Ad Blockeri

Blokatori oglasa na mobitelima oblik su digitalne samoobrane

Foto: Grgur Žučko/pixsell
Blokatori oglasa na mobitelima oblik su digitalne samoobrane
03.04.2016.
u 21:00
Apple ih je prigrlio, Google zabranio, ne krše zakone neutralnosti i štede data promet
Pogledaj originalni članak

Za iritantne oglase koji iskaču pri surfanju mobilnim uređajima postoji rješenje, a zove se blokatori oglasa. Riječ je o aplikacijama i ekstenzijama koje, istina, postoje već niz godina, no tek su se u posljednje vrijeme razmahale i usavršile, posebice nakon što ih je blagoslovio moćni Apple i uveo u svoj posljednji operativni sustav iOS9, a planira to i Microsoft. Ono što je dodatno otežavajuće kod mobilnih oglasa jest što oni čine i 20 posto podatkovnog prometa kod prosječnog korisnika, i to onog koji nije ni tražio ni želio, smatraju u konzultantskoj tvrtki Strand.

Google na udaru

Video oglasi posebice usporavaju i otežavaju korisnicima surfanje i čitanje željenog sadržaja, a nije zgoreg spomenuti i da troše bateriju. Pri tom mnogi oglasi uopće nisu relevantni za korisnike, a mnogi mogu biti i štetni, odnosno zaraženi malwareom koji tada inficira korisnički sustav i kada zapravo nitko nije na njega kliknuo. Mobilni oglasi nisu pasivni jer uz njih ne možete promijeniti stranicu ili je napustiti ne bi li smanjili izloženost. Stoga nije čudno da sve više ljudi bira između neke od aplikacija koja ih blokira. Prema Strandu, 200 milijuna korisnika instaliralo je nekakvu inačicu softvera koji blokira reklame ne bi li lakše konzumirali željeni sadržaj i zaštitili potrošnju podataka. Tržište blokatora oglasa sve je veće i raste jer ga korisnici koriste kao oblik digitalne samoobrane.

Google, kao dominantni tehnodiv koji svoje prihode uglavnom temelji na oglasima, bori se svim silama protiv blokatora te ih je i zabranio tako da su ih svojedobno 2013. izbacili iz Google play trgovina. Na taj način korisnike je onemogućio u samoobrani, smatraju u Strandu, te bi zapravo trebao odgovarati zbog zloporabe tržišnog natjecanja. Oglašivači i mediji ne gledaju blagonaklono na blokiranje oglasa, posebice kad se zna da poslovni model blokatora oglasa počiva, između ostalog, na tzv. bijelim listama oglašivača čije oglase ipak propušta kroz filtar. Istina, postoje kriteriji poput toga da ne smiju sadržavati animacije ili zvukove i ne smiju biti pop-upovi koji prekrivaju drugi sadržaj, ali zapravo i oni zarađuju na oglašivačima. Dakle, ponovno se razvijaju neki oblici poslovnih modela koji, istina, jesu korisni pretplatnicima, no ima i onih poput kreatora sadržaja kojima to ne ide naruku.

Inovativno oglašavanje

Telekom operatori, primjerice, ponovno su ovdje u dobroj poziciji, smatraju u Strandu, oni su prvi u lancu jer omogućavaju propusnost usluge, a argumenti da se time krše pravila o net neutralnosti ne postoje. Prema Strandu, net neutralnost naime, govori o tome da sav sadržaj mora biti dostupan korisnicima na jednak način. Korisnici plaćaju pretplatu, a ne sadržaj, te moraju imati pravo smanjiti svoje troškove odnosno podatkovni promet, posebice za sadržaj poput oglasa koji im se sami nameću i ne mogu se ukloniti. Stoga tvrde u Strandu, principi net neutralnosti korištenjem blokatora oglasa nisu ugroženi. Usto, zapravo, pružaju operatorima mogućnost da naprave svoj biznis model, odnosno model blokatora oglasa primjerice za Google, koji spada u one koji infrastrukturu operatora ionako koristi bez plaćanja. Primjerice, Telmore i Plenti u Danskoj osmislili su biznis modele u kojima direktno surađuju s medijima, odnosno proizvođačima sadržaja dajući korisnicima alternativu bez Googlea.

U Googleu pak tvrde da sadržaj koji oni plasiraju ne bi bio moguć bez oglašivača jer upravo su oglašivači razvili medijsku industriju, bez njih ne bi bilo radija, TV-a ni printa, ali ni interneta. Korisnici su prema Googleu naviknuti na reklame, ali, smatraju u Strandu, to ne znači da alternativni načini ne bi zadovoljili sve strane. Medijska je industrija evoluirala i mora to nastaviti raditi te pomalo se ugledati na onu glazbene industrije, smatraju u Strandu, dok blokeri oglasa doista mogu i pomoći oglašivačima da shvate kome se i na kakav način smiju obraćati te da inoviraju svoju industriju i smisle ugodnije, pa i korisnije, oblike oglašavanja svojih proizvoda i usluga. Kako god, regulacija svih u lancu iznimno je zahtjevan za sve regulatore kojima je zadatak da poprilično konfuznu situaciju na tržištu spram principa net neutralnosti razriješe na dosljedan način i pravedno za sve u ovom “hranidbenom” lancu.

>> Francuski novinski portali zabranili AdBlockere

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.