Čini se da će 2017. godina biti ključna za razvoj električnih automobila, procjenjuje poslovni direktor globalnog rudarskog diva BHP-a Arnoud Balhuizen, predviđajući da će pojava novih vozila prvo utjecati na tržišta metala, a potom i na tržišta nafte.
"U rujnu 2016. godine objavili smo blog na kojem smo postavili pitanje – je li moguće da će 2017. biti godina revolucije električnih automobila?" podsjeća Balhuizen koji je u BHP-u zadužen za komercijalnu strategiju, nabavu i marketing.
"Odgovor je potvrdan... 2017. godina je revolucije o kojoj smo govorili. A metal budućnosti je bakar", dodaje on.
Europa je započela dramatičan proces napuštanja motora s unutarnjim sagorijevanjem iako električnih automobila trenutačno u svijetu ima samo oko milijun u odnosu na ukupan broj automobila od 1,1 milijarde.
U BHP-u procjenjuju da bi do 2035. godine broj električnih automobila u povoljnijem scenariju mogao porasti na 140 milijuna.
"Činjenica je da električni automobil srednje veličine i dalje treba subvencionirati da bi bio konkurentan... pa će njihov razvoj u velikoj mjeri ovisiti o baterijama, regulativi, infrastrukturi", tumači Balhuizen.
Očekuje se da će se električni automobili cijenom uskoro, neki procjenjuju već iduće godine, izjednačiti s onim konvencionalnima. Vlade također sudjeluju u tom procesu, pri čemu u subvencijama prednjači Kina. Britanija se također u srpnju pridružila skupini zemalja koje su objavile ambicije o potpunom isključivanju iz upotrebe automobila s motorima na unutarnje sagorijevanje.
Gledano iz perspektive proizvođača sirovina, posljedice uzleta električnih automobila prvi će osjetiti proizvođači bakra, pri čemu će ponuda teško držati korak s potražnjom, predviđa poslovni direktor BHP-a.
Najveći rudnici bakra u svijetu već su prilično iscrpljeni, a veća nova nalazišta nisu otkrivena već desetljećima.
Tržište je, po Balhuizenovim riječima, možda podcijenilo utjecaj novog trenda na crvenkasti metal – za električna vozila potrebno je četiri puta više bakra nego za automobile s motorima s unutarnjim sagorijevanjem.
BHP je po njemu u dobroj poziciji zahvaljujući rudnicima u čileanskoj Escondidi i Spenceu te Olimpijskoj brani u Australiji. Prošlog su mjeseca iz kompanije najavili da će potrošiti 2,5 milijardi dolara kako bi produljili vijek trajanja čileanskog Spencea za više od 50 godina.
Tržište nafte moglo bi nešto kasnije osjetiti posljedice uzleta električnih automobila, upozorava Balhuizen. Pritom bi u kraćoj perspektivi, u idućih 10 do 15 godina, potražnju za naftom značajnije mogla zakočiti poboljšanja motora s unutarnjim sagorijevanjem, procjenjuje on.
Znači povratak u bakreno doba.Kaže nagodinu se izjednačuju cijene benzinaca i strujaša a danas najeftiniji električni kepec dođe preko 200000 kuna(3x skuplji od benzinca).Kako misli dodatno spuštati cijene električnim vozilima kada će cijena sirovine za njih kako sam kaže zbog ograničenih resursa strahovito poskupjeti?Ok ,razumijem da očekuje da države plate tu razliku u njegovoj računici ali jel njemu jasno o kolikoj se lovi radi.Pa po toj logici i auto na atomski pogon ili fotonski(zašto ne ,dobro zvuči) jednako košta kao i dacia ,ako država podmiri razliku-haha.