Najvredniji brend

Moramo li se
 zaštititi 
i treba li nas doista plašiti Google?

Foto: Reuters/PIXSELL (Ilustracija)
Google
Foto: Reuters/PIXSELL (Ilustracija)
Google
04.06.2014.
u 20:45
Eric Schmidt:
 Znamo gdje se nalaziš i gdje si bio. Znamo manje-više i o čemu sada razmišljaš
Pogledaj originalni članak

Google je pretekao Apple i postao najvredniji brend na svijetu, pokazalo je najnovije izvješće globalne agencije za istraživanje tržišta Millward Brown. Vrijednost brenda Google u proteklih godinu dana uzletjela je čak 40 posto, na 158,9 milijardi dolara, dok je Apple u istom razdoblju pao 20 posto, na 147,9 milijardi dolara.

– Google je ove godine bio iznimno inovativan s Google naočalama, ulaganjima u umjetnu inteligenciju i nizom partnerstva – pojasnili su u Millward Brownu.

Mnogi su pitaju u čemu je doista snaga Googlea, koji većina doživljava kao običnu tražilicu internetskog sadržaja? Kako se to financira da u jednoj godini zaradi 60 milijardi dolara, što je više od godišnjeg prihoda cijeloga hrvatskoga gospodarstva (BDP) i kako je od 2002. godine do danas svoj prihod uvećao za čak 150 puta? Google je postao prava hobotnica koja je svoje krake raširila ne samo diljem nepregledne mreže svih mreža. U svijetu mnogi postaju sve svjesniji opasnosti koje proizlaze iz monopolističkog položaja Googlea koji kao tražilica drži više od 70 posto udjela na svjetskom tržištu – u Europi čak više od 90 posto! Konkurenti Bing, Yahoo, Rest... nemaju apsolutno nikakvu šansu protiv ovoga kalifornijskoga giganta. Je li Google sa svojom veličinom i utjecajem doista postao opasan i moramo li se nekako zaštititi od njegove snage proanalizirao je njemački Bild am Sonntag putem 10 osnovnih pitanja o Googleu.

1. Koliko je zaista Google moćan?

Google je jako moćan. Kao pretraživač, Google u Hrvatskoj i Europi ima gotovo 100-postotni udio, a i u drugim područjima je gotovo apsolutni broj 1. U dva od tri pametna telefona ugrađen je Googleov operativni sustav Android. I Googleov Chrome, kao i kartografski program Google Maps, u većini su zemalja vodeći na tržištu. Googleova tvrtka kći Youtube monopolist je na tržištu videosadržaja. Od 60 milijardi dolara ukupnog prometa Google je lani imao 13 milijardi dolara čiste zarade.

2. Što je to u Googleu opasno?

Svaki monopol je opasan jer isključuje tržišnu utakmicu i ulazak novih tvrtki i ideja. Sve su glasniji političari koji traže da se dominacija Googlea zakonski ograniči. Uz ogromnu ekonomsku snagu Google je i politički moćan – tvrtka i njezini čelnici bili su veliki sponzori Baracka Obame u njegovoj predsjedničkoj kampanji. Zauzvrat, kažu kritičari, Obama ih je nagradio zakonima koji su krojeni po mjeri Googlea. I u drugim zemljama Google masovno ulaže u lobiranja. Da bi se u budućnosti zaštitili od mogućih državnih regulacija, Google već gradi velike brodove da bi sjedište kompanije mogli prebaciti na otvoreno more i tako izbjegli nadzor država. U Googleu su se već žestoko pobunili protiv odluke Europskog suda da omoguće korisnicima brisanje pojedinih linkova za koje oni smatraju da nisu od javnog interesa. U Googleu su ovu odluku ocijenili cenzurom na internetu.

3. Kako Google zarađuje?

Jedini izvor zarade su im reklame. Reklame se pojavljuju na tražilici, Youtubeu, mailovima i internetskim stranicama. A kako Google bilježi svaki korak i nadzire poštu poslanu preko Gmaila, oni točno znaju što zanima kojega korisnika. Upravo zbog tih “osobno usmjerenih” reklama, tvrtke su za njih spremne puno platiti Googleu.

4. Je li Google zaista besplatan?

Za korisnike su usluge Googlea besplatne. Ali to se samo tako čini. U zbilji korisnici sve to plaćaju svojim osobnim podacima. Iz tih podataka Google iščitava naše navike, mjesta gdje boravimo, sklonosti, što ne volimo i još puno toga. Preko online naručivanja lijekova znaju i od koje bolesti netko boluje. Svi ti podaci omogućuju zastrašujuće duboko zadiranje u privatan život korisnika.

5. Zna li Google doista o čemu razmišljam?

Ne baš, ali... Sve više analitičara radi na analizi ponašanja milijuna korisnika na mreži i preko njihovih poruka i pojmova pretraživanja mogu predvidjeti dolazak gripe, alkoholizam ili namjere neke osobe da se ubije. Bild am Sonntag prenosi riječi šefa Googlea Erica Schmidta: – Mi znamo gdje se nalaziš. Znamo i gdje si bio. I znamo manje ili više, o čemu upravo razmišljaš.

6. Jesu li moji podaci kod Googlea sigurni?

Svi naši podaci glavna su Googleova hrana i najvredniji kapital. Samo s njima kompanija može drugima skupo prodavati svoje oglase. Stoga će učiniti sve da podatke o svojim korisnicima sakriju od drugih.

7. Zašto se druge kompanije boje Googlea?

Mnoge tvrtke koje posluju na internetu zabrinute su zbog monopola Googlea. On nadzire cijelu mrežu i svakog igrača može učiniti gotovo nevidljivim. Naime, Google pri izlistavanju rezultata na tražilici može favorizirati neke proizvode i tvrtke nauštrb drugih i tako zloupotrijebiti svoj monopolistički položaj. Stoga je 400 kompanija iz Njemačke i Francuske nedavno podnijelo prijavu EU zbog narušavanja tržišne utakmice.

8. Ima li Google alternativu?

Alternative postoje. Bing, DuckDuckGo, Yahoo... No i ovi pretraživači prikupljaju i obrađuju podatke. U međuvremenu su neki korisnici ponudili i da će plaćati korištenje sadržaja ako im se zagarantira veća privatnost. Ali to im zasad nitko ne može garantirati.

9. Treba li mi biti svejedno što Google ima moje podatke?

Uza svu opravdanu kritiku Googlea ipak su korisnici ti koji ovoj tražilici daju moć. Stotine milijuna ljudi svakoga dana svojim klikovima i dodirima prstiju ojačava moć Googlea dajući do znanja da su im besplatne usluge, brzina, preglednost... bitniji od privatnosti.

10. A što je s Facebookom?

I Facebook, Apple, Microsoft, Amazon... sustavno prikupljaju i obrađuju naše podatke. No, za razliku od Googlea, ljudi nisu prisiljeni koristiti njihove usluge. Bez te tražilice, naime, internet je danas potpuno beskoristan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

ZA
zagabria1
20:23 05.06.2014.

Sve je ovo veliko pretjerivanje. Google tražilica jest dobra ali je daleko od idealne, vrlo često rezultati su daleko od zadovoljavajućih ali rezultati konkurencije još su gori pa zato koristimo Google kao manje lošu soluciju. Dovoljno je da netko napravi kvalitetniju tražilicu i ode Google u povijest. A to o prikupljanju podataka je također besmisleno. Često vidim reklame koje su tobože kompatibilne sa onim što sam surfao po netu i to mi uglavnom izaziva smijeh. Nema to veze sa stvarnim životom tj onim što me stvarno zanima. Sve je to prenapuhano ali tako svijet funkcionira