Obrastao u travu i raslinje visoko i do tri metra, putnički vlak koji je 78 godina (1901.-1979.) povezivao Zagreb i Samobor, doslovce trune na otvorenom.
Okružen "grobljem vlakova", kako kolokvijalno zovu dio Ranžirnog kolodvora u Buzinu, gdje se smjestila "Srebrna strijela" koja je vozila prugom Samoborček, rijetki će uočiti ovaj putnički vlak koji se sastoji od dviju lokomotiva i jednoga vagona, a u pogon je pušten 1962. godine. Sreća da je od aluminija - komentirat će zaljubljenici u željeznice.
Ništa od obnove pruge
No, postoji ideja koja bi Strijeli dala novu namjenu. Hrvatske željeznice, koje su vlasnici ovoga povijesnog vlaka, preuredile bi ga i postavile na novi autobusno-željeznički kolodvor u Samoboru. A vlak bi se koristio kao kulturno-izložbeni, turističko-informativni i edukacijsko-povijesni centar, svojevrsni vremeplov.
–Dalje od načelne ideje da bi se to moglo financirati iz europskih fondova nije se otišlo. Potrebno je definirati eventualne troškove koje bi sam projekt zahtjevao, kao i mogućnosti svih partnera u financiranju projekta, jer je kod prijave na fondove EU potrebno osigurati sredstva koja zahtijeva nacionalno sufinanciranje, dakle udio koji moraju platiti domaći partneri na projektu - objasnili su nam o toj ideji iz HŽ Infrastrukture, te dodali da su u svibnju prošle godine o projektu "Samoborska srebrna strela" razgovarali i s Gradom Samoborom.
Iz Grada kažu da podržavaju ideju.
-Ovaj projekt trebao je biti dio puno većega, ponovnog povezivanja Samobora i Zagreba željeznicom. Čini se da je HŽ od pruge odustao zbog neisplativosti, no ako se izlaganje i revitalizacija vlaka može provesti, zainteresirani smo - kažu iz Grada Samobora.
Vlak bi, poručuju iz HŽ Infrastrukture, ostao u vlasništvu i fundusu Hrvatskoga željezničkog muzeja kao zaštićeno pokretno kulturno dobro. Način je to da se spriječi njegova daljnja devastacija, obzirom na to da Hrvatski željeznički muzej još uvijek nema riješen status niti smještaj. Muzej naime, broji 106 vozila, od kojih je 99 na otvorenom i propada.
Treba detaljno rastaviti
–Vozila naročito oštećuju sakupljači sekundarnih sirovina - kažu iz HŽ Infrastruktrure, ističući da su s problemima Hrvatskog željezničkog muzeja, od smještaja muzejskih vozila do velikih iznosa za obnovu muzejskih vozila, upoznati i u Gradu Zagrebu kao i u Ministarstvu kulture.
A da bi se obnovio Samoborček potrebno je 616 tisuća kuna za obnovu i konzervatorske radove te dodatnih 10 tisuća za čišćenje vegetacije oko vlaka.
–To je novac koji, nažalost, HŽ Infrastruktura ne može osigurati. Obnova ima smisla ako se obnovljenom vlaku osigura smještaj pod nadstrešnicom uz videonadzor jer su tako preporučili konzervatori, kažu.
Konzervatorski elaborat izrađen je još 2013. godine, a da bi se kompozicija premjestila potrebno ju je detaljno rastaviti, izraditi dijelove koji nedostaju i obnoviti postojeće.
Da nam je HZ vodjen od postenih ljudi nebi danas bio gdje je, sve je pokradeno zapusteno i sramotno propalo. Sad kad vidim kako nam vlakovi voze iz Zagreba u Zagorje moram reci da je vrlo mala razlika brzine kako kako je bila 1958-1960 jedino su sad ti tko zna odkuda vagoni nesto udobniji. Sve to je jadno za danasnjicu, zato bolje da sa samoborcekom ni ne pocnemo , mozda nesto kasnije dok se ta koruptna i nesposobna zeljeznicka generacija ne makne. Vecina ljudi siguran sam radje bi putovala vlakom u ZG da se pruga elektrificira a sa time bi se povecale i brzine vlakova bar na 80-90 KM/h i autobusi nam nebi zagadjivali zrak a i puno jeftinije bi bilo za putnike.