Jedan je stariji gospodin na jučerašnjem otvorenju
izložbe “Gledati druge” u Umjetničkom paviljonu u
Zagrebu s velikim zanimanjem odgrnuo crni zastor i ušao u
montažni sobičak unutar kojega se na velikom platnu projicira videorad
Santiaga Sierre, španjolskog umjetnika koji živi u Meksiku.
Prolaznik voajer
U nekoliko sekundi vidio je prizore koji prikazuju muškarca
kako masturbira, a koji se izmjenjuje s drugom snimljenom pričom o
tetoviranju linije na leđima četiriju žena (prostitutki) kojima je
umjetnik platio 30 dolara da mu dopuste tetovažu koja će im trajno
ostati na tijelu. “Sranje”, samo je promrmljao,
dohvatio crni zastor i izjurio van prema drugim fotografijama,
videoradovima i slikama koje su sastavni dio međunarodne izložbe
“Gledati druge”. Ima li na izložbama brutalnosti?
Koliko posjetitelji sudjeluju u voajerizmu kad gledaju druge koje je
potajno ili s odobrenjem snimio umjetnik i “doveo”
ih na izložbu? Koliko je ljudima neugodno gledati sebe ili druge u
eksplicitnim intimnim situacijama nije uvijek jednostavno utvrditi, ali
ni izmjeriti. Mogu li se posjetitelji uživjeti u ulogu
“drugoga” koji nije pozvan svjedočiti nekoj
situaciji, kolika je njihova tolerancija prema drugome, a kakvo će
ponašanje dopustiti njihova emocionalna inteligencija
– sve to preispituje zagrebačka kustosica Iva Radmila
Janković koja je u ovu intrigantnu grupu u “Gledanje
drugih” uvukla više od dvadeset domaćih i stranih
autora.
Uz velike slikarske portrete Lovre Artukovića cijela je serija
videoradova u kojima neki umjetnici i sami postaju modeli. Primjerice
iranska umjetnica Maria Kheirkhah zaplesala je na londonskim ulicama
svoj orijentalni trbušni ples, snimivši među
svojim susjedima reakcije.
Moć odluke
Kristina Leko ovaj put ne prodaje sir i vrhnje, nego se bavi pričom o
životu dvanaest useljenika koji su nakon rata došli živjeti
u Sarajevo. Francuz Olivier Menanteau pokazao je seriju fotografija
političara i dužnosnika UN koji uglavnom koriste svoju moć i odlučuju o
drugima. Fotograf Boris Cvjetanović prisutan je serijom fotografija iz
kaznionice za maloljetnike. “Možda najbolje fotografije nisu
ni snimljene”, reći će Cvjetanović. Tu su i radovi Ksenije
Turčić, Ivana Kožarića, Nike Radić, Stelle Capes i drugih.