I dok su se još sredinom ovog tjedna posrnuli proizvođači automobila General Motors i Chrysler, te nešto u boljem poslovnom stanju Ford, nadali izdašnoj novčanoj pomoći za oporavak proizvodnje, čiji je prijedlog dobio zeleno svjetlo u srijedu u Predstavničkom domu Kongresa, hladan tuš stigao je u četvrtak iz Senata.
Naime, Senat je odbacio preloženi plan sanacije tamošnje automobilske industrije vrijedan 14 milijardi dolara te time uvelike zagorčao budućnost američke autoindustrije, koja je u slučaju odbijanja ovog plana najavljivala proglašavanje bankrota i gašenje na tisuće radnih mjesta.
Inače tri auto - kompanije izravno zapošljavaju više od 250.000 ljudi.
Prijedlog pomoći autoindustriji, koji je trebao biti posljednja slamčica spasa za ovaj dio američkog gospodarstva, srušen je u Senatu na proceduralnom glasovanju o prekidu rasprave, kada nije dobio potrebnih 60 glasova. Za prekid rasprave o zakonu glasovala su 52 senatora, a 35 je bilo protiv.
Sve se to ubrzo odrazilo i na burze. Prve danas otvorene – one na Dalekom istoku, već su zabilježile oštre padove dionica, među kojima prednjače minusi autoindustrije. Tako su na japanskoj burzi dionice autoproizvođača poput Honde, Nissana ili Toyote zabilježile pad od najmanje deset posto.
I dok se čeka početak burzovnog trgovanja u SAD-u, čelnik demokratske većine Harry Reid ocjenjuje kako ga je stah pogledati na Wall Street jer to neće biti ugodan prizor.
Sindikat ne da dirati u plaće
Kako javljaju američki mediji, do izglasavanja prijedloga plana oporavka nije došlo jer sindikat radnika u automobilskoj industriji - United Auto Workers nije pristao na republikanske zahtjeve za smanjivanje plaća i njihovo izjednačavanje s plaćama japanskih proizvođača automobila.
Jedan od poteza koji preostaje zbog ovakva raspleta situacije za povući, jest intervencija još uvijek predsjedavajućeg Amerike Georgea W. Busha u “vreću” od 700 milijardi dolara, već ranije ustanovljenog fonda za sanaciju Wall Streeta, iz koje će dio sredstava preusmeriti sada duboko razočaranim autoproizvođačima.
Nakon propasti plana, oglasili su se i najveći gubitnici. General Motors je u priopćenju naveo kako je "duboko razočaran da se sporazum nije noćas mogao postići u Senatu, unatoč naporima obiju stranaka". Tvrtka je najavila nastavak napora na restrukturiranju i pribavi sredstava s kojima bi prebrodila sadašnju gospodarsku krizu.