Čak 30 posto automobila koji prometuju središtem glavnoga grada u potrazi je za parkirališnim mjestom. A da bi se riješio problem manjka parkirališnih mjesta te sustigao standard drugih europskih metropola, potrebno ih je sagraditi, prema procjeni prometnih stručnjaka, još 6815. Taj se problem ne može riješiti, smatra gradonačelnik Milan Bandić, bez izgradnje novih podzemnih garaža. To rješenje podupire i studija nastala još 2007. godine, koja je izrađena na temelju natječaja Grada Zagreba. Ne bi bilo loše, stoga, razmišljaju u gradskoj upravi, da se situacija na terenu ponovno snimi te studija “pofriška” kako bi se problem mogao riješiti relevantnijim parametrima. Prva faza masterplana koji bi riješio probleme vezane za promet u Zagrebu, a u koje ulazi i nedostatak parkirališnih mjesta, već je izrađena, naručena je i druga.
Autom do stanice pa na vlak
No prvo se mora, objasnio je gradonačelnik, izmijeniti Generalni urbanistički plan. Jer studija rješavanja problema parkiranja u središtu Zagreba, koju je 2007. izradio danas umirovljeni prometni stručnjak te dugogodišnji dekan Fakulteta prometnih znanosti Ivan Dadić, više ne vrijedi zbog odluke Gradske skupštine donesene tri godine poslije, prema kojoj je zabranjeno graditi garaže u Donjem i Gornjem gradu.
– Posljednjih dana predsjednik Skupštine Andrija Mikulić imao je presicu kada je bilo govora o poskupljenju parkiranja i rekao je, ako se ne varam, da je jedna od mjera koja bi mogla smanjiti poskupljenje i poboljšati situaciju izgradnja garaža u centru grada. Evo prilike za predsjednika Skupštine i gradske zastupnike da u 7. mjesecu donesu zaključak prije izmjene GUP-a na jesen da se ukine ta famozna odredba iz 2010. godine – kazao je gradonačelnik Bandić. Studija profesora Dadića, naime, predlaže izgradnju do četiri etaže podzemnih garaža na Strossmayerovu trgu, u Preradovićevoj i Gajevoj ulici te ispod Trga Republike Hrvatske. No njihovom realizacijom, naglašava profesor Dadić, problem parkiranja u središtu ne rješava se potpuno, već je za to pitanje potrebno gledati puno šire.
– Daleko od toga da garaže nisu potrebne. Ona u centru Cvjetno je najpopunjenija, a najskuplja je u gradu. U Beču također imate garažu odmah pokraj katedrale. No ponajprije se mora raditi na kvalitetnijem javnom gradskom prometu te željezničkom prometu. Tako se to radi u svim gradovima u svijetu. Od Edinburgha do Glasgowa, primjerice, ima 60 kilometara željezničke pruge i uz svako stajalište postoji parkiralište na kojem ljudi ostavljaju svoje automobila te odlaze na vlak. Isto je i u svim njemačkim gradovima, a kod nas je željeznički promet potpuno zapostavljen – kaže Dadić.
U centru Beča – 4 eura
Na problem manjka parkirališnih mjesta već godinama upozorava SDP-ov zastupnik u Skupštini Zvane Brumnić, koji tvrdi da se sve što se u prometu u Zagrebu izgradilo u posljednjih 20 godina, od parkirališnih mjesta do javnih garaža, izgradilo bez cjelovite prometne studije i potpune analize, a da bi se garažama trebao osigurati veći broj parkirališnih mjesta, smatra i Grgo Jelinić iz Stranke međugeneracijske solidarnosti Hrvatske. Parkiranju se u Europi, pak, pristupa i visokim cijenama ili naplatom ulaska u centar grada. Želite li se parkirati pokraj Bečke državne opere, sat vremena platit ćete četiri eura.
Pogledajte i galeriju: Najgori od najgorih: Možete li vjerovati da su se ovako parkirali?
pitajte Bandića,on je taj "stručnjak".