Pregled tvornica koje proizvode baterije za električne i hibridne automobile - a na tržištu ih je sve više, jer se automobilski svijet počeo okretati oko mantre o smanjenju emisije ugljikova dioksida - ukazuje na veliku ovisnost Europe o Aziji. Naime, gotovo sve su tvornice baterija u Aziji. Izminka su tek rijetke tvornice poput Daimlerove u njemačkom Kamenzu.
Kinezi otvaraju tvornice u EU
Kako bi se suprotstavili azijskoj dominaciji, Europska komisija pokrenula je inicijativu da se europske tvrtke udruže i otvore 10-20 velikih tvornica baterija, koje bi mogle pokriti barem dio europskih potreba. No, zasad samo švedski Northvolt ima konkretne planove za veliku europsku tvornicu litij-ionskih baterija. S druge strane, neki od vodećih europskih proizvođača automobila ne žele čekati grupiranje europskih tvrtki. Već su potpisali ugovore s azijskim dobavljačima, a ti ugovori, među ostalim, predviđaju proizvodnju u Mađarskoj i Poljskoj. Naime, baterije su najskuplje komponente u proizvodnji električnih vozila i bilo bi naivno očekivati da će se azijski proizvođači toga olako odreći. Stoga i oni razmatraju otvaranje tvornica na europskom tlu. Bile bi to tako europske tvornice, a opet i azijske.
- Razmatramo proizvodnju baterija izvan Kine, a to uključuje i Europu - potvrdila je za Reuters Julia Chen, globalna direktorica prodaje velike kineske tvrtke BYD Batteries. Iz te tvrtke - koja lokacije za proizvodnju električnih autobusa već ima u Mađarskoj i Francuskoj - nisu precizirali gdje bi u Europi mogli graditi tvornicu baterija. Rekli su tek da tvornica može biti gdje god je tržište. Mi bismo dodali i da bi tvornica mogla niknuti u državama koje će ponuditi bolju poslovnu klimu i gdje je cijena rada niža, jer jedino tako ‘europske’ baterije mogu konkurirati azijskima. Također, ništa se neće moći postići bez izdašnih subvencija na razini države odnosno Europe, jer i kineske tvornice baterija primaju državne potpore.
BYD se u potrazi za lokacijom za buduću tvornicu baterija u Europi već udružio s korejskom tvrtkom SK Innovation, s japanskom GS Yuasa korporacijom i kineskom tvrtkom Contemporary Amperex Technology (CATL). Korejski LG i Samsung već su pred otvaranjem tvornica u Europi, a kineski GSR Capital baterije već proizvodi u Velikoj Britaniji, u tvornici koju je kupio od Nissana. Iako bi se otvaranjem azijskih tvornica baterija u Europi otvorila i nova radna mjesta, ostaje zabrinutost da će Europa postati previše ovisna o Aziji, koja joj je, zapravo, konkurent.
Manji trošak dostave baterija
Europske će tvrtke u rastućem trendu zelene industrije biti slabije, ovisne o tuđoj tehnologiji. Ako se planirane europske tvornice baterija i otvore, europska će potražnja višestruko nadmašiti proizvodne kapacitete tih tvornica. Očekuje se da će do 2030. godine električni i hibridni automobili zaposjesti oko 30 posto globalnog tržišta. Stoga proizvođači automobila upravo u električne automobile - i u baterije za njih - planiraju uložiti barem 90 milijardi dolara. U idućih bi pet godina na tržište trebalo stići oko stotinu novih električnih automobila.
Trenutačno većina proizvođača automobila baterije uvozi iz Azije. No, s porastom broja automobila raste i trošak dostave baterija do tvornica u kojima se automobili sklapaju. Po nekim procjenama, europska tvornica baterija trošak dostave smanjila bi za četvrtinu. S druge strane, tehnologija (pre)brzo grabi naprijed i danas je rizično uložiti u jedan tip baterija, kad već sutra konkurencija koja je duže na tržištu može ponuditi naprednije i povoljnije rješenje.
Pogledajte video Rimca C_Two
Jadne naše puce, ni baterije nisu više iz eu.