Koliko je dugačka-biciklističko rolerska staza na Jarunu? Asfaltirana cesta oko jezera ima točno – šest kilometara. A Banski dvori su “palača koja se nadovezuje na dugačku baroknu jednokatnicu koja služi u reprezentativne svrhe”. I uz nezaobilaznu nadopunu kako su tamo nekoć stolovali hrvatski banovi. Ukratko, dio je to sadržaja pitanja i skripte iz koje “štrebaju” budući zagrebački taksisti dok uče za obvezan ispit o poznavanju grada. Nakon takvih informacija ne čudi što redovito 80 posto potencijalnih taksista na tom ispitu ne zadovolji. Konkretno, posljednji put od njih 18 ispit ih je položilo pet.
Komisija područnog Ureda gradskog odjela za promet, koja prosuđuje znaju li vozači dovoljno o gradu u kojem rade, zatrpana je poslom. Radi se svaki dan, a ne kao prije – samo vikendom – dok na ispite o poznavanju grada dnevno dolazi 20-ak potencijalnih taksista.
“Ne baš svaki detalj”
Od članova komisije, kojom predsjeda Dubravko Mahović iz gradskog Ureda za promet, doznali smo da su se “nagledali svega i svačega”. Iako taksisti moraju znati sve o Zlatnoj buli, osnivanju Kaptola, povijesnim mjestima, građevinama i sličnom, glavni se dio ispita ipak odnosi na poznavanje ulica grada i institucija smještenih u njemu. Međutim, kako ističe Neda Žic iz Turističke zajednica grada Zagreba zadužena za odabir pitanja i procjenu znanja taksista, komisija nije prestroga. Kako kaže, od ispitanika se ne zahtjeva “baš svaki detalj”, no osnovna znanja o gradu u kojemu prevoze putnike, dodaje, moraju svladati.
– Program po kojem polažu ispitanici nismo sami odabrali nego je to zadano – rekla je Žic.
No, taksistima je to svejedno. Osim povijesti traži se, jasno, da znaju gdje se što u gradu nalazi. Tako trebaju znati gdje su pansioni, hoteli s dvije do pet zvjezdica, ali traži se i iznimno dobro poznavanje zagrebačke gastroponude.
Moraju znati koji su restorani vegetarijanski, riblji, u kojima se služi talijanska, indijska, meksička, japanska, a u kojima kineska hrana.
Tu su još i klubovi, barovi, pivnice i diskoteke, kojih je na popisu 81, te 47 veleposlanstava, od onoga Sjedinjenih Američkih Država pa sve do onoga Suverenog viteškog malteškog vojnog reda.
Ako ne polože, nema prakse
Za buduće taksiste pozitivno je jedino to što, odustanu li od polaganja, ne moraju ponovno platiti ispit, već mogu bez dodatne naknade polagati u sljedećem slobodnom terminu.
Ako padnu na teoretskom dijelu, na praktični dio ispita koji se sastoji od simulacije taksi-vožnje ne mogu izići te ponovno moraju na račun Grada uplatiti punu cijenu – 700 kuna. U slučaju da prođu teoriju, a padnu na praktičnom dijelu, plaćaju “samo” pola cijene, odnosno 350 kuna.
još malo pa će morati završiti i osnovnu školu.