U POVODU

Zapad postao ovisan o Istoku

12.09.2008.
u 17:15

Rusi su u prvih sedam mjeseci ove godine kupili 1,45 milijuna novih automobila. Predviđa se da će se u Rusiji do kraja ove godine prodati 3,15 milijuna novih vozila.

To je 700 tisuća više negoli prošle godine. Najjače europsko tržište, Njemačka, progutat će ove godine 3,23 milijuna novih automobila, što je tek za 80 više nego prošle godine. Znači, Rusija će u vrlo kratko vrijeme postati najjače europsko tržište za automobile.

No, nije stvar samo u količini nego i u vrsti vozila koje Rusi kupuju. Za automobilsku industriju Rusija je pravi eldorado jer tamo je vrlo lako prodati automobil s jakim motorom i puno opreme, bez obzira na klasu kojoj pripada. Lexusi, hummeri i slične dosad egzotične marke uobičajena su pojava na ruskim cestama, a mercedesi i BMW-i stara su vijest.

Stat ćemo na automobilima i nećemo se zamarati količinama prodane potrošačke elektronike, skupe odjeće i kozmetike, jer već ove brojke dovoljne su za objašnjenje činjenice da se Zapad nije odlučio na ama baš nikakve sankcije Rusiji nakon napada na Gruziju, a tako će vjerojatno biti i s dodatnim utezima na vazi globalne ravnoteže, Indijom i Kinom, dođe li Zapad s njima u sličan konflikt.

Ako prihvatimo da se današnji kapitalizam zasniva na čistom konzumerizmu, onda je jasno da strateški resurs više nisu nafta i plin, pa čak ni oružane snage i nuklearne rakete, već – tržište. Proizvedenu robu, naime, negdje treba i prodati, a zapadna su tržišta već dvadesetak godina u stagnaciji. Zapravo je jedini realan uspjeh politike koja je dovela do rušenja Berlinskog zida upravo otvaranje novih tržišta.

Ali, cijena je pristupa tim tržištima neizbježna uspostava ravnoteže na nov način. Jači je onaj koji raspolaže većim tržištem i čija populacija ima veću kupovnu moć. To Rusija očito jest i zato se odjednom Zapad našao u položaju koji vjerojatno nije očekivao – podređenom. Njegova ekonomija ovisi o velikim i rastućim istočnim tržištima, Rusiji, Kini i Indiji.

Bez tog novca on više ne smije, situacija je došla toliko daleko da se upravo tamošnjim biznismenima prodaju tradicijske vrijednosti poput nogometnih klubova kao što je Chelsea ili ponosa britanske autoindustrije što su Land Rover i Jaguar. Kinezi, pak, ulažu velike novce u financijska tržišta, a ulazak na svoje dopuštaju pod izuzetno rigoroznim uvjetima. Istodobno nimalo ne mijenjaju svoju politiku.

Tako su odjednom utihnuli prosvjedi protiv okupacije Tibeta, pri čemu zapravo nitko od zapadnih političara nije ozbiljnije reagirao, a svi su se uredno pojavili na otvaranju Olimpijade, uključujući i Busha i Sarkozyja.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?