji, dok iz Sindikata Zagrebačkog holdinga - ZET Zagreb govore kako te “dojave” nisu baš najjednostavnija stvar. Kako objašnjavaju, sustav kojim su umreženi tramvaji i glavni dispečerski centar, a i informatički sustav općenito, ima već 13 godina i ne funkcionira baš najbolje. Potvrđuju nam to i iz ZET-a, gdje kažu kako će uskoro raspisati oko 40 milijuna kuna vrijedan natječaj modernizacije i nadogradnje sustava za nadzor i upravljanje prometom, kojem cilj neće biti samo bolja komunikacija centra i vozača nego i lakše snalaženje putnika s voznim redovima autobusa i tramvaja.
Video – Nova vozila ZET-a
– Dosta toga nam šteka jer, kako je oprema iz 2006., ne mogu se više nabaviti ni svi rezervni dijelovi. Nadamo se da će se modernizacijom izbjeći situacije poput ove na Držićevoj – govore nam u ZET-u, pa objašnjavaju da će novi sustav konkretno značiti javljanje preko razglasa putnicima promjene u ruti ili vrijeme kašnjenja, dogodi li se nepredviđena situacija, a u tristotinjak vozila sami će Zagrepčani na displejevima moći pratiti kretanje tramvaja na digitalnoj karti.
Ili, u prijevodu, u vozila će se postaviti ekrani na kojima će biti shematski prikaz položaja tramvaja u odnosu na stajališta na trasi linije, a uz to, prikazivat će se i moguća presjedanja, odnosno spojevi s drugim tramvajima. Također, na istim tim ekranima prikazivat će se i informacije o stanju u prometu, odnosno o odstupanjima, zastojima ili prekidu prometa, a preko zvučnika u svakom će se vozilu s informacijama moći obratiti direktno djelatnici iz dispečerskog centra. S njima će biti umreženi i vozači, i to ne samo glasovno, već i putem računala s ekranom na dodir, koja će se postaviti u njihove kabine, a preko kojih će dobivati poruke o stanju na trasi na kojoj voze.
Ono što se također planira jest da djelatnici ZET-a u svako vrijeme mogu javiti stanje u svom tramvaju i busu, odnosno ima li gužvi ili nema, kako bi se na liniju moglo poslati dodatno vozilo.
Sve će biti umreženo
– Plan je da se vozače preko ekrana upozorava, primjerice, prekorače li dozvoljenu brzinu, a oni u centar odmah dojave kad im se, recimo, dogodi kvar – kažu u ZET-u, gdje se planira razvijanje i aplikacije za putnike. Kad se instalira, također će moći vidjeti put pojedinog tramvaja te znati sve o tome kad dolazi na određeno stajalište. Pogrešaka bi, kažu u ZET-u, trebalo biti manje i na informativnim displejevima koji su postavljeni na tramvajskim i autobusnim stajalištima.
– Kako će sve biti umreženo, a i novo, nadamo se da će funkcionirati besprijekorno pa se ne bi više trebalo događati da, primjerice, piše da vozilo dolazi za tri minute, a stigne za pet ili jednostavno nestane s ekrana, što se, nažalost, znalo događati – kažu u ZET-u, dok se u sindikatu nadaju da sva ta modernizacija neće loše utjecati na vozače. Točnije, kako kažu, oni koji upravljaju vozilima primarno bi se trebali koncentrirati upravo na vožnju, a ne na brojenje putnika ili javljanje stanja u prometu. Slažu se, međutim, da je krajnje vrijeme da se sustav za nadzor prometa unaprijedi.
GALERIJA Fotografije koje su nas nasmijale, ali i šokirale: Najveći hit dolazi iz Zagreba
ZET laže. Studenti FER-a su napravili besplatnu aplikaciju za pametne telefone koju je ZET onemogućio jer joj je zabranio pristup serveru. Toliko o žellji ZET-a da se nešto unaprijedi ili modernizira, a osim toga ZET je pun neznalica na pozicijama.