Hoće li u Hrvatskoj automobili pojeftiniti kada uđemo u Europsku uniju? – pitanje je koje zanima mnoge Hrvate, a aktualizirano je zbog referenduma i sada već sigurnog ulaska Hrvatske u EU za nešto više od godine dana.
Odgovor nije baš jednostavan kako bi se na prvu loptu moglo zaključiti. Automobil se neće moći kao, primjerice, perilica rublja kupiti u Sloveniji ako je tamo niža cijena i dopremiti u Hrvatsku. Automobil se mora registrirati u državi u kojoj imate prebivalište, a da biste to učinili morate u toj državi platiti trošarinu i porez na dodanu vrijednost. Stoga se u tom smislu praktički ništa ne mijenja.
Trošarine prema zagađenju
Ne mijenja se ništa ni po pitanju carina. Carine su prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju između Hrvatske i EU, oslobođeni svi automobili, kao uostalom i sva druga roba, koja je porijeklom iz EU.
Pa se tako za sve nove automobile koji su porijeklom iz Europe prilikom uvoza ne plaća osam posto carine. Ali, carina se plaća za uvoz iz drugih država s kojima Hrvatska nema takve trgovinske sporazume. Za naše su tržište osobito važni bilateralni odnosi s Južnom Korejom, Japanom i Indijom. S obzirom na to da s njima nemamo sporazum o slobodnoj trgovini, pri uvozu se plaća osam posto carine.
Ali, i u EU je slično. Carina na aute iz Japana i Indije je 10%, a na aute iz Južne Koreje od 7 do 8 posto.
Dakle, automobili u Hrvatskoj mogu pojeftiniti samo ako naša Vlada tako odluči i smanji trošarine i PDV. Za sada nije krenulo dobro, jer je najavljeno podizanje stope PDV-a na 25%, što će automobil koji stoji oko 75.000 kuna poskupjeti za oko 1200 kuna. Iz Ministarstva zaštite okoliša i prirode, međutim, stižu dobre vijesti.
– U planu je smanjenje trošarina koje bi se obračunavale po sličnom modelu kao u EU, odnosno prema razini emisije ugljičnog dioksida. Na taj način bi se poticala novija tehnologija te obnova voznog parka u Hrvatskoj, pa samim time i sigurnost na cestama – kažu u Ministarstvu zaštite okoliša i prirode.
Nedavno je takav model uvela Slovenija što je znatno pojeftinilo automobile u B i C - segmentima. Primjerice, Kia Rio 1,2 trenutačno u Sloveniji stoji 14 % manje nego u Hrvatskoj.
Jeftiniji B i C segment
– Najbliži nam je slovenski model i vrlo smo blizu primjeni sličnog modela, ali razredi će biti prilagođeni Hrvatskoj. Proračun zbog toga neće izgubiti. Te mjere stimulirat će upravo prodaju najprodavanijih B i C segmenata automobila, koji drže oko 75% tržišta u Hrvatskoj – odgovaraju iz Ministarstva.
Ako nova Vlada donese ovakav zakon, Hrvatska će se konačno riješiti zastarjelog modela i preuzeti moderni model koji štiti okoliš, ali i stimulira kupnju automobila. Da će se to nesumnjivo dogoditi, misli i Drago Munjiza, direktor konzultantske tvrtke Jakov Viktor.
– Ovlašteni uvoznici i prodavači automobila izvršit će pritisak na Vladu da smanji namete. To će se dogoditi jer će ljudi otići kupiti auto izvan Hrvatske ili će se pojaviti tvrtke koje će to za njih napraviti kako bi prošli jeftinije – smatra Drago Munjiza.
PRIMJER - KIA RIO 1,2/85 KS
Slovenija
- nabavna cijena - 8066 eura
- carina - 0 kn (proizvedeno u EU, Češka)
- trošarina - 41,5 eura (0,5% za benzinske automobile koji ispuštaju manje od 110 g/km CO2)
- PDV (20%) - 1621 eura
Ukupna cijena: 9727 eura (72.954 kuna)
Hrvatska
- nabavna cijena - 60.500 kuna
- carina - 0 kn (proizvedeno u EU, Češka)
- trošarina - 8390 kn (6.500 kn + 18% na iznos iznad 50.000 kuna za automobile s nabavnom cijenom od 50.000 do 100.000 kuna)
- PDV (23%) - 15.844 kuna
Ukupna cijena: 84.735 kn
U Hrvatskoj je cijena viša 14%, odnosno 11.781 kn!
LOL od koliko sam mulaca čuo da su zaokružili ZA jer će pojeftiniti automobili ko da ovaj članak nije mogao izaći prije referenduma sa nestrpljenjem čekamo nove članke o tome kako nam u EU u stvari neće biti bolje kako su to mnogi naivno mislili